Heel eerlijk? Nee. Het klinkt heel mooi om het volk te laten beslissen over dingen en het lijkt me prachtig om dat te doen bij dingen waarbij dat qua complexiteit mogelijk is, maar er is een réden dat we mensen hebben die fulltime met politiek bezig zijn en dit soort beslissingen voor ons moeten nemen. De gemiddelde burger heeft geen flauw benul wat de impact van een bepaalde beslissing zal zijn en al de verschillende kanten van dit soort verhalen gaan helemaal langs ons heen, en ik zeg niet dat de politici daar nou wel altijd perfect van op de hoogte zijn, want niemand heeft zoveel vertrouwen in ze, maar in ieder geval worden ze daar wel voor betaald, dus je mag hopen dat ze er tenminste een klein beetje tijd en moeite in stoppen. Daarnaast, voor Nederland en België is uit de EU stappen letterlijk gewoon geen optie, dus er een referendum over houden lijkt me enigszins suf. Wij zijn mini, mensen. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat het een goed idee is voor Groot-Brittannië, maar in ieder geval is zijn zij op wereldniveau nog een klein beetje een zelfstandige speler. Wij zijn hele kleine landjes die leven van van handel en het zou een belachelijke zet zijn voor ons om te proberen uit de EU te stappen. Dat is alsof Drenthe opeens komt met "adieu Nederland, we hebben het wel weer gezien hier, vanaf nu zijn wij een onafhankelijke republiek". Dan zouden mensen ook in een deuk liggen.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan