Mijn eerste tip was eigenlijk om bij een studentenvereniging te gaan, of actief/actiever te worden binnen je studievereniging (als je die hebt). Ik woon en studeer zelf in Leiden, een stad waar vrij weinig is voor studenten naast de verenigingen. Veel studenten hier kiezen er daarom voor om via een vereniging aanspraak te vinden. Utrecht is een studentenstad, dus ik neem aan dat er net als in Leiden een hele hoop soorten verenigingen zijn. Ik weet van mezelf dat ik iets van een vereniging nodig heb om sociaal aan mijn trekken te komen, ook al heb ik er eerlijk gezegd niet elke week zin in om weer vrolijk op dinsdagavond te borrelen, etc. (is gelukkig ook niet verplicht elke week, haha) Ik vond het ook eng - en je moet het zeker niet doen als je je er écht niet goed bij voelt - maar je kan altijd gewoon kijken. Bij de meeste studentenverenigingen is er alleen aan het begin van het collegejaar of in het voorjaar mogelijkheid om lid te worden, maar er zijn altijd uitzonderingen. Als je mensen kent die wel ergens lid zijn, kan je vragen of er een keer een avond of gelegenheid is dat ze een introducé mee mogen nemen. Dat is vrijblijvend voor jou en je kan een keertje kijken of zo'n vereniging écht niets voor je is. Kijken is gratis! ;] Dit geldt niet alleen voor studentenverenigingen, maar ook voor allerlei verenigingen daarbuiten! c:
Je hoeft niet per sé te kiezen voor een vereniging die georiënteerd is op studenten of je studie. Misschien bespeel je een instrument die je makkelijk in je kamer in Utrecht kan bewaren en kan je op groepsles gaan, je kan ook teken- of schilderlessen nemen, etc. Wat je maar leuk vindt, er is van alles. En vaak zijn er is studentensteden ook studententarieven e.d. Kijk daar eens naar, vaak kom je dan sneller andere studenten tegen.
Ik vind het wel heel goed van je dat je dit voorziet en op voorhand er al over nadenkt hoe je eenzaamheid kan voorkomen. Andere tip van mij: vraag klasgenoten te eten. Hartstikke leuk in je eigen huisje (vind ik zelf tenminste, haha). Probeer regelmatig bij iemand te eten of iemand bij jou te laten eten. Ik probeer elke dinsdagavond op de borrel te eten bij mijn vereniging, zodat ik ten minste één keer per week samen met anderen eet. Daarnaast probeer ik minstens één keer per week een eter te hebben of elders te eten. Ik woon zelf wel in een studentenhuis, maar mijn twee huisgenoten (en ik overigens ook) hebben geen vast dagschema en vliegen alle kanten op dus we eten niet vaak samen. Aangezien jij niet in een studentenhuis woont, zou ik proberen gezelligheid uit eters, koffie- en theedrinkers, etc. te halen.
"A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife