Ik vind ook dat er altijd sprake is van een wisselwerking, en dat de gevoelens van die ander nooit helemaal in jouw handen liggen - zoals deze stelling wel poneert. Je kunt misschien niet zeggen dat de ander volledig verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen gevoelens, want er zijn menselijke 'regels'... Maar je kunt evenmin zeggen dat de controle over die gevoelens van een ander volledig in jouw handen ligt. De enige taak die je hebt tegenover die ander is jezelf met respect uitdrukken tegenover hem/haar. Maar hoe vaak gebeurt het niet dat je iets volstrekt neutraal zegt, en mensen ineens 'als uit het niets' totaal op hun tenen zijn getrapt, omdat ze dingen lezen die er niet zijn, omdat ze persoonlijke problemen hebben met een eigenschap van hen. Mijn broer bijvoorbeeld is vrij 'klein' qua gestalte in vergelijking met andere jongens - en zodra hij daarop gewezen wordt reageert kan hij daar fel op reageren - terwijl het om een neutraal gegeven gaat: er wordt niet gezegd je bent niet aantrekkelijk, of bedoelt je bent minder dan andere jongens - er wordt gewoon gezegd: 'je bent niet zo groot' -
Dit zijn zaken die je gewoon niet in de hand hebt - dat is iets in henzelf: als jij respectvol en neutraal gecommuniceerd hebt, dan houdt jouw verantwoordelijkheid daar op en begint de andere persoon daar.
[ bericht aangepast op 14 dec 2015 - 10:46 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.