GredWeasley schreef:
Ik heb geleerd bij debattrainingen dat het eigenlijk niet eens zo heel veel uitmaakt of je zelf voor of tegen bent om een standpunt heel goed te kunnen verdedigen. Dus misschien is het slimmer om te kijken vanuit welke kant je het makkelijker vindt om te verdedigen in plaats van wat je nou daadwerkelijk vindt? Dat is vaak makkelijker dan bepalen wat je nou zelf precies vindt en kan een oplossing bieden c:
"Etnisch profileren door de politie moet harder aangepakt worden."
Op zich vind ik de stelling zelf niet verkeerd. Men zou kunnen struikelen over "harder" want wat is dat dan precies? Misschien kan je hem radicaler en daardoor duidelijker maken:
"Politieagenten die etnisch profileren zouden uit hun functie moeten worden gezet"
Of juist "Etnisch profileren door de politie zou de standaard moeten worden"
Welke argumenten had je tot nu toe? c:
Ik had bij een soort van meeloopdag een soort van mediatraining gekregen over etnisch profileren, en er werd inderdaad gezegd dat mensen struikelen over dat soort woorden, maar ook soms moeite hebben met het 'woord' etnisch profileren, dat het verstaan of opgevat kan worden als 'etnisch profiteren'. Je mocht bijvoorbeeld ook bij het rollenspel als politiewoordvoerder niet zeggen van: "Ja, het is vervelend, maar het gebeurt" en dat soort dingen. Dus dat soort dingen moet ik ook niet zeggen. Net als 'autochtoon' en 'allochtoon', want vaak hebben die mensen net als de 'autochtoon' gewoon een Nederlands paspoort.
De argumenten die ik had (ff kort omschreven):
- Uit onderzoek van het ministerie van Justitie is gebleken dat laagopgeleide jonge mannen met een migratieachtergrond statistisch gezien meer kans hebben om in de criminaliteit te belanden. Dit zijn meestal mensen met een andere (culturele) achtergrond dan de westerse etniciteit. Doordat dit bekend is, worden zij sneller staande gehouden dan een persoon met de westerse etniciteit, om onveilige situaties te voorkomen.
- Etnisch profileren is een vorm van racisme doordat er op basis van huidskleur onderscheid gemaakt wordt en in de grondwet staat dat dat niet mag. (niet zo'n sterk argument)
- Politieagenten kunnen last hebben van eigen ervaringen met jongeren met een andere achtergrond en op basis daarvan sneller optreden bij een persoon met de andere etniciteit dan de westerse. Hierdoor kunnen ze bevooroordeeld zijn. (en dan heb ik ook nog een lulverhaaltje over hoe dat opgelost kan worden).
- Etnisch profileren komt niet vaak voor volgens de statistieken (maar je hoort er nu de laatste tijd veel over dat het wel vaak gebeurt, ook niet zo'n sterk argument)
M'n andere argument kan ik op dit moment even niet vinden, maar ik heb zoals je ziet nog niet genoeg argumenten.
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly