• Hoi allemaal!

    Zouden jullie me kunnen helpen met iets?

    Als onderzoekje voor mijn profielwerkstuk wil ik namelijk kijken hoe verschillende personen reageren op dezelfde tekening.

    Het gaat er vooral om wat jij er in ziet en wat voor een reactie het bij jou uitlokt. Dus niet zozeer wat de maker ermee zou bedoelen.
    Dat kan van alles zijn, en je mag ook alles erover opschrijven. Maar als dat moeilijk is, heb ik een aantal vragen erbij gezet die wat mee kunnen helpen om het te formuleren. Die hoeven niet allemaal beantwoord te worden. Het is meer een soort steuntje.
    Je hoeft niet veel te schrijven, maximaal 10 regels is prima. Mag altijd meer, maar mag ook minder.

    Voor iedereen die eraan mee zou willen werken, super bedankt!
    Zou er onderaan je tekst je (voor)naam, leeftijd en eventueel wat je studeert/beroep mogen staan en zou je deze naar mij willen pb'en?

    Ontzettend bedankt voor iedereen die mee wilt helpen!





    1. Wat valt jou direct op aan het schilderij?
    2. Wat spreekt je het meeste aan? (dit kan zowel positief als negatief zijn)
    3. Kleuren en vormen kunnen verschillende emoties oproepen. Welke emoties ervaar je door naar het kleur- en vormgebruik te kijken?
    4. Beelden kunnen voor iedereen weer een hele andere persoonlijke inhoud weergeven los van de intentie van de maker. Wat voor een verhaal geeft dit schilderij voor jou persoonlijk weer?
    5. Het thema van dit schilderij is ‘’verandering’’ geweest voor de maker, in wat voor een vorm zie jij een verandering in dit beeld?
    6. Op het schilderij zijn vijf personen te vinden die elk een andere houding aannemen. Met welk van deze personen identificeer jij je het meeste? Licht je antwoord toe.
    7. Welke daarvan zou je je willen identificeren? Licht je antwoord toe (dat mag dezelfde als bij vraag 6 zijn).
    8. Met welk persoon identificeer je je juist niet? Licht je antwoord toe.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Ondanks dat de boom best prominent aanwezig is, is dat niet gelijk het eerste wat me opviel, maar juist de gekleurde lijn rondom de figuren.
    Wat mij het meeste aanspreekt is de dynamiek die erin verwerkt is. Het lijkt echt tot leven te komen met de bewegingen die op papier gezet zijn.
    Ondanks de vrolijke kleuren die gebruikt zijn, straalt dit voor mij als totaalbeeld toch wel depressie uit. Het lijkt alsof er verschillende emoties verwerkt zijn in de gekozen kleuren die geen positiviteit uitstralen. Het is alsof het meisje zo gebroken is, dat ze haar emoties geen plek meer weet te geven waardoor ze haar continu blijven teisteren en achtervolgen. De boom zou voor mij de cyclus kunnen aangeven van het leven. Het meisje zou haar hele leven al met depressie kunnen kampen.
    De verandering zou terug kunnen keren in de verschillende kleuren die gebruikt zijn. Voor mij zijn dit verschillende emoties die getoond worden.
    Voornamelijk met de derde van onderen. Ze straalt iets uit wat mij doet denken aan iemand die zoekende is. En dat ben ik ook.
    Ik zou me graag willen identificeren met de bovenste. Het lijkt alsof ze de weg gevonden heeft. Ik identificeer me absoluut niet met de onderste. Ik heb zware tijden gekend, ja, maar nooit zo erg dat ik daadwerkelijk niets meer kon betekenen voor mijn omgeving.

    Laura, 19 jaar en studeer momenteel mediavormgeving (audiovisueel).

    Super bedankt voor je antwoord! Hier heb ik echt wat aan! (:


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Hooverphonic schreef:
    Super bedankt voor je antwoord! Hier heb ik echt wat aan! (:

    Graag gedaan. ^^

    1. Herkenbare figuren: meisjes en boom. Niet zo vage random dingen.
    2. De kleurovergang bij de meisjes van onder naar boven.
    3. Satisfaction.
    4. Een depressie die beter wordt.
    5. Hou de meisjes naar boven toe van emotie veranderen.
    6. De middelste. Ik vind het raar dat die bovenste geen kleren aanhebben zij spreekt mij het meest aan, maar ik identificeer me niet echt met iemand.
    7. Met geen van allen eigenlijk, ze lijken niet allemaal heel erg vreugdevol.
    8. De bovenste, omdat ze volledig naakt is, en de onderste, omdat ze huilt.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik zag vooral de bovenste persoon en de geel sliert als eerste, doordat ik moest scrollen op mijn laptop. Het gezicht deed me aan winnie de pooh denken, maar het lichaam is compleet anders. Bij de hele afbeelding valt de de sliert met de drie basiskleuren (toch?) me als eerste op en dat het aquarel lijkt.
    De kleurverloopt spreekt mij positief erg aan, ik heb iets met verschillende kleuren. De boom op een neutrale manier ook, met de duidelijke stam. De kleurverloop laat het een geheel voelen. het haar van de middelste persoon ziete r anders uti dan de andere vier en door de kleding vallend e bovenste twee meisjes er ook een beetje uit. De personen zijn ahcter elkara gezet en de sliert loopt daar door heen.
    Het voelt onaf door de bovenkant, wat ook op een weerspiegeling lijkt.
    Het geeft het verloop van despair naar vrijheid weer voor mij, in de personen van onder naar boven. De boom zie ik voor iets stevigs staan.
    Verandering is dan ook op deze manier aanwezig, naast het kleurenverschil.
    Ik ben de onderste ersonage het meeste. Ik voel me soms ingedeukt en heb last van sommige dingen, dus ja. Ik zou de bovenste willen zijn. Vrij en zonder na te denken wat anderen van je denken. Ik kan in allemaal wel iets goeds zien iets waar ik iets aan kan hebben.

    Anne, 19, laatste jaar vrije school.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Onwijs bedankt!!

    Patholoog, zou ik jouw naam (of schuilnaam), leeftijd en evt. studie mogen toevoegen aan je stukje tekst?


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Hooverphonic schreef:
    Onwijs bedankt!!

    Patholoog, zou ik jouw naam (of schuilnaam), leeftijd en evt. studie mogen toevoegen aan je stukje tekst?


    Ah ja. Manon, 20, bachelor Biologie. (:


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    (...)

    Ah ja. Manon, 20, bachelor Biologie. (:


    Dankjewel!


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Het viel me voornamelijk op dat het kunstwerk overloopt in wit papier en dus niet het hele oppervlak vult. De boom spreekt me het meest aan, omdat ik die het mooist uitgewerkt vind en ook het meest realistische (ik hou over het algemeen van realistische kunst). De boom en de meisjes vind ik eigenlijk niet echt bij elkaar passen, want de stijl van de twee onderdelen verschillen nogal en ik vind dat er ook weinig interactie tussen de twee delen bestaat. Het kunstwerk roept voornamelijk een verdrietig gevoel bij mij op, omdat eigenlijk geen van de figuren op welke manier dan ook vrolijk lijkt. Toch krijg ik het idee, dat hoewel treurig, het richting de beterende hand gaat. Als ik er een verhaal in zou moeten zien is dat het idee dat de persoon zich losmaakt van haar verdriet en uiteindelijk een soort bevrijding vindt. De verandering, zoals de kunstenaar intendeert, zie ik dan ook voornamelijk in de verandering van de gevoelswereld van het meisje op het schilderij. Ik identificeer me het meest met een van de onderste drie meisjes (de onderste omdat ze zichtbaar ongelukkig en wanhopig is, de tweede omdat ze eigenlijk al een stadium verder is en er al een deel acceptatie gaat is en de derde omdat die eigenlijk al voor de wereld probeert te verbergen wat er gaande is, maar omdat ze wel haar hand uitreikt voor een soortement houvast en ik het idee heb dat ik een beetje tussen die fases gevangen zit). Ik zou me het meest willen identificeren met de bovenste persoon, omdat die dit soort emoties achter zich laat en naar iets hogers grijpt.
    Ik ben denk ik het minst de bovenste, omdat ik daar nog het verst van af zit.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Super bedankt Theroux! (:
    Mag ik ook jouw naam/schuilnaam, leeftijd en evt. studie mogen toevoegen eraan?

    Als er trouwens ook nog jongere mensen zijn die ook iets zouden kunnen/willen schrijven, zou ik dat heel fijn vinden. ^^


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Margot, 21 en Bachelor geschiedenis


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.