Guerre Bouton d'or ~ Boterkuipjes oorlog
Dit is geen gewoon verhaal. Dit is het bijzondere verhaal van de strijd van de boterkuipjes in Frankrijk. Het is 1900. De industriële revolutie brengt een ommekeer met zich mee. Meer en meer producten zijn beschikbaar. Banen verdwijnen, maar nieuwe banen komen ook. Zo zijn grote fabrieken in opmars, en reist een boterkuipjesfabriek tot ongekende grootte. Parijs is het middelpunt waar deze fabriek staat. Wij zullen de levens volgen van alle wezens die zich in deze fabriek bevinden. Want hier komen niet alleen maar mensen.
Magie heerst in de grond waar deze fabriek is gebouwd. Dit is een van de redenen waarom Augustin, de zeer gewaardeerde oprichter van de fabriek, hier zijn boterkuipjesfabriek heeft gevestigd. Deze man had een grootst plan. Hij wist nog niet precies hoe de magie te beheersen was, maar met behulp van een wetenschapper heeft hij het voor elkaar gekregen om de energie van de magie te gebruiken voor het op gang laten brengen voor machines. Hierbij kwam een vreemd fenomeen. De machines begonnen te leven, althans, maar gedeeltelijk. Ze gingen praten. Augustin wist dit, want in het land was dit geen onbekend fenomeen. Hij heeft er echter voor gezorgd dat de machines niets anders kunnen dan praten. Ze kunnen niet weg. De fabriek is grootst, met een hoog plafond en een continue zweetstank heerst in de ruimte.
Naast pratende machines, kregen de boterkuipjes ook praatjes. Augustin trok zich hier niets van aan, al kregen (nog steeds) te veel pratende boterkuipjes wel straf. Hun monden werden afgeplakt zodat zij zullen zwijgen als het graf, en de gestraften dienen als afschrikking voor de rest die een fout begaat.
Vroeger hadden boterkuipjes magische vleugels. In het begin van de industriële revolutie niet meer. Ze werden genetisch gemodificeerd zodat ze niet meer konden vliegen. Maar.. het is niet zeker of dit met ieder boterkuipje is gedaan.
In deze fabriek wordt niet gelachen. Lachen doe je hier niet. Hard werken is het motto en daar behoort iedereen zich aan te houden. Jong, oud, fragiel, zwanger, het werkt er allemaal in de boterkuipjesfabriek. Veel verdien je niet, maar velen zijn al lang blij dat ze een baan hebben. Kinderarbeid? Nee, dat bestond volgens de grote Augustin niet. Augustin is inmiddels dood maar zijn geest leeft voort. De huidige directeur weet van aanpakken en laat ook de kinderen tot ’s avonds laat met de blaren op hun handen werken.
Maar ieder die hier werkt kreeg steeds meer te merken van de zware omstandigheden in de fabriek. Hard werken, weinig loon, een karige maaltijd van een slechte kok, alles zit hen niet mee. De boterkuipjes worden als afgeslachte kuikentjes over de band gerold, iets waar ze niet blij mee zijn. Ze praten steeds meer als hun baas niet in de buurt is. De fabriek begint anders te ruiken. Niet alleen zweetlucht, maar ook de geur van verzet hangt in de lucht.
Wij begeven ons bij het begin van de rpg op het punt dat er een groep boterkuipjes is die in verzet willen komen. Ze weten nog niet hoe, maar zij willen verandering brengen. Een deel van de arbeiders denkt er hetzelfde over. Maar er is ook een deel dat hun baan wil houden, zij vinden het maar een gevaarlijke aangelegenheid om in verzet te komen en willen hier dus niets mee te maken hebben. De spanning tussen die twee groepen loopt steeds meer op…. En dan heerst ook nog eens het gerucht dat hier een van de laatste vliegende boterkuipjes zich zou bevinden….
Mogelijke rollen (zelf een bijverzinnen mag ook, maar deze moet wel door mij worden goedgekeurd)
-Een boterkuipje (pratend of niet pratend)
-Directeur van de boterkuipjes fabriek (al bezet)
-Een kind / zwangere vrouw / gewone burger die in fabriek werkt
-Een pratende machine
-Manager van de machines
-Technicus
-Kok (die kookt voor arbeiders)
-Iemand die niet in de fabriek werkt
-Entertainment voor de arbeiders (werkend tijdens vrije uren / pauzes)
-Beveiliger
-Docent die uitlegt hoe het werk gedaan moet worden en nieuwelingen inwerkt
Invullijst
Naam:
Geslacht (boterkuipjes / machines niet invullen):
Leeftijd:
Nationaliteit:
Wel / niet werkend in fabriek:
Wel / niet in verzet groep:
Innerlijk:
Uiterlijk (ook boterkuipjes en machines doe je best):
Extra:
De rollen
-Directeur van de boterkuipjes fabriek, plakkerig roomboterkuipje (Philip)
-Hoofdmachine, die gezag heeft over rest machines (Caprice)
Regels
-Gij zult een levendige fantasie hebben
-Gij zult niet de saaie drol uithangen
-Gij zult geen mensen negeren of opzettelijk buitensluiten
-Gij zult proberen om minimaal 250 woorden uit u handen te persen
-Gij zult niet meteen stoppen
-Gij zult respect voor elkaar hebben en alles
-Gij zult, om mee te kunnen doen, het verhaal goed hebben gelezen en u eigen fantasie gebruiken om een geschikte rol te maken
[ bericht aangepast op 13 juni 2016 - 18:00 ]
Aan niets denken is ook denken.