Na de verliefde prinsesjes waarover K3 onlangs een liedje maakte, komt Studio 100 nu met een jong homokoppeltje in de populaire Ketnet-jeugdserie 'Ghost Rockers'. "Heel bemoedigend", vindt holebivereniging çavaria. Maar het verkoopt ook gewoon goed, zeggen marketingstrategen.
De populaire jongerensoap 'Ghost Rockers' startte in 2014 en gaat over een groepje tieners dat magische instrumenten ontdekt in de kelder van hun school. Het zal de eerste Studio 100-serie zijn waarin een homokoppel een verhaal krijgt. En niet alleen dat: ook een kusscène, die al is opgenomen.
Geen stereotype nichten
Wout Verstappen en Michiel De Meyer, de acteurs die het verliefde koppel Alex en Jules in de serie spelen, hopen dat hun scènes helpen "homoseksualiteit beter aanvaardbaar te maken", zeggen ze in Het Nieuwsblad. "We worden in de serie ook nooit opgevoerd als een speciaal koppel. Studio 100 heeft de belangrijke en juiste keuze gemaakt door van Alex en Jules geen stereotype nichten te maken", aldus Michiel, die Jules speelt.
Vorige week bracht K3 nog een cd uit met een liedje waarin een prinsesje verliefd wordt op een ander prinsesje. "Homoseksualiteit moet de gewoonste zaak van de wereld zijn", reageerde Studio 100 toen. Miguel Wiels, het muzikale brein achter K3 liet alle politieke correctheid achterwege: "Mensen die hier problemen mee hebben: rot op!"
Nieuwe doelgroepen
Toch ligt niet enkel een progressieve houding aan de basis van het plotse omarmen van homoseksualiteit in hun producten, vermoeden marketingstrategen. "Je merkt dat het bedrijf zich om economische motieven aan wijzigende maatschappelijke tendensen aanpast", zegt Tim Smits, docent marketingcommunicatie aan de KU Leuven. "Om ervoor te zorgen dat het ook die nieuwe doelgroepen bereikt, of om de voeling met bestaande doelgroepen niet te verliezen. En ze kiezen dan een voor hen interessant nieuw doelpubliek, terwijl het ook voor verhaallijnen kon gaan over zakelijk minder interessante segmenten zoals asielzoekers of allochtonen."
Hoe dan ook, holebivereniging çavaria kan de nieuwe strategie wel smaken. "We appreciëren dat het homokoppel in 'Ghost Rockers' niet voor de zoveelste keer als één grote problematiek wordt afgebeeld", aldus woordvoerder Jeroen Borghs in Het Nieuwsblad. "Natuurlijk hebben homokoppels soms problemen, maar niet meer dan heterokoppels."
Bron: hln.be
===================================
Economisch gunstig of niet, ik vind het geweldig dat Studio 100 dit onderwerp aansnijdt. Steeds meer kinderen zijn ermee bezig, niet alleen met hun geaardheid ontdekken, ook ouders die hetzelfde geslacht hebben. Dat dit nu verwerkt wordt in één van de populairste kinderseries van de Benelux is zeer positief.
We will not be quiet, Stonewall was a riot!