Aaargh!
Ik ben zo links als maar zijn kan. Was als baby gelijk al geen twijfel over mogelijk. Met mij nog 1/8 deel van de wereldbevolking. Maar daarmee ben ik wel in de minderheid. Op de basisschool had je vaak genoeg rechtse scharen in het scharenblok met knutselen, maar de linkse scharen waren of zoeken of uitgeleend, ik weet niet wat ze er mee gedaan hebben, maar ik moest een schaar van thuis meenemen of ik wist van te voren dat ik een probleem had.
Nu mijn huidige probleem: een ingewikkeld haakpatroon. Namelijk de bank op deze foto (ik heb al 1 dame af en ééntje bijna):
Dit is echt een grote frustratie voor mij! Kijk, gewoon vasten haken doe je rechts of links. Maakt niet uit. Mijn rondjes gaan links om, dus tegen de klok in, die van rechtshandige mensen gaan met de klok mee. Maar je hebt t zelfde resultaat, gelukkig.
Deze bank echter werkt veel met randjes. Daarmee haak je in één van de twee lusjes, in plaats van in allebei. Dat is of voor de sier of om vervolgens twee van die losse randjes aan elkaar te haken. Dan moeten ze dus wel aan de goede kant zitten; aan de binnenkant van het werk of aan de buitenkant. In het patroon werken ze met 'voorste' en 'achterste'. En elke keer als ze dat doe, ga ik me afvragen of dat dus ook voor míj geldt. Want ik ben links en misschien ben ik wel aan het haken met de binnenkant van het haakwerk het dichtste bij me, terwijl het rechtshandige op dat moment vanaf de buiten haken. En dan is voorste voor mij aan de binnenkant, maar voor rechtshandige aan de buitenkant.
Ik was bezig met de rugleuning en ik kwam er echt écht niet uit. Dat was trouwens al zo rond september. Ik heb het werk aan de kant gegooid. Nu heeft mijn nichtje dat boek ook en zij ging die bank ook maken, én zij is rechts. Nu is ze zo lief geweest om voor mij foto's te maken - ze haakt wel nog steeds rechts - van wat er nou eigenlijk gebeurd in dat boek, want ik kwam er niet uit. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat als ik één rij verder had gehaakt, het voor mij precies hetzelfde als geweest als voor haar. Dat komt omdat ik aan kant B was geeindigd doordat ik links ben, en zij aan kant A. Vanuit kant A gezien is 'haken' in de voorste juist de andere lus dan voor mij!
Wat een frustratie. Herkennen meer linkshandige zich in dit soort dingen?
Trouwens, ik kan het goed begrijpen als jullie dit hele verhaal over het haken van die bank niet goed begrijpen :'D Ik moest het gewoon even kwijt en jullie begrijpen er waarschijnlijk wel uit dat het voor mij dus soms (ook weer niet altijd, dan zou het makkelijk zijn) anders is dan voor rechtshandige.
Oh en rechtshandig gaan haken dat kan ik echt niet. Ik zei al; zo links als maar zijn kan