• Hoi allemaal,

    Ik had van 11 januari tot en met 18 januari toetsweek. De maatschappijleer toets had ik op de eerste dag, 11 januari dus al. De docent die ik voor maatschappijleer heb, is met pensioen gegaan, de vervangende docent is nu al 3 weken ziek. Er is nog een maatschappijleerdocent, die de toets van mijn klas zou na kijken. De helft van de klas heeft al een tijdje zijn of haar cijfer. Ik behoor tot de helft die het cijfer nog niet heeft.

    Nu komt het probleem met de herkansingen. Je kunt je sinds vrijdag al inschrijven voor de herkansingen, en ze sluiten morgenmiddag om 17.00. Ik zit tot 16.30 op school en ben om 17.00 nog niet thuis, dus vanavond is eigenlijk mijn enige kans om de herkansing aan te vragen.

    Ik twijfel over welk vak ik ga herkansen.

    Voor maatschappijleer heb ik niet geleerd (ik had een beetje zitten fucken met m'n planning waardoor ik voor de drie toetsen op de 1e dag slechts 1 toets geleerd had, de andere twee dus niet), ik sta momenteel een 6,5 (gebaseerd op slechts een toets) en de toets telt 25% mee voor mijn SE-cijfer (en 1x voor de overgang). Als ik goed leer voor een eventuele herkansing, zit er wel een ruime voldoende in, denk ik. Maar ik weet mijn cijfer dus niet.

    Voor economie had ik keihard geleerd, netjes het huiswerk gemaakt, nagekeken, aantekeningen overgenomen, opgelet tijdens de uitleg, maar het vak ligt me gewoon niet. Het is wel belangrijk voor later (maar dat is maatschappijleer ook). De toets telt 2,5% mee voor het SE, maar 3x voor de overgang. Ik had een 5,1, en samen met een 5,5 en een 5,7 sta ik nu een 5,4 voor de overgang. Nèt onvoldoende, maar ik heb echt mijn best gedaan. Voor het SE sta ik een 5,1 nu.

    Daar komt nog bij dat ik maatschappijleer alleen dit jaar heb, en economie gewoon tot en met m'n eindexamenjaar.

    Maar, ik mag maar 1 toets herkansen. En ik twijfel heel erg. Want als ik nu verkeerd inschat, en maatschappijleer perongeluk toch voldoende gemaakt heb, verklaart iedereen mij voor gek als ik die ga herkansen en economie links laat liggen. Andersom, als ik voor economie ga, en voor maatschappijleer een 4 of lager heb, dan heb ik een soort van een beetje een probleem, want dat is dan moeilijk op te halen... Ik heb geen idee wat ik moet doen, ik heb het er met m'n ouders over gehad, met m'n mentor en met m'n economiedocent, maar ze hebben niet echt geholpen bij mijn keuze... Als ik vanavond niks ingevuld heb, dan heb ik morgen ook niks ingevuld (want ik kan morgen niets meer invullen omdat ik niet voor 17.00 thuis ben, en op m'n mobiel gaat het niet) en heb ik sowieso mijn herkansing verspeeld...

    Wat zouden jullie doen in deze situatie? :c

    [ bericht aangepast op 26 jan 2016 - 21:32 ]

    Welk vak is het verstandigst om te herkansen?

    20.0% (2 stemmen)
     
    Maatschappijleer

    70.0% (7 stemmen)
     
    Economie

    10.0% (1 stem)
     
    Geen, je had maar beter je best moeten doen bij het leren.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Economie, dit is immers je examenvak en niemand zal er wakker van liggen als je maatschappijleer wat minder hebt gemaakt. Bovendien lijkt mij dat dat ook makkelijker op te halen is dan economie (:


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Economie, want economie is belangrijker!


    — Inner peace, it's hard to find. —

    Sempre schreef:
    Economie, dit is immers je examenvak en niemand zal er wakker van liggen als je maatschappijleer wat minder hebt gemaakt. Bovendien lijkt mij dat dat ook makkelijker op te halen is dan economie (:



    Ja, maar het staat ook zo stom om op je eindexamen als je schoolexamencijfer voor maatschappijleer onvoldoende is... Ik wil gewoon m'n cijfer weten, ugh. En ja, qua ophalen heb je sowieso gelijk ik heb nu sinds de 2e economie, da's nu 3,5 jaar ongeveer en ik heb het nooit gekund, elke keer als ik een goed gevoel heb over de toets dan is het net een 5,5 soms iets hoger, meestal lager.

    Ik twijfel ook of ik, als ik economie herkans, ik wel hoger kan halen dan wat ik eerst had... Urgh, ik wil gewoon m'n cijfer voor maatschappijleer weten, als het er vannacht om 00.00 nog niet op staat, vink ik sowieso wel economie aan, denk ik. Weet nog niet. Urgh, ik vind dit lastig.


    Trikova schreef:
    Economie, want economie is belangrijker!


    Nou ja, voor mij zijn economie en maatschappijleer een soort van gelijkwaardig qua belangrijkheid. Ik heb ze beide toch wel in zekere zin nodig in de opleiding die ik na de middelbare school wil gaan doen.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Krijg je hulp met economie buitenschool? Ik was namelijk er op de middelbare school namelijk ook erg slecht in maar ik heb er bijles voor genomen en nu lukt het prima.

    Soms zijn er ook filmpjes op youtube te vinden met makkelijke uitleg van berekeningen ed


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Sempre schreef:
    Krijg je hulp met economie buitenschool? Ik was namelijk er op de middelbare school namelijk ook erg slecht in maar ik heb er bijles voor genomen en nu lukt het prima.

    Soms zijn er ook filmpjes op youtube te vinden met makkelijke uitleg van berekeningen ed


    Met economie is het probleem dus dat ik het wel allemaal denk te snappen, en dan komt de toets. Boem. 39 vragen. 80 minuten. Vraag 1 en 2 gaan meestal goed, en dan zijn er vaak al 15 minuten om. Dan is het haasten geblazen, en dingen die ik dan normaal gesproken heel goed kan (zoals comparatief voordeel), doe ik dan niet meer goed of weet ik niet meer hoe het moet. Ik maak dan wel braaf alle opdrachten, maar vaak krijg ik de laatste (die het meeste punten waard is) net niet af. En dan ging het op zich wel goed, heb ik er ook een goed gevoel over, en dan zie je het cijfer in magister verschijnen. Boem. een 5,1. En dan ben ik toch best wel heel erg teleurgesteld.

    Ik heb geen bijles (dat is echt superduur, maar m'n moeder kan me ook niet meer helpen met economie omdat ik nu dingen krijg die zij nooit gehad heeft, en m'n vader kan überhaupt weinig) maar op school houdt de leraar me wel goed in de gaten (en legt dan soms ook dingen apart uit). Dus dat is wel heel fijn. En een paar vriendinnen die ook economie hebben, helpen me soms ook bij een opdracht als het nodig is. Maar ik ben er wel standaard heel lang mee bezig... En die filmpjes is wel een goed idee, ja. als ik ze dan toch voor aardrijkskunde kijk, kan ik ze ook gelijk voor economie kijken haha


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Stevenson schreef:
    (...)

    Met economie is het probleem dus dat ik het wel allemaal denk te snappen, en dan komt de toets. Boem. 39 vragen. 80 minuten. Vraag 1 en 2 gaan meestal goed, en dan zijn er vaak al 15 minuten om. Dan is het haasten geblazen, en dingen die ik dan normaal gesproken heel goed kan (zoals comparatief voordeel), doe ik dan niet meer goed of weet ik niet meer hoe het moet. Ik maak dan wel braaf alle opdrachten, maar vaak krijg ik de laatste (die het meeste punten waard is) net niet af. En dan ging het op zich wel goed, heb ik er ook een goed gevoel over, en dan zie je het cijfer in magister verschijnen. Boem. een 5,1. En dan ben ik toch best wel heel erg teleurgesteld.

    Ik heb geen bijles (dat is echt superduur, maar m'n moeder kan me ook niet meer helpen met economie omdat ik nu dingen krijg die zij nooit gehad heeft, en m'n vader kan überhaupt weinig) maar op school houdt de leraar me wel goed in de gaten (en legt dan soms ook dingen apart uit). Dus dat is wel heel fijn. En een paar vriendinnen die ook economie hebben, helpen me soms ook bij een opdracht als het nodig is. Maar ik ben er wel standaard heel lang mee bezig... En die filmpjes is wel een goed idee, ja. als ik ze dan toch voor aardrijkskunde kijk, kan ik ze ook gelijk voor economie kijken haha


    Ohh ja daar had ik ook altijd moeite mee x.x Zoveel opdrachten, zo weinig tijd. Maar ik zou toch economie kiezen, juist omdat je van maatschappijleer zelf al zegt dat je dat wel goed kunt ophalen. Dan kun je de herkansing van economie ook wat chiller in, want ik neem aan dat het hoogte punt telt toch? Dus misschien zorgt dat ook voor meer rust tijdens je toets


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Sempre schreef:
    (...)

    Ohh ja daar had ik ook altijd moeite mee x.x Zoveel opdrachten, zo weinig tijd. Maar ik zou toch economie kiezen, juist omdat je van maatschappijleer zelf al zegt dat je dat wel goed kunt ophalen. Dan kun je de herkansing van economie ook wat chiller in, want ik neem aan dat het hoogte punt telt toch? Dus misschien zorgt dat ook voor meer rust tijdens je toets


    Ja, hoogste punt telt. en maatschappijleer hangt heel erg van het onderwerp af, maar met wat leren haal ik zo een voldlende

    [ bericht aangepast op 26 jan 2016 - 22:30 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Wat ik zou doen? Heel hard klagen bij mijn decaan of iemand die er voor kan zorgen dat ik later mijn herkansing mag doorgeven. En sowieso bij die maatschapij leeraar zeuren

    [ bericht aangepast op 26 jan 2016 - 22:44 ]


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    Wat ik zou doen? Heel hard klagen bij mijn decaan of iemand die er voor kan zorgen dat ik later mijn herkansing mag doorgeven. En sowieso bij die maatschapij leeraar zeuren


    De docent kan er vrij weinig aan doen dat ie ziek is tbh. De nakijkende docent ken ik niet.

    Ik heb economie nu aangevinkt. Dan maar hopen dat de schade bij maatschappij meevalt


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Stevenson schreef:
    (...)

    De docent kan er vrij weinig aan doen dat ie ziek is tbh. De nakijkende docent ken ik niet.

    Ik heb economie nu aangevinkt. Dan maar hopen dat de schade bij maatschappij meevalt


    Nee maar het moet niet zo zijn dat omdat de nakijkende docent er geen vaart er achter zet dat jij benadeeld word.


    You were born original, don't die as a copy.

    Is het misschien niet een idee om eens op tijd oefeningen te gaan oefenen? Ik herken dit heel goed van één klasgenootje uit mijn Latijnklas (zat verder daardoor ook in veel andere klassen). Zij was echt heel slim, haalde hele goede punten. Alleen ging dit in de vijfde klas bij sommige vakken ineens omlaag. Haar probleem? Ze deed veel te lang over haar toetsen. Onze Latijnlerares was heel druk met onze klas, omdat we veel achterstand hadden met dat vak. Ze is er toen heel druk mee geweest met mijn klasgenoot en toen is ze daar aan gaan werken. Ik zie dat je hem gaat herkansen, dan denk ik dat dat misschien een werkpuntje is...?


    Deep inside, I've never felt alive

    Peralta schreef:
    Is het misschien niet een idee om eens op tijd oefeningen te gaan oefenen? Ik herken dit heel goed van één klasgenootje uit mijn Latijnklas (zat verder daardoor ook in veel andere klassen). Zij was echt heel slim, haalde hele goede punten. Alleen ging dit in de vijfde klas bij sommige vakken ineens omlaag. Haar probleem? Ze deed veel te lang over haar toetsen. Onze Latijnlerares was heel druk met onze klas, omdat we veel achterstand hadden met dat vak. Ze is er toen heel druk mee geweest met mijn klasgenoot en toen is ze daar aan gaan werken. Ik zie dat je hem gaat herkansen, dan denk ik dat dat misschien een werkpuntje is...?


    Nou ja, de huiswerkopdrachten gaan over het algemeen wel goed, maar misschien moet ik die ook met tijdsdruk gaanoefenen... Ja, is misschien wel handig ja. Thanks


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly