Hallo users,
Zoals jullie weten wordt er door de moderators en door ons veel gedaan tegen cyberpesten. We proberen om Quizlet een fijne plek te houden, waar iedereen zichzelf kan zijn. Het Lucht Je Hart topic is echter een groeiend probleem hierbij. We kunnen hier namelijk heel lastig ingrijpen.
Veel van ons weten denk ik wel hoe naar het is om iets gemeens over jezelf te horen (of in het geval van Quizlet, te lezen), hier op Quizlet maar ook in het algemeen. Nu kunnen wij helaas niks doen aan de echte wereld, maar we kunnen wel met z’n allen zorgen dat deze site een plaats blijft waar iedereen zich gerespecteerd en gewaardeerd voelt. Hieronder hebben wij benoemd wat respect voor ons is, om iedereen aan het denken te zetten en bij zichzelf na te gaan wat respect voor jou betekent.
Wij willen jullie op het hart drukken om na te denken voordat je iets over een andere Quizletter plaatst in het LJH. Als je een probleem hebt met iemand, stuur een van de bemiddelaars een bericht. Samen kunnen we het dan op een volwassen manier oplossen, zonder dat er iemand gekwetst wordt. Laten we Quizlet een positieve en veilige plek houden!
Nu is respect dus hetgeen waar het om draait. In mijn ogen betekent respect twee dingen eigenlijk. Ten eerste dat je naar iemand opkijkt – het tweede is simpelweg iemand in zijn waarde laten. Het eerste vragen we natuurlijk niet van jullie, maar het tweede wel.
Het is natuurlijk om de neiging te hebben om iemand te kwetsen, vooral via een weg als het LJH, omdat het zo onschuldig lijkt. Dit is het echter niet, je kan iemand door jouw berichten onwijs pijn doen.
——Anatomy, Megan
Laten we beginnen met dat respect voor iedereen een andere waarde heeft. Ik merk dat ik, terwijl ik dit schrijf, moeite heb om de precieze betekenis onder woorden te brengen. Wat ik zie als respect zit in het gedrag als zowel de woorden van iemand anders, het zit in de kleine dingen waar soms overheen wordt gekeken. Hoewel ik weet dat ik niet de enige ben, verbaas ik me nog altijd over de ongegeneerde onbeschoftheid die er in de wereld ronddwaalt.
Er bestaat weliswaar vrijheid van meningsuiting, waardoor ieder z'n zegje zou kunnen doen, maar doordat het zo uit zijn verband is getrokken, wordt er van alles gezegd onder het mom daarvan. Er wordt vaak te gemakkelijk over gedacht. Hetgeen wat ze gezegd hebben, verandert al snel in iets aanvallends waar de ander dan maar mee moet leren leven. Hoewel het vaak niet zo bedoeld was, kunnen de woorden pijnlijk aankomen bij een ander. Wat vergeten wordt, is dat respect eveneens draait om hoe je met elkaar omgaat. Het hoeft niet te betekenen dat je het altijd met elkaar eens moet zijn, maar wel dat je elkaars mening respecteert door elkaar in ieders waarde te laten. Houd rekening met elkaar.
Want, zoals mijn oh — zo wijze moeder altijd zegt, wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet. Kortom: Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden.
——Yezi, Maia
Respect betekent voor mij dat je iemand in zijn waarde laat: ook al zijn jullie de grootste tegenpolen ter wereld, gaan al zijn waarden tegen de jouwe in en zou je het liefst met je ogen rollen elke keer dat diegene iets zegt. Omwille een ander het recht te geven zijn leven in te richten zoals diegene dat zelf wil. Ik merk dat dat op Quizlet soms lastig is, omdat je soms geen goed beeld kan scheppen van de persoon aan de andere kant van het scherm of omdat je niet merkt wat voor uitwerking jouw woorden op zo iemand hebben.
Wij willen natuurlijk niemand beperken in zijn drang om zijn of haar opinie te geven of om zijn gevoelens te uiten, maar het kan geen kwaad om soms even na te denken voor je iets plaatst. Constructieve discussies kunnen nog steeds plaatsvinden, als je je mening uit zonder daarbij anderen aan te vallen. Door meer bewust te worden van respect kun je bijdragen aan Quizlet als veilige thuishaven voor iedereen, een plaats om echt te zijn wie je bent.
——Dratini, Margot
Daarnaast zijn we benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het Lucht Je Hart en respect op Quizlet en vragen we jullie om dat in dit topic met ons te delen!
Groetjes,
de bemiddelaars.
Quiet the mind, and the soul will speak.