Peccata schreef:
Maar weet je wat ook zo raar is?
Ik schrijf zowel op Q als in privé, en het boek wat ik dus in het echte leven wil publiceren plaats ik vanzelfsprekend niet online. Het gekke is dat ik zó veel plezier heb in dat boek, terwijl niemand weet dat ik dat aan het schrijven ben. Ik weet, bij dat boek, waar ik het voor doe, namelijk voor mezelf.
En op Q voelt het toch anders. Ik heb het gevoel dat ik de verhalen op Q niet voor mezelf schrijf, maar voor anderen. En als die anderen niet reageren, waarom doe ik er dan nog mijn best voor? Snap je?
Hmmm dat vind ik
persoonlijk de verkeerde instelling. Ik schrijf op Q om te oefenen, te perfectioneren, te peilen, dingen uit te proberen, mijn fanfics ergens kwijt te kunnen (hoewel ik engelse ook op fanfiction.net plaats), te kunnen schrijven zonder dat het meteen een perfect boek moet worden, gewoon ergens bezig te kunnen zijn met schrijven waar meer mensen dat doen, etc. Oh en een achterban creëren met de tijd is natuurlijk ook heel handig voor als ik mijzelf klaar voel voor het uitgeven van hét perfecte boek. Dat anderen het dan toevallig leuk vinden (al is het er maar één) is in mijn ogen altijd echt een geschenk, iets bijzonders. Niet iets waar ik bijvoorbaat vanuit ga, tenzij het een vervolg is en ik weet dat er mensen wachten op het vervolg. Dan ga ik er wel vanuit dat die mensen het lezen, maar dan schrijf ik alsnog voornamelijk om uit te testen of ik daadwerkelijk een góéd vervolg neer zou kunnen zetten waar ik dan ook echt tevreden over ben als schrijver. Zoals je merkt zie ik Q echt als een kans om jezelf te perfectioneren, haha. Om dingen uit te proberen.
Happy Birthday my Potter!