Ik ben er al langer achter dat het leven niet altijd eerlijk is, maar dit kan ik even niet meer aan. En ik moet het van me afschrijven, want het is me echt teveel aan het worden. Sommigen onder jullie weten het door het gedicht dat ik eventjes geleden gepost heb, maar vandaag drie weken geleden heeft een vriend van mij zelfmoord gepleegd. In elk geval - ik zag hem als een vriend. Ik weet niet of hij mij als een vriendin zag, maar om eerlijk te doen is dat nu het minste van mijn zorgen. Ik zag hem als een vriend.
Ik heb hem niet lang gekend - een maand of twee. Hij zat in m'n klas toen ik in september van school wisselde. Als ik 's ochtends op het station toekwam, zat hij daar altijd ook. Hij was altijd de eerste om "hallo, Leah!" te zeggen, met een glimlach van hier tot daar op zijn gezicht, of die keren dat hij vroeg of ik mee met een paar vrienden ging eten, maar ik niet goed durfde omdat ik die mensen niet kende en dus maar afwees. Of toen hij toen ik afwezig geweest was op school zonder dat ik het zelf gevraagd had alle bladeren van die dag doorstuurde. Toen hij de eerste was om me te vragen waarom ik weer naar mijn oude school ging. Ik vertelde hem dat ik het niet had durven vertellen in klas dus maar een week lang geclaimd had dat ik ziek was, omdat ik bang was dat ze me stom gingen vinden en hij die zei dat ze dat wel gingen begrijpen. We gaan je missen, zei hij. "Hé, alles oké daar?" vroeg hij. Hij is één van de beste mensen die ik ooit gekend heb, zelfs al heb ik hem niet lang gekend.
Klaarblijkelijk was met hem niet alles oké en dacht hij dat niemand hem ging begrijpen of dat niemand hem ging missen. Die jongen die altijd een glimlach van hier tot daar op zijn gezicht had, de jongen die altijd de eerste was om iets te zeggen tegen me 's ochtends, iets wat op het eerste zicht normaal lijkt, maar zo, zoveel voor mij betekend heeft in een omgeving waar ik niemand kende. De jongen die alles zo chill opvatte. Toen ik hem ooit vertelde dat ik me niet goed voelde vroeg hij doodleuk of ik wiet gerookt had. Ik, die om te lachen zei "ja, ik ben er nog steeds niet goed van" (ik had trouwens geen wiet gerookt) en hij die dan doodserieus concludeerde "was het je eerste keer of zo". Weet je, als iemand op mijn school nu dacht dat ik wiet gerookt had zou ik direct een preek krijgen. "Dat is niet goed voor je lichaam, dat is marginaal, dat is weet ik veel wat". Maar hij, neen. "Was het je eerste keer of zo?" Het klinkt als een raar voorbeeld, maar er was nooit iets dat hij veroordeelde.
Hij is de eerste persoon die ik verloren heb zo lang voor het zijn tijd was en, hoewel we nu niet om te zeggen close waren (ik bedoel, ik heb hem al acht maand niet meer gezien), doet het zó ontzettend veel pijn. Gisteren ben ik naar het kerkhof geweest. Na een heuse zoektocht hebben we hem gevonden. Ik kan dit gewoon even echt niet meer. Ik weet niet waar ik met deze emoties naartoe moet. Het is alsof alles opeens tezamen komt. Het is niet zozeer het verdriet dat me zoveel pijn doet, het is de machteloosheid. Weten dat hij nooit meer terugkomt. Dat hij heeft besloten dat het tijd voor hem was en dat hij geen uitweg meer zag. Dat het gedaan is. Finite. HIJ WAS ZEVENTIEN VERDOMME. ZEVENTIEN. ZE VEN TIEN. En zo'n goede, lieve jongen. Zo attent en ... zo veel te jong weg. Ik weet het echt niet meer. Echt niet.
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried