• Jep, forumetiquette. (nerd)

    Dan bedoel ik in dit geval niet de officiële regels, maar al de ongeschreven richtlijnen over dingen zoals smileygebruik waar je je waarschijnlijk volkomen onbewust aan houdt, puur omdat je anders een beetje klinkt als een enthousiaste negenjarige die hier voor het eerst komt (waar niets mis mee is, natuurlijk, maar wat voor de meeste mensen desondanks niet de indruk is die ze hopen te maken). Naast het feit dat ik recent tot de conclusie ben gekomen dat Q naar mijn mening toch echt het meest interessante en veelzijdige Nederlandstalige forum heeft dat er te vinden is, ben ik er ook achter gekomen dat ik forumetiquette op andere websites soms echt gewoon heel erg raar vind.

    Wat er voor mij bijvoorbeeld extreem uitspringt, is dat op heel veel plekken mensen al hun posts (gewone berichten! geen beginposts) telkens lijken in te leiden met een "Hoi x" en af te sluiten met een variatie op "Lieve groet, x". Nou ben ik best bereid om te overwegen dat dit misschien aan mij ligt, maar in mijn ogen ziet zo'n post er dan onmiddellijk uit als een uithangbord met "Hoi naam van topicstarter, ik ben een 50+'er van het soort dat "Google" typt in de adresbalk die ook functioneert als Google zoekbalk om daarna naar YouTube te kunnen googlen, en ik ben min of meer half door toeval en half door hulp van mijn kinderen op dit forum terechtgekomen om nu deze post te maken die waarschijnlijk goed bedoeld was maar super ongemakkelijk en droog verwoord is (maar wel met een overvloed aan volkomen ongepaste smileys, ha ha ha). Lieve groet, mijn naam."

    Ik heb zo vaag het vermoeden dat dit eigenlijk niet de bedoeling is en ik hier nogal wat vooroordelen in betrek omdat ik alleen Q gewend ben, dus ja. Tja. Nu vroeg ik mij af of ik de enige ben die dit zo ziet.

    Wat is jullie ervaring met fora op andere websites? Wat denken jullie van de ongeschreven regels die heel duidelijk aangeven of iemand vloeiend is in Q-taal of niet? (krul)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Hahaha, dat heb ik dus totaal ook! Quizlet is dan ook de enige plek waar ik me volkomen thuis voel omdat het ten eerste niet overvloedig is met jonge kinderen die rare berichten sturen of inderdaad met dat stijve gedoe waardoor je denkt dat je tussen de 50 plussers beland bent.

    Het enige andere forum dat ik wel waardeer is dat van Reddit, maar ik voel me nog altijd te ongemakkelijk om echt deel te nemen aan /r/thenetherlands


    Your make-up is terrible

    Ik was hier net nog over na aan het denken! In mijn geval ging het dan meer om facebookgroepen waar ik lid van ben. Ik vraag me serieus af waar sommige (vooral oudere) mensen ook hebben leren schrijven. Eventjes een serieus voorbeeldje uit een schildpaddengroep (ik hoop dat die hier niet plots op uit komen, maar dan nog ken ik hen niet persoonlijk en ik heb namen weggehaald):

    Goedemorgen @C. en @Vda Vda S.! Het spijt mij..dat ik als mede-beheerder van deze groep...jullie zo enorm teleurstel! Ik hoop dat ik mét júllie!! medewerking..deze site op een hoger niveau kan brengen. Mijn ervaring met landschildpadden haal ik uit eigen 'zien en horen '. Heb jaren in landen gewoond waar ze vrij rondliepen en heb daar het één en ander gezíen! Ook ga ik naar alle landdagen van de NBSV waar ik met ervaren leden praat. Ik plaats nóóit 'zomaar ' iets..zoals de baby-muisjes...Stef! Dat onderwerp heb ik grondig onderbouwd! Hoop van jullie te horen! Vriendelijke groet...I.. :-)


    Dit is echt letterlijk wat jij zegt. Waar komen al die extra punten vandaan? Wat doen die mysterieuze accenten hier? Wat is eigenlijk de boodschap van dit bericht? Ik heb niets tegen mensen die een beetje moeite hebben met spelling of zo, maar ik weet honderd procent zeker dat deze persoon op een blad met een pen ook niet zo schrijft, dus waar komt dit vandaan? De mysteries zijn onoplosbaar...

    En niet lachen met mijn schildpaddengroep. Die jammer genoeg vol alleen vijftigers zit.


    What would Emma do?

    Bij veel smileygebruik haak ik al af. Ik kan je gewoon niet serieus nemen als je achter elke zin een smiley plaatst die je emoties moet tonen. Ook mensen die nog steeds met MSN taal spreken vind ik verschrikkelijk. Die fase hebben de meeste gehad rond hun twaalfde. Als je 25 bent en nog steeds w8 neerzet dan geloof ik gewoon bijna niet dat je echt 25 bent. (Denk hierbij ook aan dinnetje, ff w88, egt, hvj)

    [ bericht aangepast op 21 juli 2016 - 18:43 ]


    "Ignite, my love. Ignite."

    Assassin schreef:
    Hahaha, dat heb ik dus totaal ook! Quizlet is dan ook de enige plek waar ik me volkomen thuis voel omdat het ten eerste niet overvloedig is met jonge kinderen die rare berichten sturen of inderdaad met dat stijve gedoe waardoor je denkt dat je tussen de 50 plussers beland bent.

    + Dat merk ik ook echt wel vaak op. Niet alleen met de ongeschreven regels (waar ik zelf niet altijd een ster in ben), maar ook met de grammatica en de Nederlandse taal. Er zijn hier genoeg 13/14-jarigen op deze site die heel netjes en formeel kunnen schrijven, terwijl bij anderen (van/rond die leeftijd) vooral de afkortingen/msn-taal, zoals hvj, bekend en populair zijn.

    [ bericht aangepast op 21 juli 2016 - 19:00 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Oh mijn god, mijn zus zat vroeger op een of ander goSupermodel geïnspireerde website en daar was het echt van: "Okejj het iss oficïeel............ kheb een vrindjj enn als iemant hem ok leuk vintd dan hep je peg."

    En vervolgens iedereen op hùn fouten verbeteren want: "Haat mijj nit omdatt k de waarheit zech."

    [ bericht aangepast op 21 juli 2016 - 20:04 ]


    Heaven is a place that we all have

    Petit schreef:
    Oh mijn god, mijn zus zat vroeger op een of ander goSupermodel geïnspireerde website en daar was het echt van: 'Okejj het iss oficïeel............ kheb een vrindjj enn als iemant hem ok leuk vintd dan hep je peg."


    Doet me denken aan mijn Habbo-tijd, met die hoofdletter O's en dan altijd twee ii's enzo. En ik deed natuurlijk enthousiast mee, want dat was stoer.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Iwan schreef:
    (...)

    Doet me denken aan mijn Habbo-tijd, met die hoofdletter O's en dan altijd twee ii's enzo. En ik deed natuurlijk enthousiast mee, want dat was stoer.


    Laten we niet over Habbo beginnen, haaaahahahahhah. Dat ligt waarschijnlijk gevoelig bij enorm veel mensen.

    "wil je met me?", deze zin. :')


    Heaven is a place that we all have

    Om eerlijk te zijn vind ik de forumstijl op Q wel een beetje te formeel soms haha
    Mensen moeten me ook echt niet gaan verbeteren, want kom op, dit is geen Nederlands betoog wat ik straks moet inleveren of zoiets.
    En smileys zoals de (: en :'D maar vooral de c:, die vind ik best stom ofzo, ik gebruik de (: meestal wel omdat de :) echt niet om aan te zien is, maar toch
    Maar de habbostijl is ook wel een beetje té overdreven :p Dus in dat opzicht voel ik me wel veel meer thuis op Q en vind ik het wel fijn dat iedereen hier goed te begrijpen is.

    Maar tbh ik sluit op best veel andere fora wel regelmatig af met liefs of groetjes en ik doe het volgens mij zelfs perongeluk wel eens hier, al hangt dat wel samen met de intentie van de post. Als het bijv om een discussie zoals dit gaat doe ik dat niet, maar wel als het een persoonlijk bericht is aan iemand.
    En op andere fora neig ik wel meer de originele smileys te gebruiken ipv, hoe noem je dat, lettersmileys omdat ik gewone smileys veel netter juist vind staan.

    [ bericht aangepast op 21 juli 2016 - 20:52 ]


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso