• Een vrachtwagen is donderdagavond ingereden op een massa mensen die naar het vuurwerk in de Franse stad Nice waren komen kijken. Daarbij zijn minstens 60 doden en 100 gewonden gevallen.
    Een grote menigte stond rond 22.30 uur te kijken naar het vuurwerk op de Promenade des Anglais - ter ere van de Nationale Feestdag - toen een vrachtwagen op hen inreed.


    Het incident vond plaats op het Promenade des Anglais in Nice. Veel mensen sloegen daarna op de vlucht. In de stad waren op dat moment festiviteiten bezig vanwege de nationale feestdag.

    UPDATES:
    23:42
    Volgens lokale autoriteiten gaat het wel degelijk om een aanslag in Nice en zijn er al tientallen doden gevallen zijn.

    23:52
    Dodentol na aanslag in Nice loopt op tot 30. Autoriteiten vragen iedereen binnen te blijven.

    23:56
    Volgens een journaliste van de plaatselijke krant Nice Matin heerst er paniek ter plaatse. "Hij is de Promenade opgereden en over iedereen gereden. Er is veel bloed, en waarschijnlijk veel gewonden", zo klinkt het. Getuigen zeggen dat er ook met automatische wapens is geschoten, mogelijk om het voertuig te stoppen, maar dat is nog niet officieel bevestigd.

    0:12
    President Hollande begeeft zich op dit moment naar het crisiscentrum in Nice

    0:28
    Volgens het Franse parket zijn er zeker 60 doden gevallen bij de aanslag in Nice.

    0:29
    Over wie de daders van deze aanslag zijn is nog niets gekend. Zij hadden hun doelwit wel doelbewust uitgekozen: op de Promenade des Anglais was op dat moment een vuurwerk aan de gang, ter ere van de nationale feestdag in Frankrijk.

    0:33
    Autoriteiten bevestigen: chauffeur van truck is doodgeschoten! Maar gevaar is nog niet geweken.

    0:45
    President Hollande, momenteel in Avignon, is onderweg naar de crisiscel in Parijs. "De president sprak met Manuel Valls (de eerste minister, red.) en Bernard Cazeneuve (de minister van Binnenlandse Zaken, red.). Hij keert terug naar Parijs om zich daar bij de crisiscel te voegen", zo klinkt het op het Elysée.

    1:01
    Volgens de Franse krant Le Figaro zouden er inmiddels 73 doden zijn, maar die berichten zijn nog niet officieel bevestigd.

    1:10
    Nog geen duidelijkheid over Belgische slachtoffers
    Twee uur na de aanslag met een vrachtwagen in Nice is er nog geen duidelijkheid of er ook Belgen onder de slachtoffers zijn. Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders zegt dat onze diensten in Frankrijk en in België in contact staan met de Franse autoriteiten om zich te informeren over de slachtoffers en gewonden.

    1:12
    Facebook activeert Safety Check
    Socialenetwerksite Facebook heeft na de aanslag de Safety Check geactiveerd. Mensen kunnen zo aan hun vrienden op Facebook laten weten dat ze ongedeerd zijn, nadat donderdagavond een vrachtwagen inreed op een menigte op de Promenade des Anglais in Nice, waarbij sprake is van 60 tot 73 doden.

    1:21
    Truck gevuld met wapens
    Christian Estrosi, het hoofd van de regio, heeft verklaard dat de vrachtwagen gevuld was met wapens en granaten.

    2:00
    Obama veroordeelt aanslag
    President Obama heeft in een verklaring de aanslag in Nice veroordeeld. Hij noemt het 'een gruwelijke terroristische aanslag'. Hij bood ook zijn hulp aan aan de Fransen in het onderzoek.

    Bron: VTM


    OVERZICHT. Wat we al weten over de aanslag met een truck in Nice

    Bij een aanslag met een truck die op een menigte inreed in de Franse stad Nice zijn tientallen doden gevallen. Er is ook sprake van honderden gewonden. Wat weten we al over de gebeurtenissen van donderdagavond in de Franse badstad?

    WAT IS ER GEBEURD? Een grote, witte truck zonder opschrift is donderdagavond rond 22.30 uur op een massa mensen ingereden in de Franse stad Nice. De vrachtwagen zou zo'n 60 kilometer per uu hebben gereden en zou gedurende 2 kilometer mensen hebben aangereden.


    Dat gebeurde op de Promenade des Anglais, dat is een grote boulevard langs de kust. Omdat er naar aanleiding van de Franse nationale feestdag een vuurwerkshow aan de gang was in Nice, stond er bijzonder veel volk op de promenade. De truck reed zigzaggend door de menigte, daarbij werden ook palen en bomen geraakt.

    Er waren ook geruchten over een mogelijke gijzeling in de stad, maar die werden intussen ontkend door het ministerie van Buitenlandse Zaken.

    Even werd er gevreesd dat er ook in Parijs opnieuw een aanslag was toen de Eiffeltoren in zwarte rook was gehuld, maar nadien bleek dat het ging om een technische fout bij het afsteken van vuurwerk naar aanleiding van de 14 juli-vieringen.

    WIE WETEN WE OVER DE DADER? De chauffeur van de vrachtwagen zou intussen zijn doodgeschoten door de politie. Wie de dader is en of hij banden heeft met terreurorganisaties, is nog niet duidelijk. De Franse politie spreekt wel over een aanslag. Frans president Hollande had donderdagnamiddag nog in een interview gezegd dat er nog altijd een terreurdreiging is in zijn land. Volgens het Franse magazine ParisMatch heeft Islamitische Staat (ISIS) de aanslag opgeëist, maar daar is nog geen bevestiging van.

    Volgens Christian Estrosi, voormalig burgemeester van Nice en president van de regio Provence-Alpes-Côte d'Azur, zaten in de truck granaten en wapens.

    Er was aanvankelijk sprake van schoten die ook door de chauffeur zouden zijn gelost, maar het is nog onduidelijk of dat klopt. Ook of er meerdere daders zijn, is nog niet duidelijk.

    WIE ZIJN DE SLACHTOFFERS? Eerst was er sprake van zeker 4 doden, maar dat aantal liep snel op. Iets voor middernacht werd er gesproken over 30 doden, maar de Franse procureur heeft het intussen over zeker 70 doden en tientallen gewonden. Omdat er heel wat toeristen in Nice zijn, zitten er dus mogelijk ook toeristen bij de slachtoffers. Of er Belgen zijn bij de slachtoffers, is nog niet duidelijk.Minister Reynders staat in nauw contact met de Franse autoriteiten. Ondertussen is er bekend gemaakt dat er al 74 doden zijn en 47 gewonden die nog steeds in levensgevaar zijn.

    Alleszins was net zoals bij de aanslagen in Brussel in maart 2016 en in Parijs in november 2015 een grote menigte een doelwit; plaatsen waar een willekeurig publiek massaal aanwezig is.

    WAT GEBEURDE ER DAARNA? Nadat de truck was ingereden op de menigte, ontstond er heel wat paniek. Mensen liepen alle kanten uit. Heel wat mensen gingen hotels binnen om er te schuilen. Via de hashtag #PortesOuvertesNice kunnen inwoners van Nice laten weten dat ze hun huis openstellen voor mensen die door de gebeurtenissen niet naar huis kunnen. De gendarmerie, de nationale politie in Frankrijk, vraagt mensen geen schokkende foto's en video's van de aanslag op de Promenade des Anglais in Nice op sociale media te zetten, en ook geen geruchten te verspreiden.

    De politie vraagt ook om niet de straat op te gaan omdat er nog een politieoperatie aan de gang is. Facebook heeft weer zijn 'Safety Check' geactiveerd. Mensen die in de buurt in Nice zijn, kunnen op het sociale netwerk aangeven dat ze veilig zijn.

    Bron: Het Nieuwsblad


    UPDATE:

    In de Zuid-Franse stad Nice is een vrachtwagen ingereden op een mensenmassa op de beroemde Promenades des Anglais. De mensen hadden net het vuurwerk ter gelegenheid van de Franse nationale feestdag bijgewoond. Er zijn nu al 84 dodelijke slachtoffers geteld, 18 gewonden zijn nog in absoluut levensgevaar.
    De feiten hebben zich gisteravond tussen 22.30 uur en 23 uur afgespeeld, kort na het einde van het vuurwerk ter gelegenheid van de Franse nationale feestdag. Ter hoogte van de luchthaven van Nice vertrok een witte vrachtwagen voor een moordende rit over de beroemde Promenade des Anglais. Na 2 kilometer kon de politie het voertuig tot stilstand brengen, in de buurt van het al even beroemde hotel Negresco.

    Achter het stuur zat een 31-jarige man met de Frans-Tunesische nationaliteit. Hij had duidelijk de bedoeling zoveel mogelijk slachtoffers te maken. Uiteindelijk werd hij door de politie doodgeschoten, net nadat hij zelf het vuur had geopend.

    Christian Estrosi, de president van de regio Provence-Alpes-Côte d'azur, heeft het over "het ergste drama uit de geschiedenis van Nice". Intussen staat de teller al op 84 doden. Zeker 18 andere mensen zijn zwaargewond. Onder hen zijn ook verscheidene kinderen.

    Over eventuele Belgische slachtoffers bestaat nog geen duidelijkheid. Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR) staat in contact met de Franse autoriteiten om zicht te krijgen over mogelijke Belgische slachtoffers.

    [ bericht aangepast op 15 juli 2016 - 10:32 ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik ga zo dadelijk de extra nieuwsuitzending kijken op televisie in de hoop om meer te weten te komen. God, dit is echt vreselijk allemaal. Ik heb al zo veel beelden zien passeren en ben er een beetje misselijk van.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Nortia schreef:
    Ik ga zo dadelijk de extra nieuwsuitzending kijken op televisie in de hoop om meer te weten te komen. God, dit is echt vreselijk allemaal. Ik heb al zo veel beelden zien passeren en ben er een beetje misselijk van.


    Op Nederland 1 laten ze tot nu toe vooral een hoop ooggetuigen aan het woord, maar er zegt net een man dat de Fransen voorlopig schatten dat er zestig doden zijn gevallen.
    Edit: Over de gijzeling waar geruchten over waren zijn ze totaal niet zeker. Ik hoop dat het een misverstand blijkt te zijn, want God, het klinkt allemaal al meer dan erg genoeg zo.

    [ bericht aangepast op 15 juli 2016 - 0:21 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Oh jezus, de Franse autoriteiten schatten 60 doden al.


    i tried to buy your pretty heart, but the price too high

    Square schreef:
    (...)

    Op Nederland 1 laten ze tot nu toe vooral een hoop ooggetuigen aan het woord, maar er zegt net een man dat de Fransen voorlopig schatten dat er zestig doden zijn gevallen.
    Edit: Over de gijzeling waar geruchten over waren zijn ze totaal niet zeker. Ik hoop dat het een misverstand blijkt te zijn, want God, het klinkt allemaal al meer dan erg genoeg zo.

    Misselijkmakend gewoon.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Nortia schreef:
    (...)
    Misselijkmakend gewoon.


    Dat zijn de juiste woorden, ja. Ik word er niet goed van.

    Ze zijn nu dingen aan het herhalen, dus ik denk dat ik de tv maar weer uit zet, want steeds die beelden kijken maakt het ook niet beter. :x


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Krolock schreef:
    Oh nee wat vreselijk...


    in love with the fictional characters, I'm sorry

    Vreselijk!


    16 - 09 - '17

    Ik word zo ziek van deze klotewereld, echt.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Hier heb ik echt geen woorden voor. Jesus Christ.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    It's a sad - sad world we live in.

    Er zou volgens de woordvoerder van een Franse minister sprake zijn van een handlanger, die dan waarschijnlijk de reden is dat de politie zegt dat ze nog met een actie bezig zijn en iedereen thuis moet blijven, maar er zou geen gijzeling zijn. Kleine lichtpuntjes. (no_chears)

    [ bericht aangepast op 15 juli 2016 - 0:43 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Holy shit, ze laten gewoon de beelden zien van hoe de truck inrijdt op het publiek. Echt héél heftig. Ik hoop echt dat er snel meer duidelijkheid komt.


    i tried to buy your pretty heart, but the price too high

    Alweer? Dan maken ze altijd grapjes met dat ik geen ziel heb, maar volgens mij hebben die 'terroristen' echt geen ziel. Deze mensen zijn mijn scheldwoorden niet eens waard, alleen dat ik hierom fucking moe van wordt. Hierom luister ik dus geen nieuws, nog een reden.

    [ bericht aangepast op 15 juli 2016 - 0:56 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Square schreef:
    Er zou volgens de woordvoerder van een Franse minister sprake zijn van een handlanger, die dan waarschijnlijk de reden is dat de politie zegt dat ze nog met een actie bezig zijn en iedereen thuis moet blijven, maar er zou geen gijzeling zijn. Kleine lichtpuntjes. (no_chears)

    Over die gijzeling is nog steeds geen informatie. :/
    Ik hou het allemaal een beetje in het oog zodat als er nog updates komen, ik ze hier mee op kan plaatsen.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Volgens de NOS zijn er inmiddels 73 doden bevestigd. Komt van de Franse krant Figaro die het van een politiewoordvoerder zou hebben.

    5 MINUTEN GELEDEN
    73 doden
    De Franse krant Figaro meldt dat een politiewoordvoerder zegt dat er 73 doden zijn gevallen. Verder meldt Figaro dat er ook granaten zijn gevonden in de vrachtwagen.

    En volgens het Franse ministerie van Binnenlandse zaken is er geen gijzeling.

    Waarom blijven al deze aanslagen toch gebeuren? Ook al zoveel in Turkije het afgelopen jaar D:

    [ bericht aangepast op 15 juli 2016 - 1:02 ]


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis