Occamy schreef:
Eens. Ik vind dat ze veel beter geld kunnen uitgeven om de problemen in eigen land/in onze wereld kunnen verhelpen. En die eeuwige redenen van: ja maar, stel dat onze planeet al verdoemd is, dan hebben we geen tussenoplossing: d'r zullen vast en zeker rijke mensen zijn die dat zullen funden (dat idee van al die cameraatjes in de ruimte schieten om die nieuwe bewoonbare planeet een paar zonnestelsels verderop te ontdekken). En dan nog: als er ander leven is dan wij, dan heb je (denk ik) drie opties:
1. Ze zijn 'dommer' dan wij zijn, daarom hadden we nog niet ontmoet. Heel veel kunnen we er ook niet van leren, want we zijn slimmer
2. Ze zijn gelijk aan intelligentie, dan kunnen we er waarschijnlijk ook nauwelijks van leren.
3. Ze zijn slimmer dan wij zijn, wat zou hebben moeten betekenen dat zij het al ons waarschijnlijk al eens ontdekt hadden, maar ons schijnbaar niet de moeite waard vonden.
Dat vind ik een heel rare redenering, haha. Als ze 'slimmer' dan wij, dan zouden ze ons al ontdekt moeten hebben, maar als ze 'dommer' zijn dan ons, denk je dan niet dat zij hetzelfde zouden denken over ons? Er zit ergens een heel groot gat in je redenering, ook wat betreft het leren van. Als er echt buitenaards leven bestaat, gaat het niet zozeer over hoezeer hun brein geëvolueerd is. Het is niet omdat ze minder breincapaciteit hebben dat we er niets van kunnen leren. Katten vallen ook onder je classificatie van 'dommer', neem ik aan, dat betekent niet dat het geen nuttige informatie is of dat we op vlak van gedrag/de link tussen brein en gedrag/weet ik veel wat, niets kunnen leren.
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried