Ik heb toen ik in de zomervakantie naar Berlijn was geweest, een blog geschreven over mijn ervaringen daar, klikkerdeklik!
Afgelopen week ben ik er ook geweest, toen heb ik ook dingen gedaan die ik in de zomer niet gedaan heb.
Het concentratiekamp Sachsenhausen is heel interessant, maar je moet er wel tegen kunnen. Ik werd er zelf nogal misselijk van omdat ik er gewoon met mijn hoofd niet bij kon wat ze daar allemaal gedaan hebben. Het was wel echt ontzettend interessant.
Een boottocht over de Spree is ook best relaxt, je ziet wat hoogtepunten en het duurt ongeveer een uurtje. Als je je schoolpas o.i.d. laat zien, kost het je 8,50 dacht ik. Weet niet helemaal zeker, en er kunnen ook goedkopere of duurdere 'aanbieders' zijn.
Als je heel nodig naar de wc moet, raad ik aan om de LP12 Mall of Berlin op de Leipziger Platz 12 te bezoeken (of als je daar bent, naar de wc's te gaan). De WC is daar namelijk gratis en hartstikke schoon. (nou ja, een optionele €0,50 aka gratis) Verder is het in de McDonalds natuurlijk ook gratis, maar daar is het meestal viezer.
Qua eten zit er vlakbij de Kurfürstendamm een 'winkelcentrumpje' dat Bikini Berlin heet. Je kunt daar HEERLIJKE pizza's eten van 50 cm doorsnee (magherita kost maar 7,50!) en ze zijn groot genoeg om ze te delen met 3 andere mensen. Ik weet niet precies meer hoe het restaurantje heet, meh. Je kunt er ook pasta enzo eten, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Als je met het OV reist en je komt langs Berliner Hauptbahnhof, dan raad ik je wel aan om daar even te kijken. Het is zo'n groot station!
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly