• Ik zit nu al zeker twee jaar met het probleem dat ik niet meer in staat lijk te zijn om te schrijven. Vaak begin ik aan een verhaal, maar dan hou ik het maar enkele hoofdstukken vol - en meestal zelfs dat niet. Het is zo vervelend, want soms krijg ik heel veel zin om te schrijven en dan blokkeer ik weer. Toen ik elf of twaalf was, schreef ik de hele tijd. Ik heb ooit een verhaal geschreven van 50 000 woorden, op mijn elfde! Het was niet eens goed, natuurlijk, maar ik deed het wel.
    Heeft iemand tips om een writer's block te overwinnen? Het zou heel welkom zijn (:

    x Linde


    you are worth more than second thoughts and maybes

    Ik denk dat een writersblock verwerken voor iedereen anders gaat. Als het met mijn verhaal even niet zo vlot gaat, dwing ik mezelf om toch door te zetten (en niet aan een ander verhaal te beginnen) en wanneer ik dan door het moeilijke stuk ben, gaat het vanzelf beter. Ik zou me ook echt op een verhaal blijven focussen, omdat het dan makkelijker is om door te zetten. Misschien kun je je verhaal ook laten lezen door mensen die feedback geven? Reacties kunnen heel erg motiverend zijn, denk ik. Verder weet ik ook niet veel meer tips. Ik hoop dat de andere quizletters je kunnen helpen c:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Wat je ook kunt doen is de ideeën die je hebt gewoon direct schrijven, al zijn het maar 'stand alones', je hebt dan wel weer geschreven. Maak er geen verplichting van, dat maakt het alleen maar erger. Schrijf wanneer jij voelt dat je wil en kunt schrijven - en als jij vindt dat het prut is, gooi het dan niet direct weg, maar laat het een weekje liggen en lees het nog eens.

    Voor mij werkt het in zo'n situatie om Stand Alones te schrijven. Dan hoef ik niet te lang met hetzelfde bezig te zijn, maar kan ik toch regelmatig schrijven. Dat heeft mij wel geholpen :').


    Words are loaded pistols. Sometimes it's just better not to pull the trigger. | Vertrouwenspersoon

    Als je op een nieuw verhaal vastloopt, is het vast omdat je even een idee hebt, het dan opgebruikt, tot je niet meer weet wat je nog meer zeggen moet? Denk ik? Een goed verhaal draait vrijwel altijd om een probleem, een benaderde situatie waarin één personage of de personages onderling in verzeild zijn. Als je het geen probleem geeft, is het vrij normaal dat je er na een tijdje mee vastloopt of dat het lezers niet aanspreekt (er zit geen spanning in als ze de vraag niet hebben: wat gaat er nu gebeuren/hoe moet het nu verder/hoe gaat dat worden opgelost). Eenmaal je een goed probleem hebt, schrijft het zich vanzelf.

    [ bericht aangepast op 26 juli 2016 - 22:31 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Wat bij mij altijd werkt is het idee dat het goed moet zijn gewoon loslaten. Lekker prut schrijven, lekker veel prut schrijven, vooral. Schijt aan mooie zinnen, schijt aan goede personages, schijt aan het plot. Gooi er een roze olifant in, kan jou het schelen. Doe gekke dingen. Jij schrijft, dus jij bepaalt en jij bent God. Dan kan het heel erg lekker zijn om die hoge verwachtingen die je aan jezelf hebt gesteld gewoon los te laten en als een vierjarige het hele canvas onder te kladden met vingerverf, weet je wel. Gewoon lekker losgaan, tot je de smaak te pakken hebt, en dan langzaam weer opbouwen naar iets dat iets constructiever is, of juist de dingetjes uit je vingerverfschrijfsel plukken die je leuk vindt en daarmee verder werken.

    Maar goed, dat komt dan ook omdat vrijwel al mijn writer's blocks gebaseerd waren op het idee dat niets dat ik schreef 'goed' was, tot ik besloot dat het ook helemaal niet goed hoefde te zijn, alleen maar leuk. :'D


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Begin klein en stel een paar doelen voor jezelf op (je hoeft je er niet per se aan te houden), dat is in ieder geval wat mij helpt. Dus dat je korte dingetjes schrijft, zoals een Stand Alone of enkel maar een paar ideetjes voor eventuele stories zou ook kunnen. Daarbij heb ik ook iemand die mijn soort van 'schrijfbuddy' is. We moedigen elkaar aan, zorgen dat we gemotiveerd blijven en spreken met elkaar af dat we iedere zondag proberen te schrijven (maar jezelf verplichten helpt ook niet). Afwisselen is ook altijd goed idee voor mij, ik klem mezelf nooit te lang vast aan één verhaal, ik schrijf er dus meerdere tegelijk of schrijf af en toe en SA tussendoor. Op deze manier zit je niet steeds met de problemen van je ene story in je hoofd, maar kan je het ook even laten rusten, waardoor je later wel weer ideeën zal krijgen.


    16 - 09 - '17

    Nishinoya schreef:
    Ik denk dat een writersblock verwerken voor iedereen anders gaat. Als het met mijn verhaal even niet zo vlot gaat, dwing ik mezelf om toch door te zetten (en niet aan een ander verhaal te beginnen) en wanneer ik dan door het moeilijke stuk ben, gaat het vanzelf beter. Ik zou me ook echt op een verhaal blijven focussen, omdat het dan makkelijker is om door te zetten. Misschien kun je je verhaal ook laten lezen door mensen die feedback geven? Reacties kunnen heel erg motiverend zijn, denk ik. Verder weet ik ook niet veel meer tips. Ik hoop dat de andere quizletters je kunnen helpen c:


    Dat van die feedback is echt een goede tip, misschien moet ik het eens aan mijn moeder laten lezen! En ik zou me inderdaad ook meer moeten focussen op één verhaal. Dankjewel (:


    you are worth more than second thoughts and maybes

    Histoire schreef:
    Als je op een nieuw verhaal vastloopt, is het vast omdat je even een idee hebt, het dan opgebruikt, tot je niet meer weet wat je nog meer zeggen moet? Denk ik? Een goed verhaal draait vrijwel altijd om een probleem, een benaderde situatie waarin één personage of de personages onderling in verzeild zijn. Als je het geen probleem geeft, is het vrij normaal dat je er na een tijdje mee vastloopt of dat het lezers niet aanspreekt (er zit geen spanning in als ze de vraag niet hebben: wat gaat er nu gebeuren/hoe moet het nu verder/hoe gaat dat worden opgelost). Eenmaal je een goed probleem hebt, schrijft het zich vanzelf.


    Zo had ik er nog niet over nagedacht, dankje!


    you are worth more than second thoughts and maybes

    Wiarda schreef:
    Wat bij mij altijd werkt is het idee dat het goed moet zijn gewoon loslaten. Lekker prut schrijven, lekker veel prut schrijven, vooral. Schijt aan mooie zinnen, schijt aan goede personages, schijt aan het plot. Gooi er een roze olifant in, kan jou het schelen. Doe gekke dingen. Jij schrijft, dus jij bepaalt en jij bent God. Dan kan het heel erg lekker zijn om die hoge verwachtingen die je aan jezelf hebt gesteld gewoon los te laten en als een vierjarige het hele canvas onder te kladden met vingerverf, weet je wel. Gewoon lekker losgaan, tot je de smaak te pakken hebt, en dan langzaam weer opbouwen naar iets dat iets constructiever is, of juist de dingetjes uit je vingerverfschrijfsel plukken die je leuk vindt en daarmee verder werken.

    Maar goed, dat komt dan ook omdat vrijwel al mijn writer's blocks gebaseerd waren op het idee dat niets dat ik schreef 'goed' was, tot ik besloot dat het ook helemaal niet goed hoefde te zijn, alleen maar leuk. :'D


    Ahh dankje, dat klinkt inderdaad als een gezondere manier van denken als ik schrijf haha


    you are worth more than second thoughts and maybes

    Dat heb ik ook echt vaak, daarom lukt het me zelden om een verhaal verder te schrijven. Het is meer de doorzettingsvermogen voor het schrijven én bijhouden van één verhaal.


    Don't walk. Run, you sheep, run.