• [ bericht aangepast op 2 nov 2020 - 19:17 ]

Maak een Jar of Happiness! Ik heb een tijd lang hetzelfde probleem als jou gehad en ben toen met zo'n Jar begonnen. Het is eigenlijk gewoon een leuk potje waar je iedere dag een briefje in stopt. Op dat briefje staat dan het leukste moment van de dag, dus dan schenk je iets meer aandacht aan de leuke momenten van de dag en vergeet je de negatieve dingen. En stel, je hebt een keer echt een rotdag, dan kan je alle briefjes teruglezen en word je vanzelf weer vrolijk. Mij heeft het in ieder geval erg geholpen.

Hier staat een betere uitleg.

It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

Eledhel schreef:
    Maak een Jar of Happiness! Ik heb een tijd lang hetzelfde probleem als jou gehad en ben toen met zo'n Jar begonnen. Het is eigenlijk gewoon een leuk potje waar je iedere dag een briefje in stopt. Op dat briefje staat dan het leukste moment van de dag, dus dan schenk je iets meer aandacht aan de leuke momenten van de dag en vergeet je de negatieve dingen. En stel, je hebt een keer echt een rotdag, dan kan je alle briefjes teruglezen en word je vanzelf weer vrolijk. Mij heeft het in ieder geval erg geholpen.

Hier staat een betere uitleg.

Dat is nog niet eens zo'n slecht idee... Dankjewel! Ik ga dit echt eens proberen! ^^

Ik kan je geen advies geven omdat ik in exact diezelfde situatie zit. Daarom ga ik iemand opzoeken die me daar wat beter mee kan helpen.

No growth of the heart is ever a waste

HANAYA schreef:
    Ik kan je geen advies geven omdat ik in exact diezelfde situatie zit. Daarom ga ik iemand opzoeken die me daar wat beter mee kan helpen.

Vervelend dat jij er ook last van hebt. Succes ermee!

Geen idee hoe je dat kan veranderen tbh. :/ Ik heb het gewoon van mezelf. Als iets slechts gebeurd dan weet ik gewoon dat het maar tijdelijk is en dat het goed komt. Sowieso leef ik standaard van hoogtepunt naar hoogtepunt. Het scheelt wel enorm dat ik bepaalde dingen gewoon stabiel heb in mijn leven, zoals goede vrienden en goede resultaten op school. Dat maakt het denk ik wel makkelijker. Dus misschien dat op orde krijgen als dat nog niet is? En wat meer in jezelf geloven ook, als je examen doet en dus de rest van de studie hebt gehaald dan kun je het examen ook gewoon halen.

"She was fury, she was wrath, she was vengeance."

[ bericht aangepast op 2 nov 2020 - 19:17 ]

Ik heb geen idee hoe je dat kan veranderen. Als dat kan, dan zou ik het ook graag weten. Ik ben altijd al een negatieve denker geweest. Tijdens zware periodes was dit inderdaad vrij erg, maar nu ik een wat stabielere omgeving heb en ik wat gelukkiger ben kan ik er beter mee omgaan. Ik weet dat mijn 'negatieve gedachtes' niet altijd een juist en realistische uitkomsten zijn, dus dan denk ik altijd maar zo 'ach, erger dan dat kan niet!' Als ik blijf doordenken dan probeer ik ergens anders aan te denken. Ik zoek dan vaak afleiding, zoals even naar muziek luisteren, een serie kijken of wat lezen. Als je gedachten echt hinderlijk zijn en je er heel slecht door gaat voelen. dan adviseer ik je om met iemand te praten, dat heeft mij in het verleden goed geholpen!

Seasons will change, but I shall remain

Wat mij echt super heeft geholpen in een wat positiever denkpatroon terugkrijgen, is het idee dat ik een positief denkpatroon moet hebben compleet loslaten. Nou scheelt het dat ik dat hardnekkige pessimisme alleen met buien heb (al kunnen die buien soms wel een maand duren) en ik heb ontdekt dat ze een stuk sneller verdwijnen als ik een beetje schijt heb aan de instinctieve negatieve gedachtes ("ik ga dit schrift nooit meer in tijd inleveren", "deze toets ga ik verpesten", "het wordt later nooit wat met mijn toekomst als ik die studie ga doen", "ik word nooit gedisciplineerd genoeg om dat te kunnen") en in plaats daarvan een beetje extra probeer te genieten van de triviale dingetjes waar ik tijdens dat soort momenten dan wel nog positief over kan nadenken ("hey, het is een keer niet koud in de badkamer, vet fijn, gewoon warme voeten tijdens het plassen" - en dan ook echt de tijd nemen om even te genieten van die warme voeten, "mooie bloem daar", en dan ook echt wat extra aandacht besteden aan de bloem, want blijkbaar maakt die bloem me wat gelukkiger, dus pakken die kans). Soms moet je de leuke dingen wel een beetje uitzoeken (mooie kleurtjes of de zon werken meestal goed voor mij, maar dat is waarschijnlijk zo'n dingetje dat van persoon tot persoon heel erg verschilt) en soms lukt het ook gewoon een paar dagen niet, waarin ik ook maar gewoon accepteer dat het op die dagen gewoon niet echt meezit, maar ik merk bij mezelf dat als ik die positiviteit een beetje opzoek op andere vlakken, dat de negativiteit over andere onderwerpen meestal ook een beetje afzwakt.

Wie weet werkt dit bij jou perfect, wie weet werkt het totaal niet, maar mij heeft het in ieder geval een hoop geholpen. ^^

Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

Van mij is dat ook een valkuil: ik denk te veel na, en ik kan er écht niet tegen als ik iets niet snap en dan wil ik alles analyseren - dat is mijn manier om met zware emotionele situaties om te gaan: ik ga opzoek naar inzicht om het te kunnen verwerken, om het te kunnen plaatsen - wat eigenlijk echt de verkeerde manier is om ergens mee om te gaan. Ik heb moeten leren me meer open te stellen: in plaats van over de situatie te malen in je hoofd, omdat je het verwerken wilt, moet je er samen met iemand anders over praten, dat helpt echt, want dan doe je eigenlijk exact hetzelfde - je 'maalt' het door, maar achteraf heb je het gevoel dat het verteerd is, en als je ermee in je hoofd blijft zitten - wel, dan blijft het er zitten.

Je vriendinnen kunnen daar voor dienen, maar bij mij is het zo dat zij ook hun leven hebben en ik ze niet met zo'n zware lading belasten wil. Voor mij en veel mensen blijft mijn moeder daarvoor het beste. Met haar kan ik echt praten en als ze merkt dat er iets op mijn lever ligt, spoort ze me er ook toe aan om erover te babbelen met haar, ze is heel begripvol. Misschien moet je met jouw moeder praten, of met je vriend als je die hebt, of met een beste vriendin? Ik heb ook lang geworsteld met wat jij worstelt, en voor mij is dat echt de oplossing geweest. Soms ga ik gewoon in de badkamer zitten als ze daar ergens met het één of ander bezig is en lucht ik mijn hart. Haar vragen, inzichten, perspectieven zijn echt geruststellend/bevestigend. Als ik gepraat heb, dan is het van mijn lever, als een last die wegvalt, en nemen die negatieve gedachten me niet zo in beslag.

Dus praten, en wat ook kan helpen is een kwartier per dag inplannen om na te denken/je problemen op te lossen. Dan val je er niet direct in, dan ben je van: niet nu - dat is voor straks, straks mag ik daaraan denken, of vandaag heb ik mijn kwartier gehad, morgen een nieuwe dag - en intussen blijf je bezig. Op deze manier zul je merken dat tegen dat je aan dat 'kwartier' bent aanbelandt, je niet eens meer zin zal hebben aan al dat negatieve gedoe. Dit is de beste manier om je negatieve gedachten te laten uitsterven: jezelf dwingen dat je er niet aan mag denken, zal niet werken, er continu aan denken zal het alleen erger en erger maken. Dit is echt iets die werkt.

[ bericht aangepast op 14 dec 2015 - 11:10 ]

Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

Ik zal zo even reageren. Lange teksten typen op een mobiel is nogal vervelend haha

[ bericht aangepast op 2 nov 2020 - 19:17 ]