• [ bericht aangepast op 27 dec 2021 - 20:36 ]

    Soms is gelatine nodig. Zelf eet ik geen snoep met gelatine, omdat dit 9 van de 10 keer varkensgelatine is en ik niet tegen producten met varkensvlees/varkensproducten kan.
    Je hebt ook nog glucose en agar-agar. Wat ze gebruiken als vervanging van gelatine en dat is waarom ze sommige snoep dus zonder gelatine te gebruiken produceren, net als de katja snoepjes.

    Maar, veganisten moeten wel opletten dat er niet ook nog bijenwas of luis (rode en roze kleur) in zitten, want anders ben je ook niet zo slim bezig als veganist, hahah.

    [ bericht aangepast op 30 jan 2017 - 13:42 ]


    Ich liebe dich 27.12.23

    Volgens mij is het goedkoper? Want het is eigenlijk van het afvalmateriaal van de varkens gemaakt (de botten).

    Toch?

    [ bericht aangepast op 30 jan 2017 - 13:58 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Veel veganisten willen dat mensen stoppen/minder vlees eten

    En daar zit de fout. Veganisten moeten anderen lekker laten eten wat ze willen.
    maar het schiet niet op als bedrijven zoals Haribo 3 soorten zakken snoep veganistisch maken terwijl ze in de rest van hun snoep gelatine gebruiken.

    Ik denk dat het hetzelfde is als restaurants die vegetarische/nistiche gerechten hebben. Het hele restaurant hoeft écht niet volledig veganistisch te zijn. Niet alle mensen hoeven groente te eten, namelijk. Ik vind dat iedereen de keuze moet hebben om dierlijke producten te eten of niet. Maar er hoeft echt niet op elk niet-veganistisch product een veganistische vervanging te zijn. Hoe groot moeten de winkels dan wel niet worden...

    [ bericht aangepast op 30 jan 2017 - 14:09 ]

    Perffect schreef:
    Volgens mij is het goedkoper? Want het is eigenlijk van het afvalmateriaal van de varkens gemaakt (de botten).

    Toch?

    9 van de 10 keer wel. Kan wel eens voorkomen dat het rundergelatine is, maar dat zie je ook wel staan dan ^^


    Ich liebe dich 27.12.23

    Gelatinevrij snoep is daarbij niet alleen voor vegimensen, maar ook voor mensen die geen varken mogen eten voor hun geloof. Wij hebben heel veel kindjes op speelplein die dit niet mogen en daarom kopen we altijd gelatinevrije snoepjes, als we al eens iets doen met snoep. (Ik gebruik meestal fruit, tho.)


    Mijn brein breint zoals het breint.

    MT.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Gelatine is vast goedkoper en ze gebruiken al veel langer gelatine dan de nood voor een veganistische snoepvariant er is. Er is gewoon te weinige vraag naar veganistisch snoep voor Haribo om zoveel onnodige extra onkosten te maken.

    [ bericht aangepast op 30 jan 2017 - 15:35 ]


    Ex astris, sciencia

    Om welke soorten van Haribo gaat het? =D
    Ik zoek echt al tijden naar snoep zonder gelatine en de paar varianten die er zijn, beginnen me echt de keel uit te hangen xd


    I am an idiot, I move.

    Voor zover ik weet zijn er wel ontwikkelingen in eventueel vervangers voor gelatine.


    26 - 02 - '16

    [ bericht aangepast op 27 dec 2021 - 20:36 ]

    Ik ben zelf gewend vanuit horeca is om Pectine te gebruiken voor fruit(snoepjes.)
    Toch is gelatine, in vergelijking tot agar-agar beter te gebruiken. Waarom? Agar-agar is een bindmiddel dus. Daar zijn we het allemaal over eens. Echter behoud je bij gelatine meer een 'zachtere' bite smaak dan als je agar-agar gebruikt. Agar agar stijft dan ook veel sterker op (en heeft ook een koude bindingsproces nodig), waardoor het handiger is voor gelletjes (en natuurlijk kan het ook voor snoep gebruikt worden.)

    Echter word agar gewonnen uit (rode)zeewieren, zo uit mijn hoofd en is dat véél duurder dan gelatine. Nu hebben we punt een; maar we moeten ook niet vergeten over vraag & aanbod.
    Willen wij duurdere snoep?
    Voor sommige mensen is dit een ja. Voor mensen die geen varkensvlees kunnen verdragen/eten en veganisten/vegatiers. Echter is het overgroot deel hiervan niet. Daarnaast is de vraag naar (goedkopere) snoep ook groter, doordat de pockets van kinderen niet bij iedereen een grote pot is; waardoor gelatine snoep makkelijker over de toonbank glijd.

    [ bericht aangepast op 30 jan 2017 - 17:44 ]


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    [ bericht aangepast op 27 dec 2021 - 20:36 ]

    SashaGrey schreef:
    (...)
    Ik denk dat het hetzelfde is als restaurants die vegetarische/nistiche gerechten hebben. Het hele restaurant hoeft écht niet volledig veganistisch te zijn. Niet alle mensen hoeven groente te eten, namelijk. Ik vind dat iedereen de keuze moet hebben om dierlijke producten te eten of niet. Maar er hoeft echt niet op elk niet-veganistisch product een veganistische vervanging te zijn. Hoe groot moeten de winkels dan wel niet worden...


    Dit dus. Ik vind het goed van merken zoals Haribo die voor heel de bevolking snoepjes willen produceren dat ze ook voor de kleinere groepen snoep maken, zoals veganisten en mensen met een intolerantie van sommige dingen, maar het blijft gewoon een feit dat er meer vraag is naar de "normale" variant van het snoep. Ook is de vraag naar vlees groot, dus of die beestjes nou geslacht worden voor alleen vlees, of dat hun botten na afloop worden gebruikt ipv bij het grof vuil worden gegooid en vermalen, maakt ook vrij weinig verschil voor de dieren zelf. Dit is mijn mening tho, feel free to disagree.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Kwestie van dure en goedkope ingrediënten, vervolgels moet dit verwerkt worden in de prijs. Enkele doelgroepen willen dat betalen, meeste mensen niet (en zouden dan voor de concurrent kiezen).

    Hoe jammer ik het ook vind, het is weer zo'n dingetjr dat door winst bepaald wordt.

    Feliscatus schreef:
    (...)

    De zak die ik had gekocht is zure spaghetti van Haribo. Maar je hebt ook

    Haribo- Funny mix
    Haribo- Rainbow twists
    Haribo- Giant Strawbs
    Jelly Bean Factory- Alles wat ze verkopen is glutenvrij, vegan en ze gebruiken natuurlijke smaakstoffen. (is wel heel erg duur, een klein kokertje kost al 2 euro maar het is echt verukkelijk.
    Katja- Volgens mij is alles vegan.
    Red Band- Aardbeien (volgens mij het enige wat vegan is van Red Band)
    Hier is nog een lijst met dingen die geen dierlijke producten bevat.
    Klik!

    Dankjewel ^^

    Heel wat om uit te proberen :3


    I am an idiot, I move.