Ik ben Belg en heb het in totaal drie keer op school gekregen: de eerste keer toen ik 10/11 was, dan veel uitgebreider toen ik 14 was - waar er wel dingen werden gezegd die meisjes en jongens van zichzelf wel wisten, maar van elkaar niet kenden. Dat was wel uitgebreider, veel jongens wisten toen bijvoorbeeld nog niet dat maanstonden gekoppeld waren aan zwangerschap. Ik wist ook nog dingen over de man nog niet toen. Dan een derde keer heb ik het in het laatste jaar van de middelbare school gehad, toen ik 18 was.
Dus ik vind dat ze het in België wel wat uitgebreider mogen geven voor je 14 bent. Als je dan pas voor het eerst van bepaalde dingen moet horen, dat is wel wat laat. Ik heb ooit eens een meisje gekend die een heel gesloten moeder had en die ineens totaal in paniek sloeg en begon te huilen omdat ze er ineens allemaal bloed in haar onderbroek zat en dacht dat er iets ergs met haar was. Ze was nog nooit ongesteld geweest en had er nog nooit iets over gehoord. Als ze het toch al willen geven aan de leeftijd van 10, doen ze het maar beter meteen goed. Voor de leeftijd van 10 hoeft echt niet prima. Ik vind 10 prima omdat dat he punt is vlak voor de puberteit begint uit te breken. Daarnaast zijn ze er ook mentaal rijp voor. Ik heb een zusje van 7, en een buurjongen van 8. Aan die leeftijd moet je dat allemaal nog niet in detail gaan vertellen. Ten eerste, zijn ze daar uit zichzelf nog niet echt mee bezig, want die hormonen zijn er nog niet en is hun mentale ontwikkelingsniveau gewoon nog niet rijp genoeg. Die kinderen geloven nog in sinterklaas en zijn er niet mee bezig en wat ze er van weten, vinden ze maar erg raar. Ze zijn echt nog niet rijp genoeg om voorlichting aan te gaan geven.
Daarnaast: ik denk dat elk kindje wel op een bepaald punt vraagt aan zijn ouders hoe een kindje in de buik beland en die vraag ook valt voor ze 10 jaar oud zijn. De ouders leggen dat dan wat uit en dat is voldoende vind ik. Om alles in detail te gaan zeggen over het verloop van de voortplanting, de anatomie, de puberteit, de eisprong, de zwangerschap... Dat is nog te vroeg.
[ bericht aangepast op 24 april 2016 - 9:41 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.