• Onze vier kinderen hebben we wel altijd aangemoedigd maar verder wel altijd helemaal de vrij keus gelaten om te studeren of te gaan werken. De vraag die ons momenteel bezig houdt is of we diegene die er voor gekozen hebben om niet verder te leren en zijn gaan werken financieel te moeten compenseerde t.o.v. de ander kinderen die een studietoelage ontvangen en waarvoor wij financieel in levensonderhoud nog bijdragen in de vorm van kamerhuur en levensonderhoud.

    Goh, ik zou hier niet op kunnen antwoorden.


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Dat is inderdaad een moeilijke vraag. Ik zou het zelf ook niet zo goed weten. Kan je het misschien eens met je kinderen zelf bespreken? Het verschil is natuurlijk dat je werkende kinderen zelf ook al geld binnen krijgen.


    What would Emma do?

    Bij mij thuis was/is het zo dat je nog een jaar 'gratis' mocht blijven inwonen van zodra je gedaan hebt met studeren. Daarna is het kost en inwoon betalen.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    medusax schreef:
    Onze vier kinderen hebben we wel altijd aangemoedigd maar verder wel altijd helemaal de vrij keus gelaten om te studeren of te gaan werken. De vraag die ons momenteel bezig houdt is of we diegene die er voor gekozen hebben om niet verder te leren en zijn gaan werken financieel te moeten compenseerde t.o.v. de ander kinderen die een studietoelage ontvangen en waarvoor wij financieel in levensonderhoud nog bijdragen in de vorm van kamerhuur en levensonderhoud.



    - Studietoelage is voor het kopen van boeken, collegegeld en het is vaak maar een klein stukje 'beloning'. Dat je je kind helpt met bijv. het huren van een kamer en levensonderhoud vind ik een investering in de studietijd. Dat bied je, zoals je zelf zegt, aan al je kinderen aan.
    vs.
    - Werkende mensen verdienen een salaris voor eenzelfde tijdsinvestering. Als je ze dan ook nog extra moet compenseren, om maar hetzelfde te bieden, zou ik niet fair vinden eigenlijk. Als werkende zou ik die hulp ook niet willen.


    Als je het mij vraagt bied je de mogelijkheden om te studeren, en mogen alle kinderen er gebruik van maken. Doen ze dit niet, eigen keuze.


    Om als voorbeeld te geven:
    Mijn broer ging MBO doen en 4 dagen in de week werken en 1 dag school. Hij verdiende al die jaren gewoon en kon daardoor zelf zijn school betalen (schoolkosten waren echt een heel stuk lager). Hierdoor heeft hij later een redelijk groot voordeel gehad (aan spaargeld bijv), want hij woonde thuis en had totaal geen kosten.

    Ik ging studeren en betaalde van mijn studiefinanciering een deel van het collegegeld en de studieboeken. Daarnaast werkte ik ook nog om gewoon uit te kunnen gaan e.d. Ik hield weinig geld over, dus ik had de hulp van mijn ouders daarin wel nodig om mezelf maar niet in de schulden te steken (waar ik nu met het krijgen van een hypotheek echt grandioos blij mee ben :p)




    Al met al denk ik dat je alle kinderen hetzelfde biedt, en dat ze daar gebruik van kunnen maken. Vind je toch dat het ongelijk is, dan kan je bijv. kamerhuur (wat een luxe is, ik heb 4 jaar lang gewoon het OV gebruikt, zelfs met 5 uur reistijd op een dag) optellen en later terug laten betalen. Met het salaris na de studie is dit echt wel goed te doen


    Sarah = ongewoon sexy

    Bij ons is het normaal om kostgeld te betalen bij werken als je dan nog thuiswoont. Misschien dat je dat kostgeld in een percentage kan uitdrukken van het loon per werkend kind oid. De studerende kids zou ik eigenlijk geen kostgeld laten betalen, die verdienen niet/minder omdat ze studeren.


    No growth of the heart is ever a waste

    Bij mij is het wel zo dat als een of twee van ons -siblings- iets krijgen en de derde voor iets anders kiest dat het wel gecromposeert wordt op een ander vlak, maar dta ligt ook aan eigen financiën en ideeen denk ik ^


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn