Meganium schreef:
(...)
Passieve zinnen ontlopen is een goede tip, maar ik denk niet altijd haalbaar, toch? Ik schrijf zelf altijd in de verleden tijd, dat is op de één of andere manier ooit in een ver verleden zo ontstaan en ik kan eigenlijk gewoon niet in het nu/in de toekomstige tijd schrijven. Maar aangezien mijn gehele verhaal dus altijd al qua schrijfstijl in de verleden tijd is, kan je niet om passieve zinnen heen toch? Als je actieve zinnen in plaats van passieve zinnen gaat gebruiken, zou je de toekomstige tijd en de verleden tijd door elkaar halen.
Woorden zoals "heel", "erg" of "zeer" is een valkuil waarop ik mezelf ook elke keer betrap. Het gaat zo gemakkelijk om dat te schrijven, in plaats van dan je beschrijving anders en beter te formuleren. Maar ik ben het heel erg met je eens op dit vlak.*O* Het zelfde geld met het eeuwenoude en bekende "ik vond/dacht/leek mij" tafereel, wat ik mezelf probeer af te leren in het schrijven. Ook het Stap A heeft Stap B als gevolg en dan komen we bij Stap C wat Stap D als conclusie heeft, probeer ik altijd te vermijden maar dat is echt nog knap lastig.
Passieve en actieve zinnen kunnen allebei in de verleden tijd zijn! Dat zou geen probleem moeten zijn voor de tijd waarin je schrijft. (:
Actief, tegenwoordige tijd > Ik knuffel mijn teddybeer.
Passief, tegenwoordige tijd > Mijn teddybeer wordt (door mij) geknuffeld.
Actief, verleden tijd > Ik knuffelde mijn teddybeer.
Passief, verleden tijd > Mijn teddybeer werd (door mij) geknuffeld.
Je hoeft geen tijden door elkaar te halen als je van passieve naar actieve zinnen gaat, al ben ik het best met je eens dat het desondanks niet altijd haalbaar zal zijn. Het zijn allemaal meer richtlijnen dan dingen die je koste wat het kost moet ontwijken.
Ik zie trouwens wel nu pas dat de zinnen die ik in mijn originele post als voorbeeld gaf eigenlijk totaal niet handig waren, want technisch gezien is wat ik daar gaf niet eens een goed voorbeeld van een passieve zin, alleen iets wat erop lijkt, oeps. Sorry, misschien dat dat voor verwarring zorgde. Je moet eigenlijk een zin hebben met een lijdend voorwerp dat je kunt promoten naar onderwerp:
Hij benaderde me. (actief) -->
Ik werd (door hem) benaderd. Je hebt bovendien een vorm van worden nodig, niet zijn.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan