"The truth, and reality, hurts. So we lie.. To everyone, but especially, to ourselves."
Juliette Rose Bradshaw
Legend had met een glimlach op zijn gezicht geïnteresseerd naar mijn verhaal geluisterd, of het leek alsof hij geïnteresseerd was. Dat moest haast wel, anders zou hij er ook niet naar vragen leek mij.
'Ze weten niet wat ze missen daar in Colombia. Maar je wilt echt een Spaanse krant dan? Want dat klinkt me toch wel moeilijk? En is Columbia niet wat gevaarlijk? Trouwens ik weet tegen wie ik spreek, jij gaat geen uitdaging aan de kant, of wel?' Hij lachte er kort bij, en ik schudde mijn hoofd. Colombia was ontzettend gevaarlijk, maar ik ging een uitdaging niet zomaar uit de weg, en de taal zat ook wel goed. Ik sprak nog geen vloeiend Spaans, maar dat kwam vanzelf.
‘Colombia is inderdaad gevaarlijk.. Op de universiteit verklaarde iedereen me ook voor gek toen ik bekend maakte naar Colombia te willen gaan, maar zoals je zelf al zegt ga ik geen uitdaging uit de weg.’ Zei ik met eenzelfde glimlach rond mijn lippen, om vervolgens te luisteren naar Legend’s antwoord op mijn vraag. Het leek er niet op dat hij antwoord had willen geven op mijn vraag – net als het feit dat ik de vraag eigenlijk niet had willen stellen. Hij leek boos, en het verergerde voor haar gevoel bij elk woord wat over zijn lippen heen kwam rollen. Ik had het kunnen weten, maar de journalist in mij kwam naar boven en ik had lang genoeg rondgelopen met deze vraag, vond ik zelf. Ik wist mezelf even geen houding meer te geven, dus pakte ik de theebekers – die inmiddels beide leeg waren – op van de salontafel, en liet ik Legend achter in de woonkamer, om zelf naar de keuken toe te lopen. De bekers zette ik in de wasbak neer, en ik liep langzaam naar de voordeur toe van mijn appartement, die ik vast voor Legend opende. Hij wilde weg, dat zag ik. En ik kon en wilde hem op dit moment niet tegenhouden. Er liep een jongen op krukken voorbij, in de richting van de lift, maar ik besloot er nog niet al te veel aandacht aan te schenken. Het was een van de nieuwe bewoners, die ik later vast zou gaan ontmoeten. Ik draaide me om, en liep terug naar de woonkamer, waar Legend nog steeds zat, met Warrior naast zijn voeten.
‘Ik eh.. Wil eigenlijk liever dat je gaat, nu. Ik zie dat je hier niet wilt blijven, en ergens begrijp ik dat wel. Maar je weet ook dat ik een journaliste ben, en me bezig hou met de wereld waar je in leeft. Waarom denk je anders dat ik naar Medellín wilde gaan? Om te schrijven over een winkeldiefstal? Ik wilde naar Medellín omdat ik geïnteresseerd ben in de drugswereld. En je had deze vraag kunnen verwachten, ookal had ik hem nooit moeten stellen. Je had geen antwoord hoeven geven, maar je maakte de keuze dit wel te doen. En ik weet dat je nu boos bent, en hier niet meer wil zijn. Dus als je weggaat, wil ik graag dat je de voordeur achter je dicht doet.’ Ik keek hem even recht in zijn ogen aan, voor ik weer naar de keuken vertrok. Er stond nog wat afwas van het ontbijt van vanmorgen vroeg, maar mijn hoofd stond daar nu totaal niet naar. Ik schonk nog een beker vol met hete thee die nog in de pot op het aanrecht stond, en ik nam gelijk een aantal slokken uit de beker.
Faith is everything.