Toevallig heb ik vrijdag mijn engels mondeling gehad voor business English, (ik had een 8,5 yay!). De tips hierboven me zien er goed uit, en bij mij zeggen docenten altijd:
- Probeer niet al te fancy woorden te gebruiken. Lukt iets niet? Jammer, op naar het volgende.
Ik weet niet wat voor soort mondeling je hebt, maar als het een individueel mondeling is en je komt er echt niet meer op, vraag je gewoon of je door kunt naar het volgende gedeelte, en hier later op terug kunt komen. Als je leraar geen dickhead is, vinden ze dat vaak geen probleem.
- Maak je vooral niet druk om je accent, maar zorg dat je verstaanbaar bent. Ga ook niks faken!
Fake accenten zijn the worst, trust me. Ik heb een hollands meisje in mijn klas die het nodig vind om constant overdreven Brits te praten tijdens de Engels les, maar daarbuiten praat ze met een hevig accent. Ze is zo gewoon minder verstaanbaar omdat ze zich constant focust op de uitspraak van haar woorden en niet op de woorden zelf. Inhoud eerst, dan verfijnen, om het zo maar te zeggen.
- Bereid je niet voor op vragen.
Oké, dit klinkt heel bizar, maar ga je niet drukmaken om wat voor vragen zij gaan stellen aan je. Hierdoor creëer je valse hoop en als de vragen niet zijn zoals je verwacht had, raak je sneller in paniek. Focus je gewoon op je onderwerp en zorg dat je er genoeg over weet.
- En de laatste, probeer zoveel mogelijk Engels te pragten vantevoren.
Al is het dat je Engels met je ouders of met mensen op school, praat engels zodat je went aan de taal. Mijn opleiding is Engelstalig en ik heb een Frans meisje die geen woord Engels sprak in 4 maanden zien transformeren naar iemand die gewoon een 7,5 had voor haar Engels mondeling. Als je moeite hebt met mondelingen is dit echt een aanrader.
Voor het leesgedeelte (al kom ik hier nu waarschijnlijk te laat mee), kan ik je aanraden om veel Engelse boeken, artikelen, tijdschriften en kranten te lezen. Zo wen je aan het lezen en als je een Engels boek leest wat je leuk vind, helpt dit ook met het begrijpend lezen want je wilt natuurlijk niks van het plot mislopen.
tya