Ik heb ooit een soortgelijke stelling ingezonden (misschien is dit zelfs de mijne, maar ik herinner me niet meer hoe ik het had geformuleerd), dus ik ga hier nog even mijn mening over geven.
Het 'deel' van deze stelling waar ik het niet eens mee ben, is de 'meer', want ik denk niet dat je godsdiensten kunt afschaffen. Dat zou enorm onethisch zijn, want iemand verbieden om iets te geloven is misschien bijna net zo erg als iemand dwingen iets te geloven. In de maatschappij zoals hij nu is, moeten godsdiensten blijven bestaan, omdat het een belangrijk punt is in onze meningsuiting.
Desalniettemin ben ik het wel eens met de rest van de stelling. Ik denk dat de wereld een tikkeltje beter zou zijn als geloof nooit bestaan zou hebben in de eerste plaats (al komt dat misschien doordat ik iets meer wetenschappelijk ben aangelegd). Ik ga niet ontkennen dat geloof mensen kracht geeft en ze op het rechte pad kan houden en ik ga ook zeker niet zeggen dat geloof de oorzaak is van extremisme. Maar mocht geloof nooit bestaan hebben, dan zouden mensen sowieso wel iets anders vinden om kracht uit te putten, net zoals ze iets anders zouden vinden om elkaar kwaad te doen.
Geloof zoals het vandaag is en altijd is geweest is gewoon niet... modern. Ja, er zijn heel veel moderne gelovige en daar heb ik al het respect voor, maar iedereen lijkt een beetje te vergeten dat niet iedereen modern gelovig is (het Vaticaan met al die hoge christelijken heeft een paar jaar terug gestemd tegen verdraagzamer zijn tegenover homoseksuelen met best wel een grote meerderheid, en dat zijn dus de mensen die het geloof leiden en je gaat me niet wijsmaken dat het grootste deel van de christenen wel helemaal oké is met de LTGBQ gemeenschap). De Bijbel, de Koran, enz. zijn allemaal geschreven in een oude tijdsgeest met een oude blik op de maatschappij en je kunt zeggen wat je wilt, maar geloof zoals het nu is wordt nog steeds gebaseerd op die Bijbel en die Koran van 3000 en 1400 jaar geleden en de kern mag zo mooi zijn als je wilt, maar er staan zoveel dingen in die gewoon niet meer oké zijn in onze huidige tijd. Dus tenzij het geloof meegaat met de tijd, denk ik echt dat het beter niet bestaan zou kunnen hebben.
Daarnaast: geloof heeft ons zolang tegengehouden in zoveel dingen. Mocht de Kerk het volk niet onderdrukt hebben in de middeleeuwen, zouden we nu misschien (of waarschijnlijk) veel verder staan op vlak van wetenschap en technologie. Een heel groot deel van de oorlogen zijn er gekomen vanwege geloof. En ja, ik ben er zeker van dat de mensheid ook wel een andere reden verzonnen zou hebben om oorlogen te voeren, maar zonder geloof zouden we op zijn minst één ding minder hebben wat ons onderscheidt van elkaar.
Ik zeg zeker niet dat geloof compleet slecht is (ik vind het om eerlijk te zijn net heel interessant), maar zoals het nu is, past het niet volledig in deze tijd. Ik heb mega veel respect voor mensen die op een moderne manier kunnen geloven en ik geloof ook zeker dat heel veel mensen hun kracht uit hun geloof halen, maar ik denk gewoon dat de wereld net iets beter geweest zou zijn als geloof nooit bestaan zou hebben, of als het vanaf het begin iets vooruitstrevender was geweest.
If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.