• De stelling van deze week luidt:
    De boekenprijzen moeten omlaag.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    De prijs moet omlaag, maar de schrijvers moeten er wel iets aan over houden. 20-25 euro voor een boek vindt ik best veel, zeker als er online ook goede dingen te vinden zijn.


    Darling, in the end, you've got to be your own hero, because everybody's busy trying to save themselves.

    Daar heb ik een oplossing genaamd bibliotheek voor

    Ik ben het aan de ene kant wel eens met de stelling, dertig euro is echt te duur. Maar besef wel dat de schrijver er maar drie euro voor krijgt, dan lijkt het plotseling een stuk minder. Terwijl het door de schrijver komt dat er zo'n leuk verhaal is voor ons.
    Dus ja, wat mij betreft mag de prijs wel wat omlaag, maar dan zou er wel meer aan de schrijver mogen worden gegeven.
    Hele originele reactie, not, haha

    [ bericht aangepast op 24 nov 2015 - 17:07 ]


    " I can feel this body all dying around me! "

    Eens


    I'm a warrior, and you can never hurt me again.

    Hier ben ik het mee oneens, tenzij de daadwerkelijke schrijver meer betaald krijgt.

    Onlangs heb informatie gekregen wat betreft het geld dat een boek opbrengt. Helaas weet ik het niet meer precies, maar het zat ongeveer zo:
    40% Wordt gespendeerd aan het maken van het boek (drukken, binden, etc.)
    30% Gaat naar de boekhandelaren/boekhandels
    20% Gaat naar de uitgeverij.
    10% Gaat naar de schrijver


    Dit hoorde ik van mijn leraar die tevens ook redacteur en schrijver is. Het klinkt ongeloofwaardig, maar het ligt ruwweg zo. Dus daarom ben ik het niet eens met de stelling; schrijvers verdienen al weinig.
    In Engeland en andere landen waar boeken goedkoper zijn, krijgen schrijvers volgens mij ook meer betaald, omdat daar de literaire cultuur daar anders ligt.

    [ bericht aangepast op 24 nov 2015 - 20:39 ]


    Tijd voor koffie.

    ...

    [ bericht aangepast op 2 dec 2015 - 13:23 ]

    Eens,

    er wordt altijd gezeurd dat de jeugd van tegenwoordig veel meer boeken zou moeten lezen. Maarja, ze hebben daar geen oog meer voor, ze zien de kunst er niet meer in.

    Althans, dat beweren de volwassenen.

    Eigenlijk zijn er hele andere factoren die spelen bij jongeren en het lezen van boeken.
    Een aantal voorbeelden:
    Tijdgebrek, we zijn druk met school en andere belangrijke dingen.
    Vrienden, vrienden gaan voor alles (ook huiswerk, maar sssshhhht!)
    Social media, tja dat heb je soms in deze eeuw. Heheh..
    Ennn... Last but not least... De prijs.

    Jongeren (nouja, ik tenminste) willen hun geld aan andere dingen besteden. Niet aan boeken.
    Eigenlijk maakt het ons niet heel erg uit of we nou wel of niet een boek kopen, we willen gewoon ook nog andere sjit kunnen kopen.

    Als de prijzen omlaag zouden gaan kunnen we van ons geld èn een boek èn iets anders kopen. Das mooi meegenomen, toch?

    En ja, of corse zijn de pubers van tegenwoordig totaal niet bezig met literatuur en sjit. En natuurlijk kijken we liever youtube dan dat we een boek gaan lezen. Maar als we toch een keer een boek lezen, blijkt dat het toch wel meevalt.
    Dan fietsen we naar de boekenwinkel en zoeken het boek. En dan, dan lezen we de prijs. BOOOM! 20 euro!
    Neeee dankje. Ik ga geen 20 euro aan een boek besteden.
    Maar uiteindelijk besluit je toch maar om het te kopen. Je komt thuis. Begint met lezen. En het boek is saai. WAUW GREAT!
    Dan kan je stoppen of doorlezen. Als je doorleest wordt het vast wel weer leuker. En dan opeens is het weekend voorbij en gaat school weer verder.
    Na een drukke maandag op school kom je weer thuis. Je pakt je boek en... "SCHAT! HUISWERK MAKEN! NU!" Je moeder.
    Met een zucht leg je het boek weg en je begint aan je huiswerk. Dit herhaalt zich elke dag. Je wil lezen, HUISWERK! Klaar met huiswerk? NOPE! Je moeder (of vader) vindt vast nog wel iets dat je voor school kan doen.
    De dagen glijden voorbij als een werkelijke sleur, maar het weekend komt in zicht.
    En dan is het eindelijk weekend! jeej!
    Je rent naar je laptop en gaat op je sociale media. Alles even bijwerken. Natuurlijk.
    Als je opkijkt zie je (tot je allergrootste verbazing dat het al half 6 is. Je hebt je ouders niet thuis horen komen. Het eten is klaat, al snel heb je het op. En dan begint de ellende.
    Vol goede moed (en haat tegenover je ouders, die de hele tijd onder het eten over school zijn gaan kwebbelen) begin je toch maar eens aan je huiswerk.
    Het valt vies tegen.
    Je blijft tot laat in de avond studeren op de toets van komende maandag. Dan ga je op bed.
    De volgende dag is het weer ongeveer hetzelfde liedje. Sociale media - eten - huiswerk - eten - sociale media - slapen.
    Zondag gaat hetzelfde als zaterdag, en het wordt weer maandag.
    Zo gaat het steeds maar door en door. Lang leve school! *sarcasme, voor als dat nog niet duidelijk was*

    Wacht, waar had ik het over?
    Oh ja, het boek.

    Zie je? Zo gaat dat dus. Je begint ergens mee en er komt iets tussen. Vervolgens vergeet je waar je mee begonnen was en ga je verder met dat wat er tussen was gekomen.

    Ik denk dat het literatuurprobleem onder jongeren deels komt door de hoge prijs, maar de rest (zo'n 98,99 %) is toch echt de schuld van school hoor.
    En dan gaat school leeslijsten geven met allemaal boeken die je moet gaan lezen. ALS HUISWERK! Zo van: "Jaa, we weten dat je al heeeel veel huiswerk hebt enzo, mja, maar toch moet je dit er maar bij doen. mja. We proberen jouw literaire ervaring op te krikken. Mjahaa! Das mooi hè?!"
    En weet je wat het aller, aller mooiste is?

    Die onvoldoende op nederlands is al lang niet meer te redden.



    Ps. Wauw. Wat een gewe-...
    "SCHAAAAAT HUISWEEEEEEERK!!!"
    *Zucht*


    -you can(t) trust me-

    Hahaha, DemonishOcelot ik heb met veel plezier je reactie gelezen! (krul)

    Ik vraag me soms wel af, als de prijs van boeken omlaag gaat, of dan het downloaden van illegale ebooks (maar bijvoorbeeld ook muziek) zal minderen. En dan dus de boekhandel weer beter kan gaan lopen. Maar wellicht wat simpel van me gedacht.
    Ik koop zelf eigenlijk ook liever geen paperback boeken, ze zijn voor mij best prijzig, ze gaan sneller kapot en hebben voor mij niet veel meerwaarde dan een digitaal boek bijvoorbeeld.
    Kinderboeken of boeken die hardcover zijn koop ik al veel sneller namelijk.

    [ bericht aangepast op 27 nov 2015 - 23:37 ]


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Eens. Ik kan bijna nooit boeken kopen want ze zijn te duur en dat is dan weer de reden dat ik alles moet downloaden of online lezen :( Maar als het gewoon wat betaalbaarder zou zijn, een tientje ofzo, zou ik veel vaker gewoon boeken kunnen kopen en zouden ze dus sowieso al meer verdienen (in ieder geval aan mij). (A)


    She was the night. And I, but a child afraid of the dark. A keg of gunpowder, in love with a spark. - Shakieb Orgunwall