Ik was lenig, toen ik dit trainde voor Synchroonzwemmen. Als in ik kon de split, de spagaat en de cobra zowel op het land als in het water. Tips om het te trainen:
Je moet jezelf altijd eerst goed warmlopen. Dit kan door hard te lopen, op tempo meerder malen de trap op en neer te lopen of in te zwemmen bijvoorbeeld. Daarna moet je je benen goed warm zwaaien. Simpelweg ergens (een muur bijvoorbeeld) steun aan zoeken en dan je benen één voor één inzwaaien, zowel zijwaarts met je gezicht gericht naar de muur, zodat je warmzwaait voor de split als met de muur naast je en naarvoren en achteren zwaaien, zodat je warmzwaait voor de spagaat. En dan kan je oprekken. Daar zijn heel veel oefeningen voor. Eentje is gaan zitten met je benen recht gestrekt vooruit en dan je handen naar je tenen brengen. Je kan ook je benen zo ver mogelijk in split doen en dan jezelf naar iets toetrekken, zodat je het net iets verder rekt. Het is vrij lastig uit te leggen zonder het voor te doen :') Ik hoop dat je iets van mijn uitleg begrijpt.
Achteraf is het ook heel verstandig om even uit te zwaaien en uit te lopen. Bij rekken moet je overigens ook niet doorduwen. Je mag het wel voelen, maar het moet niet ontiegelijk pijn gaan doen oid. Dat is heel slecht voor je.
Happy Birthday my Potter!