• De stelling van deze week luidt:
    In België en Nederland zou er ook een referendum gehouden moeten worden om de Europese Unie te verlaten.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Referendums worden enkel gehouden als er vanuit het volk een duidelijke wil is voor een bepaalde veranderingen/beslissing/... (En dan moet het toch wel een enorm groot percentage van de bevolking zijn). Politici hebben een belangrijke invloed op zo'n referendum, maar zonder de eis van het volk kan er (denk ik) geen komen. Momenteel merk ik dat zowel in België als in Nederland niet, dus ik denk niet dat er een referendum moet worden gehouden.


    The soul needs autumn.

    Weetje.... Persoonlijk weet ik amper wat het is.... Maar het zou vast wel met geld en dat soort spul te maken hebben.
    Dus ik vind het niet nodig.


    Treat People With Kindness

    Ik weet het niet. Ik vind referenda heel gevaarlijk, omdat, zoals er met de Brexit bewezen is, heel veel mensen (zowel voor- als tegenstanders) bij god niet weten waarover het gaat en dus maar naar meneer politicus gaan luisteren. Mensen informeren zich gewoon niet genoeg en dat kan heel gevaarlijk zijn. Maar abon, hoewel ik bij de EU wil blijven en ik een referendum dus enkel als een gevaar zie, heeft het ook z'n voordelen.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Nee. Als Nederland uit de EU stapt, gaat het niet meer goedkomen.

    Heel eerlijk? Nee. Het klinkt heel mooi om het volk te laten beslissen over dingen en het lijkt me prachtig om dat te doen bij dingen waarbij dat qua complexiteit mogelijk is, maar er is een réden dat we mensen hebben die fulltime met politiek bezig zijn en dit soort beslissingen voor ons moeten nemen. De gemiddelde burger heeft geen flauw benul wat de impact van een bepaalde beslissing zal zijn en al de verschillende kanten van dit soort verhalen gaan helemaal langs ons heen, en ik zeg niet dat de politici daar nou wel altijd perfect van op de hoogte zijn, want niemand heeft zoveel vertrouwen in ze, maar in ieder geval worden ze daar wel voor betaald, dus je mag hopen dat ze er tenminste een klein beetje tijd en moeite in stoppen. Daarnaast, voor Nederland en België is uit de EU stappen letterlijk gewoon geen optie, dus er een referendum over houden lijkt me enigszins suf. Wij zijn mini, mensen. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat het een goed idee is voor Groot-Brittannië, maar in ieder geval is zijn zij op wereldniveau nog een klein beetje een zelfstandige speler. Wij zijn hele kleine landjes die leven van van handel en het zou een belachelijke zet zijn voor ons om te proberen uit de EU te stappen. Dat is alsof Drenthe opeens komt met "adieu Nederland, we hebben het wel weer gezien hier, vanaf nu zijn wij een onafhankelijke republiek". Dan zouden mensen ook in een deuk liggen. (krul)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Heel eerlijk? Nee. Het klinkt heel mooi om het volk te laten beslissen over dingen en het lijkt me prachtig om dat te doen bij dingen waarbij dat qua complexiteit mogelijk is, maar er is een réden dat we mensen hebben die fulltime met politiek bezig zijn en dit soort beslissingen voor ons moeten nemen. De gemiddelde burger heeft geen flauw benul wat de impact van een bepaalde beslissing zal zijn en al de verschillende kanten van dit soort verhalen gaan helemaal langs ons heen, en ik zeg niet dat de politici daar nou wel altijd perfect van op de hoogte zijn, want niemand heeft zoveel vertrouwen in ze, maar in ieder geval worden ze daar wel voor betaald, dus je mag hopen dat ze er tenminste een klein beetje tijd en moeite in stoppen. Daarnaast, voor Nederland en België is uit de EU stappen letterlijk gewoon geen optie, dus er een referendum over houden lijkt me enigszins suf. Wij zijn mini, mensen. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat het een goed idee is voor Groot-Brittannië, maar in ieder geval is zijn zij op wereldniveau nog een klein beetje een zelfstandige speler. Wij zijn hele kleine landjes die leven van van handel en het zou een belachelijke zet zijn voor ons om te proberen uit de EU te stappen. Dat is alsof Drenthe opeens komt met "adieu Nederland, we hebben het wel weer gezien hier, vanaf nu zijn wij een onafhankelijke republiek". Dan zouden mensen ook in een deuk liggen. (krul)


    Precies, dit.


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Nee. Ik denk dat de gevolgen van zo'n beslissing onderschat worden.


    26 - 02 - '16

    Square schreef:
    Heel eerlijk? Nee. Het klinkt heel mooi om het volk te laten beslissen over dingen en het lijkt me prachtig om dat te doen bij dingen waarbij dat qua complexiteit mogelijk is, maar er is een réden dat we mensen hebben die fulltime met politiek bezig zijn en dit soort beslissingen voor ons moeten nemen. De gemiddelde burger heeft geen flauw benul wat de impact van een bepaalde beslissing zal zijn en al de verschillende kanten van dit soort verhalen gaan helemaal langs ons heen, en ik zeg niet dat de politici daar nou wel altijd perfect van op de hoogte zijn, want niemand heeft zoveel vertrouwen in ze, maar in ieder geval worden ze daar wel voor betaald, dus je mag hopen dat ze er tenminste een klein beetje tijd en moeite in stoppen. Daarnaast, voor Nederland en België is uit de EU stappen letterlijk gewoon geen optie, dus er een referendum over houden lijkt me enigszins suf. Wij zijn mini, mensen. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat het een goed idee is voor Groot-Brittannië, maar in ieder geval is zijn zij op wereldniveau nog een klein beetje een zelfstandige speler. Wij zijn hele kleine landjes die leven van van handel en het zou een belachelijke zet zijn voor ons om te proberen uit de EU te stappen. Dat is alsof Drenthe opeens komt met "adieu Nederland, we hebben het wel weer gezien hier, vanaf nu zijn wij een onafhankelijke republiek". Dan zouden mensen ook in een deuk liggen. (krul)

    Dit dus. :Y)


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Dan komen ze met zo'n stelling...
    Nee, ik ben het er niet mee eens. Wat zou het voordeel zijn om dat te doen?


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Nee. We hadden vanaf het begin af aan al niet bij de EU aan moeten sluiten, maar nu we wel lid zijn, zal het uiteindelijk meer geld gaan kosten dan het op zal leveren. Kijk maar naar Groot Brittannië. De valutawaarde is sinds de Brexit enorm gekelderd. Dat zou ook met de Nederlandse valuta gaan gebeuren bij een Nexit, en omdat Nederland juist zo enorm afhankelijk is van de export, is dat een doodssteek voor de economie.


    My smart mouth gets me in trouble, and if it's not my mouth, it's my facial expressions.

    Nee. Er had een referendum moeten geweest zijn over het instappen/creëren van de EU.(; Zaten ze nu niet met deze puinhoop.
    Of nog beter: De EU had zichzelf beter moeten organiseren zodat deze puinhoop nooit was ontstaan.


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Maakt het überhaupt uit? Ze luisteren er toch niet naar :')


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Square schreef:
    Heel eerlijk? Nee. Het klinkt heel mooi om het volk te laten beslissen over dingen en het lijkt me prachtig om dat te doen bij dingen waarbij dat qua complexiteit mogelijk is, maar er is een réden dat we mensen hebben die fulltime met politiek bezig zijn en dit soort beslissingen voor ons moeten nemen. De gemiddelde burger heeft geen flauw benul wat de impact van een bepaalde beslissing zal zijn en al de verschillende kanten van dit soort verhalen gaan helemaal langs ons heen, en ik zeg niet dat de politici daar nou wel altijd perfect van op de hoogte zijn, want niemand heeft zoveel vertrouwen in ze, maar in ieder geval worden ze daar wel voor betaald, dus je mag hopen dat ze er tenminste een klein beetje tijd en moeite in stoppen. Daarnaast, voor Nederland en België is uit de EU stappen letterlijk gewoon geen optie, dus er een referendum over houden lijkt me enigszins suf. Wij zijn mini, mensen. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat het een goed idee is voor Groot-Brittannië, maar in ieder geval is zijn zij op wereldniveau nog een klein beetje een zelfstandige speler. Wij zijn hele kleine landjes die leven van van handel en het zou een belachelijke zet zijn voor ons om te proberen uit de EU te stappen. Dat is alsof Drenthe opeens komt met "adieu Nederland, we hebben het wel weer gezien hier, vanaf nu zijn wij een onafhankelijke republiek". Dan zouden mensen ook in een deuk liggen. (krul)


    Met deel twee ben ik het volledig eens, maar met deel één niet. Een referendum dient niet enkel gewoon om het volk zijn zin te geven, anders hadden er al veel vaker referendums in België geweest. Ik denk dat er pas referendums komen als er ook wel voldoende politieke wil is om deze na te leven (want de uitslag van een referendum moet hoe dan ook worden nageleefd). Dit betekent dus dat mensen die fulltime met politiek bezig zijn het uit de EU stappen ook een werkelijke optie moeten vinden voordat er zo'n referendum komt. Natuurlijk hoeven niet alle politici dat te vinden, maar wel voldoende om voor problemen onderling te zorgen. De gemiddelde burger heeft inderdaad niet altijd genoeg weet van de impact van bepaalde beslissingen, maar het is dan aan de politici en de media om de burger voldoende te informeren. Of de burgers altijd willen luisteren is natuurlijk iets anders, maar ook politici kunnen nogal selectief doof zijn voor bepaalde voorstellen/meningen van anderen.


    The soul needs autumn.

    ^de uitslag van een referendum moet niet hoe dan ook nageleefd worden. Er bestaan bindende en niet-bindende referenda. Jullie Oekraïne referendum was bijvoorbeeld niet bindend en technisch gezien was dat van de Brexit ook niet bindend.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ahavah schreef:
    ^de uitslag van een referendum moet niet hoe dan ook nageleefd worden. Er bestaan bindende en niet-bindende referenda. Jullie Oekraïne referendum was bijvoorbeeld niet bindend en technisch gezien was dat van de Brexit ook niet bindend.


    Ik denk dat de bevolking echt wel verwacht dat het bindend is, tenzij het op voorhand duidelijk wordt vermeld. Wat heeft het anders voor nut om een referendum te houden? Dan weet je de opinie van het volk en is het toch de bedoeling dat je er in de mate van het mogelijke rekening mee gaat houden? (dat is toch wat ik denk en vind)


    The soul needs autumn.