Voor iedereen is het weer anders.
Zelf werk ik met een soort inleiding. (zie spoiler) Maar ik werk ook af en toe met een verhaallijn. Waarin ik dan zet in welk hoofdstuk er wat moet gebeuren. Dit kan heel handig zijn maar soms gebruik ik het ook niet. Je moet je verhaal zeker wel de ruimte geven om zich te ontwikkelen net zoals je hoofdpersoon, dus maak je lijst niet te lang. Zo zet je jezelf ook voor een verrassing. (:
Inleiding
Hoofdpersoon
Naam:
Uiterlijk:
Leeftijd:
Karakter +:
Karakter –:
Hobby's:
School:
Werk: :
Hoofdpersoon
Naam:
Leeftijd:
Bijrollen
Naam:
Naam:
Naam:
Naam:
Proloog:
Verhaal:
Epiloog:
Oh, en maak je niet druk over de titel. Die komt vanzelf. Soms weet je die van te voren, soms komt dat omhoog als je halverwege bent of het komt pas als het verhaal af is. Dat is zeker niet iets wat je moet forceren.
Weliswaar dat je best hier de mening van een ander kan vragen maar hou voor ogen dat het jouw verhaal is, jij schrijft het dus jij moet er plezier in hebben. En surf even verder hier op het Forum. Er is iemand die een hele lijst heeft met allerlei links die handig kunnen zijn. Daar maakt iedereen intussen wel gebruik van, denk ik. ;p
En hoe kom je aan ideeën/inspiratie? Overal om me heen. Of ik nou in de tram naar mijn werk zit, boodschappen aan het doen bent of gewoon in de tuin zit. Het kan ook zijn door muziek of een film. Blijf vooral verder lezen want in een verhaal van een ander kan jij een idee halen om totaal iets anders mee te doen.
Mijn tip daarin is, zorg dat je iets te schrijven bij je hebt of maak snel een notitie op je telefoon. Je weet maar nooit.
Denk ook niet dat je 1 dag in 1 hoofdstuk moet proppen, bij gebrek aan een beter woord. Ik vind het mooier als er een soort normale verloop is en dat het in elkaar overloopt. Soms kan het dat 1 dag wel in 1 hoofdstuk past maar dat lukt niet altijd. Bij mijn verhaal
Secret Moments heb ik op een gegeven moment oorlog erin verwerkt en dan duurt 1 dag en 1 nacht bijna 4 of 5 hoofdstukken. Als je het voor elkaar weet te krijgen om de spanning op te bouwen, kun je precies halverwege stoppen zodat je met een cliffhanger zit. Dan zijn je lezers benieuwd naar het volgende stuk.
Hoe trek je lezers? Je zou je creatie in de spotlight kunnen zetten maar dit kost geld. (dit is iets wat ik zelf niet doe) Naarmate je schrijft en actief bent op Q wordt je vanzelf gevonden. Je kan je creatie ook promoten bij anderen in een soort reclame blog, of zelfs in hun gastenboek. Zorg gewoon dat je gezien wordt want je kan ook op het spelletjes forum zitten. Zo bereik je ook veel mensen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Maar vooral, enjoy writing & follow your heart
[ bericht aangepast op 5 aug 2016 - 19:28 ]
~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~