• De zomer komt er weer aan en ik zie het alweer gebeuren. Niet dat het mij opwindt of ik er perse naar wil kijken, maar het valt gewoon op. De laatste jaren wordt het steeds erger en het stoort mij. Meisjes schaars gekleed met zo ongeveer alles te zien. Korte broeken kunnen niet korter, blote buiken en borsten hangen uit hun shirtjes. Het wordt ongemakkelijk om mijn leerlingen zo te zien en les te geven. Het lijkt wel of het zelfrespect en waardigheid ver te zoeken is. In veel landen hebben ze het antwoord op dit probleem allang gevonden, namelijk: schooluniformen. Waarom we hier ooit van afgestapt zijn begrijp ik niet. Het neemt namelijk niet alleen dit probleem weg, maar ook de sociale ongelijkheid.

    Meisjes gaan steeds jonger schaars gekleed over straat. Waar is die opvoeding van tegenwoordig?! Het lijkt mij dat ouders hier verantwoordelijk voor zijn en hen fatsoensnormen mee te geven. Ouders willen toch ook niet dat hun kinderen op straat nagefloten worden en afvragen wat er onder die korte rokjes zit? Laat je kinderen dan ook niet zo de deur uitgaan. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat ondanks een meisje in haar blote kont op straat loopt, iemand het recht geeft om aan haar te zitten of haar seksueel te intimideren. Dat neemt nog niet weg dat dat wel prikkelend of aanstootgevend kan zijn. Ouders neem die verantwoordelijkheid! Daarnaast kan de overheid hier wat aan doen door uniformen weer verplicht te stellen, want ik neem aan dat zij ook dit probleem zien. Kinderen uit verschillende sociale klassen worden door het invoeren van uniformen als gelijk gezien. Pesterijen nemen af en buitensluiting wordt voorkomen. Dit zijn toch alleen maar voordelen?

    Ik weet amper wat ik hierop moet zeggen, eigenlijk. Ik heb de gehele discussie terug gelezen en kan me op zich wel vinden in de meeste dingen die zijn gezegd. Toch vind ik persoonlijk dat je je gewoon zou moeten mogen kleden als je zelf wilt, met dan als enige eis dat borsten en billen bij beide geslachten wel bedekt zijn (op school dan. Je moet lekker zelf weten wat je in je vrije tijd doet. Heb ik geen last van.) Crop tops en hot pants zijn nu eenmaal op het moment helemaal in, dus dan is het niet heel vreemd dat iedereen erin rond loopt. Voornamelijk met dit warme weer. Ik zie het al helemaal voor me namelijk. Zit je op school in je kniekousen, lange rok en jasje weg te smelten in een warm lokaal, omdat school vindt dat e hele lichaam bedekt moet zijn. Excuse me. Ik snap dat het als docent enorm afleidend kan zijn, maar er moet een middenweg zijn lijkt me.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Oké. Ik snap je punt, maar een uniform helpt geen meter betreffende "sociale ongelijkheid". Ik heb een uniform op school en ze vinden heus wel even venijnige manieren om te roddelen. "Hé, heb je A. daar zien rondlopen met die vuile shirt? Heeft die geen geld voor een wasmachine of zo?". Daarnaast, ik begin het ergens ook beu te worden dat er altijd tegen meisjes zo gedaan wordt, maar niet tegen jongens.

    Over laatst was ik op een feest en mijn neef droeg een broek die bijna tot aan zijn enkels hing, bij wijze van spreken. Oké, je kan er niet veel door zien, maar dan nog? Ik droeg een kleedje waarmee ik erg moet oppassen als ik me buk of als ik op trappen stap, maar waarom zou ik niet mogen kiezen wat ik draag? Moet ik dan, gewoon omdat anderen het willen, maar met een broek of lange rokken rondlopen, terwijl ik me zelf veel beter voel in kleedjes waar mijn benen vrij in zitten of shorts. Topjes met spaghettibandjes zijn ook al zoiets: ik heb het op school ooit iemand hoerig horen nemen. Persoonlijk heb ik er geen problemen mee als mensen een deel van mijn décolté kunnen zien, want die heb ik nu een maal en ik ga geen bergen verzetten om iets te vinden waar ik geen zin in heb om te dragen. Nu ben ik ook niet zo voor mensen waarbij je meer borst dan t-shirt kunt zien, maar ik vind dat dat helemaal hun eigen keuze is. Nu, dat is gezegd en ik ga er maar over zwijgen, maar ik vind dat iedereen het recht heeft om zich te kleden zoals hij/zij wilt.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Lethargica schreef:
    (...)

    Omdat het een meisje is van acht jaar oud dat een croptop draagt met 'sexy' erop. Voor jou is dat misschien de normaalste zaak van de wereld, maar dit kan ook als aanstootgevend gezien worden door andere mensen. Niet enkel mannen.


    Ik zie niet in hoe dat aanstootgevend is voor een 8 jarige. Als jij zoiets voelt, is er toch echt iets mis met je.


    Your make-up is terrible

    Eluveitie schreef:
    Dan moeten broeken op half zes en ontblote bovenlichamen, wat sommige jongens hebben, ook verboden worden. Lekker hypocriet weer dat alleen vrouwen moeten letten op wat ze aan hebben.


    Sorry, maar precies dit. :')


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Omdat er in het voorbeeld over meisjes wordt gesproken, komt er meteen weer een hele vlaag feminisme bij kijken. Jongens kleden zich misschien ook wat schaarser in de zomer, maar de gemiddelde korte broek van een jongensscholier komt over de knie en het gemiddelde mannentopje bedekt dan ook nog eens de navel. Als we gelijk gaan doen, vind ik inderdaad dat zowel meisjes als jongens zich zo mogen kleden, als we het over die zomerkleren hebben. Ook op school. Dan verandert er ook niks aan de rechten, zover ik weet komen jongens namelijk niet zonder shirt of broek naar school (op mijn (vorige) school niet althans).

    Wanneer je echter een strookje stof rond je borsten bindt en een short draagt waaronder een gemiddelde boxer tevoorschijn zou komen, vind ik dat er wel uitzonderingen moeten komen. Dit mag idd in je vrije tijd, op het strand of zo, maar om dit nou in de klas te dragen is ook wel een beetje respectloos. Zo zou je ook niet naar je werk komen en ik zie een school wel als een soort officiële werkplaats. Schooluniformen hoeven dus niet per se, maar wel een soort dresscode. Bijvoorbeeld dat je navel in ieder geval bedekt moet worden en broekspijpen een bepaalde lengte moeten hebben. Dan kunnen meisjes dezelfde soort kleding als jongens dragen ;)


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    AriChibi schreef:
    Omdat er in het voorbeeld over meisjes wordt gesproken, komt er meteen weer een hele vlaag feminisme bij kijken. Jongens kleden zich misschien ook wat schaarser in de zomer, maar de gemiddelde korte broek van een jongensscholier komt over de knie en het gemiddelde mannentopje bedekt dan ook nog eens de navel. Als we gelijk gaan doen, vind ik inderdaad dat zowel meisjes als jongens zich zo mogen kleden, als we het over die zomerkleren hebben. Ook op school. Dan verandert er ook niks aan de rechten, zover ik weet komen jongens namelijk niet zonder shirt of broek naar school (op mijn (vorige) school niet althans).

    Wanneer je echter een strookje stof rond je borsten bindt en een short draagt waaronder een gemiddelde boxer tevoorschijn zou komen, vind ik dat er wel uitzonderingen moeten komen. Dit mag idd in je vrije tijd, op het strand of zo, maar om dit nou in de klas te dragen is ook wel een beetje respectloos. Zo zou je ook niet naar je werk komen en ik zie een school wel als een soort officiële werkplaats. Schooluniformen hoeven dus niet per se, maar wel een soort dresscode. Bijvoorbeeld dat je navel in ieder geval bedekt moet worden en broekspijpen een bepaalde lengte moeten hebben. Dan kunnen meisjes dezelfde soort kleding als jongens dragen ;)

    Bedankt om mijn mening perfect te verwoorden, haha


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Patholoog schreef:
    Hier ben ik het volledig mee eens. Ten eerste nemen schooluniformen inderdaad wat sociale ongelijkheid weg, maar dat neemt niet het hele pesten weg. Maar buiten dat vind ik het erg vies om mensen ontzettend schaars gekleed te zien rondlopen in de zomer. Van mij hoeft dat niet. Maar dan nog. Van mij hoeft de hele zomer niet, hehe. ^^



    Precies dit. Al vind ik dat de discussie niet alleen voor vrouwen geldt. Mannen mogen ook best hun shirt aanhouden, hoe 'strak' je er ook uit zien.

    [ bericht aangepast op 22 juni 2016 - 17:33 ]


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    Ik vind niet dat je geen zelfrespect of -waardigheid hebt als je jezelf bloot kleedt. Het feit dat er anderen zijn die je daardoor als een object gaan zien, dat is hun probleem. Zolang meisjes niet daadwerkelijk hun borsten of dergelijke laten zien, vind ik dat zij mogen dragen wat zij willen.


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Je kleding is een vorm van zelfexpressie, dus een uniform? No thanks. Daarbij zijn er redenen waarom meisjes zo'n dingen aandoen, als ik de keuze heb tussen een dun rokje of een strakke jeans die mijn benen plet, heb ik snel gekozen. Oké er zijn grenzen, maar het is echt niet zo dat korte kleding alleen maar dient om 'de jongens achter je aan te krijgen', zoals hierboven gesuggereerd wordt.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Als meisje/vrouw ben ik het hier toch echt niet mee eens. Wij gaan compleet anders met onze lichamen om. Ons lichaam is voor ons niet prikkelend en we kijken er op een neutrale, verzorgende manier tegenaan. Wij vinden het niet leuk als er mannen hun ogen niet kunnen thuishouden, ons nagapen en nafluiten. Velen van ons vinden het enorm storend dat, wanneer het warm is, we geen rok aan kunnen trekken of het is van dat. Ons lichaam is niet prikkelend voor ons, we lopen zo rond omdat we het te warm hebben en neutraal met ons lichaam omgaan, zonder het prikkelende er voor ons aan te pas komt. Die vieze mannen plegen voor ons onwenselijk gedrag. Licht het probleem dus bij de vrouw? Of ligt het prikkelende in de perceptie van die man. Velen van ons dragen korte shortjes, omdat het voor ons: veel te warm is om door een snikhete stad te lopen in een lange broek en hebben zoiets van: ogen af van mijn benen. Ik heb het te warm en het is mijn recht zo rond te kunnen lopen, zonder je zo onbeleefd moet zijn mij na te gapen. Het is net wel een vorm van zelfrespect en emancipatie: snap je van: hou je ogen thuis en verkracht me er niet mee. Wij geen respect? Pardon hoor. Respecteer mij en blijf er vanaf. Mijn lichaam is gewoon mijn lichaam en ik wil mij gewoon licht kunnen kleden, in plaats van te vergaan van de hitte. Die blikken zijn voor de meesten van ons, totaal ongewenst en wij lopen dus zeker niet rond om er zoveel mogelijk te krijgen. Wij vragen daar niet om! Heropvoed dus onze zonen en niet onze dochters.

    [ bericht aangepast op 3 juni 2016 - 19:01 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Als meisje/vrouw ben ik het hier toch echt mee eens. Wij gaan compleet anders met onze lichamen om. Ons lichaam is voor ons niet prikkelend en we kijken er op een neutrale, verzorgende manier tegenaan. Wij vinden het niet leuk dat er mannen hun ogen niet kunnen thuishouden, ons nagapen en nafluiten. Velen van ons vinden het enorm storend dat, wanneer het warm is, we geen rok aankunnen trekken of het is van dat. Ons lichaam is niet prikkelend voor ons, we lopen zo rond omdat we het te warm hebben en neutraal met ons lichaam omgaan, zonder het prikkelende er voor ons aan te pas komt. Die vieze mannen zijn voor ons onwenselijk gedrag. Licht het probleem dus bij de vrouw? Of ligt het prikkelende in de perceptie van die man. Velen van ons dragen korte shortjes, omdat het voor ons: veel te warm is om door een snikhete stad te lopen in een lange broek en hebben zoiets van: ogen af van mijn benen. Ik heb het te warm en het is mijn recht zo rond te kunnen lopen, zonder je zo onbeleefd moet zijn mij na te gapen. Ergens is het net wel een vorm van zelfrespect en emancipatie: snap je van: hou je ogen thuis en verkracht me er niet mee. Blijf er vanaf. Mijn lichaam is gewoon mijn lichaam en ik wil mij gewoon licht kunnen kleden, in plaats van te vergaan van de hitte. Die blikken zijn voor de meesten van ons, totaal ongewenst en wij lopen dus zeker niet rond om er zoveel mogelijk te krijgen.


    Goed verwoord, hier ben ik het mee eens.


    Treat people with kindness

    Ik vind het trouwens een heel mooi initiatief om sociale gelijkheid te willen creëren. (:
    Alleen denk ik zelf, dat je het niet gaat verhelpen door een uniform in te voeren. Waarom niet? De oorzaak van pesten ligt niet bij het slachtoffer zelf, of aan de kledij of afkomst van iemand. Iemand die in de ene omgeving wordt gepest, omdat er rotte vissen in die omgeving zwemmen, kan in een andere omgeving één van de meest opvallende en geliefde personen van de school zijn. Ik ben zelf van de ene sociale positie/extreem naar het andere extreem gegaan, door van school te veranderen, dus het ligt denk ik nooit echt aan eigenschappen van het slachtoffer zelf, wel aan de problemen van bepaalde individuen, die iets proberen te vinden aan je. Bij de onzekerheden, frustraties van de pestkop zelf. Energie die ze ergens moeten kwijtspelen. Als die ontlading moet gebeuren, dan zal die ontlading gebeuren. Ze pikken er dan wel iemand uit op basis van andere criteria.

    [ bericht aangepast op 3 juni 2016 - 18:18 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Posthuma schreef:
    Ik denk eerder dat het probleem zit in onze maatschappij. Blijkbaar vraag je er om als je je schaars kleedt. Ben ik het niet mee eens, als ik eens een korter rokje aan doe, vind ik dat leuk/past dat op dat moment bij m'n outfit. Niet omdat ik dan graag wil dat iemand me aanrandt. :W

    Al die jongens die hun broeken op half zes hangen, gaan dames toch ook niet aanranden, omdat ze 'uitdagend gekleed zijn'?


    Hier ben ik het volledig mee eens! Ik draag in de zomer/eind lente altijd crop-tops en ja dan is mijn buik ook te zien. Maar dat doe ik niet om door al die boeren nagestaard te worden of "omdat ik ergens omvraag". Ik doe dat omdat het me goed staat en ik er zelf zekerder van word, bovendien is het gewoon veel te warm om me helemaal dicht te kleden. Als je een mooie decollete hebt of een fikse achterkant, waarom mag je daar dan ineens niet trots over zijn? Als dat is wat je zeker maakt, lekker laten dan.
    Goed, mensen kunnen het overdrijven, houd het wel classie. Maar ik vind niet dat er iets mis mee is.


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Deal With It


    ~Born Tiger, Not Gonna Live Like a Dog~ Fame, Flash, Light. GIVE IT TO ME!

    Ik draag zelf ook crop tops met een short eronder (ja blote buik is duidelijk zichtbaar navel ook) maar die jongens en mannen worden al hyper en opgewonden van een blote buik
    Aantrekken waar je zelf het fijnste in voelt
    zonder te willen zien jongens en mannen ons aan als speelgoed
    maar alsnog een lange broek met warm weer omg echt not done
    wij meiden zijn geen speelgoed maar wanneer snappen jongens dat nou eens