• Aangezien ik in mijn examenjaar zit van Maatschappelijk Werk wil ik graag kijken wat mijn aansluitingen kunnen zijn qua studie. Ik heb dus nog geen zin om te gaan werken.

    Ik wil dus wat informatie inwinnen over de opleidingen Journalistiek en Verpleegkunde, dus ik zoek studenten!

    Ik vraag me voornamelijk af of het pittig is qua werk en stof wat je over je heen krijg.
    Wat kan ik verwachten?
    (als je van te voren mbo hebt gedaan) hoe is de overgang van mbo naar hbo?
    Nog wat dingen die je wilt vertellen die ik ben vergeten?


    Je zou me er enorm mee helpen (flower)

    Groetjes Shar


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Ik heb een jaar MHBO Journalistiek en communicatie in Utrecht gedaan en ik raad het niemand aan, vooral niet als je echt journalistiek wilt gaan studeren. Wij hadden geloof ik.. 1 á 2 uur in de week daar les in en voor de rest veel projecten die meer met filosofie e.d. te maken hadden. Dit is overigens wel alweer 4 jaar geleden (wow, nu voel ik me oud), dus wellicht dat het nu anders is. Maar mijn ervaring was niet zo best met die opleiding. De leraren waren destijds ook niet heel erg bekwaam.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Ik volg zelf die twee studies niet, maar ik kan wel vertellen dat de overstap van MBO naar HBO vaak als moeilijk wordt ervaren. Dit is vaak met elke studie zo. Op het HBO moet je veel dingen zelfstandig doen. Verwacht dat je veel dingen zelf moet doen.


    Seasons will change, but I shall remain

    Oscura schreef:
    Ik volg zelf die twee studies niet, maar ik kan wel vertellen dat de overstap van mbo naar hbo vaak als moeilijk wordt ervaren. Dit is vaak met elke studie zo. Op het HBO moet je veel dingen zelfstandig doen. Verwacht dat je veel dingen zelf moet doen.


    Als ex-mbo'er ben ik het daar niet mee eens, tenminste, als je het hebt over niveau 4 mbo'ers*. De meeste afvallers (althans, bij mij op de opleiding) zijn havisten, niet zo zeer omdat ze het niet kunnen maar omdat het vaak om een verkeerde keuze gaat.

    Ja, je moet harder werker dan op het mbo maar de meeste (niet allemaal natuurlijk) ex-mbo'ers die naar het hbo willen zijn gemotiveerd. Daarnaast hebben mbo'ers al eerder een keuze gemaakt voor een opleiding en hebben langer de tijd gehad om te bepalen wat bij hen past. Als je daarnaast ook nog eens een opleiding kiest die mooi aansluit bij je mbo opleiding komt het ook voor dat je veel dingen al hebt gehad. Wat betreft zelfstandigheid hangt dat volledig af van de opleiding die je kiest, ik heb bijvoorbeeld 30 contacturen op het hbo en had er juist maar 20 op het mbo.

    Ik scheet echt in mijn broek toen ik na mijn mbo opleiding besloot om toch door te gaan naar het hbo. Dit kwam voornamelijk door personen — die vaak zelf nooit op het mbo hebben gezeten — die ons eigenlijk hetzelfde vertelden als jij. Ik heb het toen toch gedaan omdat ik voor mezelf het gewoon wilde proberen en uiteindelijk heb ik als een van de weinige mijn P netjes in een jaar gehaald zonder absurt veel moeite te hoeven doen. Natuurlijk zijn er mbo'ers die het moeilijk hebben maar het draait allemaal om instelling. Het is immers zo dat zolang je niet leert of niet de goede keuze maakt je het zelfs als vwo'er moeilijk kunt hebben.

    Ook als ik kijk naar vrienden die bij mij op het mbo zaten en de overstap hebben gemaakt naar het hbo; zeker acht van de twaalf hebben hun P gewoon in een jaar gehaald. Bij de andere vier lag het of aan instelling (die op het mbo al niet goed was) of aan ziekte. Je kunt er echt vanuit gaan dat als een mbo'er besluit aan het hbo te beginnen dat diegene er goed over na heeft gedacht.

    *Ik zie vaak dat het mbo als een niveau wordt gezien, vandaar dat ik dat er even bij heb gezet.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Interessant! Nog meer mensen die hun ervaringen willen delen?


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Sempre schreef:
    (...)

    Als ex-mbo'er ben ik het daar niet mee eens, tenminste, als je het hebt over niveau 4 mbo'ers*. De meeste afvallers (althans, bij mij op de opleiding) zijn havisten, niet zo zeer omdat ze het niet kunnen maar omdat het vaak om een verkeerde keuze gaat.

    Ja, je moet harder werker dan op het mbo maar de meeste (niet allemaal natuurlijk) ex-mbo'ers die naar het hbo willen zijn gemotiveerd. Daarnaast hebben mbo'ers al eerder een keuze gemaakt voor een opleiding en hebben langer de tijd gehad om te bepalen wat bij hen past. Als je daarnaast ook nog eens een opleiding kiest die mooi aansluit bij je mbo opleiding komt het ook voor dat je veel dingen al hebt gehad. Wat betreft zelfstandigheid hangt dat volledig af van de opleiding die je kiest, ik heb bijvoorbeeld 30 contacturen op het hbo en had er juist maar 20 op het mbo.

    Ik scheet echt in mijn broek toen ik na mijn mbo opleiding besloot om toch door te gaan naar het hbo. Dit kwam voornamelijk door personen — die vaak zelf nooit op het mbo hebben gezeten — die ons eigenlijk hetzelfde vertelden als jij. Ik heb het toen toch gedaan omdat ik voor mezelf het gewoon wilde proberen en uiteindelijk heb ik als een van de weinige mijn P netjes in een jaar gehaald zonder absurt veel moeite te hoeven doen. Natuurlijk zijn er mbo'ers die het moeilijk hebben maar het draait allemaal om instelling. Het is immers zo dat zolang je niet leert of niet de goede keuze maakt je het zelfs als vwo'er moeilijk kunt hebben.

    Ook als ik kijk naar vrienden die bij mij op het mbo zaten en de overstap hebben gemaakt naar het hbo; zeker acht van de twaalf hebben hun P gewoon in een jaar gehaald. Bij de andere vier lag het of aan instelling (die op het mbo al niet goed was) of aan ziekte. Je kunt er echt vanuit gaan dat als een mbo'er besluit aan het hbo te beginnen dat diegene er goed over na heeft gedacht.

    *Ik zie vaak dat het mbo als een niveau wordt gezien, vandaar dat ik dat er even bij heb gezet.


    Ja, ik had het over mbo niveau 4. Het klopt wel dat havisten het meest afvallen, maar er schijnen ook veel mbo'ers af te vallen. Altijd fijn om te horen dat het niet altijd het geval is ^^! Maar helaas is het wel zo dat mbo 'ers veel problemen kunnen ondervinden bij een overstap. Bij mij vallen er helaas wel veel mbo'ers af :c. Ik hoor idd veel dat een goede instelling ook van grote belang is.


    Seasons will change, but I shall remain