• Olà lieve Quizletters,

    Ik ben net bezig met mijn allereerste story te schrijven en ben aan het denken om hem (in tegenstelling tot vele, gesneuvelde ideeën/beginselen, RIP) actief te zetten. MAAR, tijdens dit hele proces ben ik ook tegen vele obstakels gestuit en heb ik enkele vraagjes voor jullie die misschien ook andere lotgenoten uit hun miserie kunnen helpen.


    - De Inleiding, wat moet die allemaal bevatten om voor jullie compleet te zijn?
    (Persoonlijk heb ik wel al een inleiding, maar het is misschien wel interessant om te zien waar jullie op uit zijn.)

    - Wat willen jullie in een proloog vinden?
    Ik ben vele stories tegengekomen waar de auteur een gedichtje of liedje daar plaatste die uiteindelijk niet echt iets met het verhaal te maken had. Stoort jullie dat? En wat zouden jullie in de plaats willen?

    - Foto's bij hoofdstukken? Yay or nay?
    Vele hoofdstukken bevatten ook een foto, maar wat willen jullie dan als foto? Een afbeelding van het hoofdpersonage, keer op keer opnieuw? Een random foto die goed de verhaallijn past? (Vb.: Een foto van een mooie boom als het hoofdstuk zich in een park afspeeld.) Of gewoonweg geen foto? Ik snap natuurlijk dat dit voor elk verhaal anders is, maar ik zou toch graag een zo algemeen mogelijke opinie hebben.

    - Inleiding bij hoofdstukken?
    Wat zou je daar graag zien staan? Een woordje van de auteur, of dat toch liever op het einde?

    Mijn excuses als dit niet zo samenhangend is, ben verschrikkelijk moe.

    [ bericht aangepast op 5 nov 2015 - 22:08 ]


    Jump, and you will find out how to unfold your wings as you fall

    In de proloog zet ik vaak een spannende gebeurtenis die zich later in het verhaal afspeelt. Ook worden flashbacks of eerdere gebeurtenissen als proloog gebruikt.

    Een foto bij hoofdstukken kan, maar als je meerdere doet in de inleiding zou ik het onder een spoiler doen en er onder of boven zetten wat er onder de spoiler zit. Als foto die je kan instellen gebruik ik vaak alleen de cover.

    In de inleiding hoef je niet altijd iets te zetten. Maar je kan op de reacties van het hoofdstuk ervoor reageren of wat nieuwtjes delen, zoals een nieuwe story die je hebt en reclame voor maakt. Ook kan je af en toe om feedback vragen via de inleiding.

    [ bericht aangepast op 5 nov 2015 - 22:12 ]

    Panthasilea schreef:
    In de proloog zet ik vaak een spannende gebeurtenis die zich later in het verhaal afspeelt. Ook worden flashbacks of eerdere gebeurtenissen als proloog gebruikt.

    Een foto bij hoofdstukken kan, maar als je meerdere doet in de inleiding zou ik het onder een spoiler doen en er onder of boven zetten wat er onder de spoiler zit. Als foto die je kan instellen gebruik ik vaak alleen de cover.

    In de inleiding hoef je niet altijd iets te zetten. Maar je kan op de reacties van het hoofdstuk ervoor reageren of wat nieuwtjes delen, zoals een nieuwe story die je hebt en reclame voor maakt. Ook kan je af en toe om feedback vragen via de inleiding.


    Bedankt! (:


    Jump, and you will find out how to unfold your wings as you fall

    In de inleiding vind ik het fijn om een beetje te weten te komen waar het verhaal om zal draaien. Het is ook altijd leuk als er dingen instaan waarbij je je spontaan vragen bij begint te stellen, waardoor je het alleen maar meer wil gaan lezen.

    In de proloog zet ik meestal een beginnetje van het verhaal of een soort van korte inleiding. Je kan ook altijd iets schrijven dat ergens midden in je verhaal terug zal opduiken.

    Foto's bij hoofdstukken vind ik wel een leuke toevoeging, maar het is niet dat ik sta te springen om altijd een foto te willen zien. Het is maar wat je zelf graag wil.

    Wat bedoel je precies bij inleiding van hoofdstukken? Dat kort stukje boven een hoofdstuk? Ik schrijf daar eigenlijk nooit echt iets, tenzij ik iets kort wil melden over het hoofdstuk zelf of iets wil laten weten ivm de story zelf of over mezelf of zo.


    16 - 09 - '17

    De inleiding is echt een pre voor mij, een kleine samenvatting waar het over gaat. Anders lees ik het sowieso niet.

    Een proloog is leuk als het een spannend stuk bevat waardoor je het verhaal wilt lezen. Een spannende inleiding in het verhaal, een flashback, zulke dingen zijn allemaal erg interessant om te lezen. Liedjes of gedichten interesseren me vaak bar weinig, tenzij het echt invloed heeft op het verhaal, dat het erop gebaseerd is oid.

    Foto's moet je zelf weten. Het kan van alles zijn tot niks. Als je vaak van POV wisselt, kan het wel handig zijn om elke keer een vaste foto van je POV te gebruiken bovenaan je hoofdstuk. Dat is ook handig om bij je inleiding van je hoofdstuk te zetten, maar verder hoeft daar niet echt iets.

    [ bericht aangepast op 5 nov 2015 - 22:20 ]


    Your make-up is terrible

    - Ik ben een ramp in inleidingen maken, oeps. Nee maar ik vind dat een inleiding iets over het verhaal moet zeggen. Soms zie ik mensen een zinnetje erin zetten en ik zou het nooit lezen omdat ik niet weet waar het over gaat.

    - In een proloog zet ik meestal een spannende gebeurtenis die later in het verhaal afspeelt. Een random liedje plaatsen vind ik zo vreemd, doe dan geen proloog.

    - Ik vind het geen must. Is het er dan is het leuk, is het er niet is het ook leuk. Zelfs doe ik het nooit want daar ben ik veel te lui voor.

    - Van mij hoeft het niet. Soms zie ik mensen heel hun levensverhaal erin vertellen maar ik scrol meestal door. Ik lees nooit een inleiding voor een hoofdstuk tenzij degene het nooit doet, dan zou het vast wel belagrijk zijn.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Voor de inleiding heb ik liefst wat info over het verhaal, of een kort tekstje dat me nieuwsgierig maakt om het te gaan lezen.

    In de proloog mag voor mij zowat alles staan: een flashforward/ flashback, een kort gedichtje, een quote of een stukje uit een lied dat bij het verhaal past. Als je voor een songtekst zou gaan, zou ik geen al te lang stuk nemen, want let's be honest, niemand leest die ooit volledig door :').

    Zelf ben ik niet zo'n grote fan van foto's bij hoofdstukken, aangezien ik me graag zelf de dingen voorstel. Een banner/border vind ik dan weer wel leuk.

    De inleiding gebruik ik slechts zelden. Meestal zet ik daar een kort tekstje over waarom ik zo lang niet heb geüpdatet. Oke ik gebruik de inleiding dus best vaak.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Bedankt jongens, dit geeft me een hele bunch nieuwe ideeën + onvolledigheden die ik kan bijwerken!

    Ik vraag me echter wel af hoe jullie met flashforwards (voor de proloog) werken. Hebben jullie dan al jullie volledige verhaal geschreven (in klad?) en dan daar een scene uit gepakt? Of werken jullie naar dat moment toe?


    Jump, and you will find out how to unfold your wings as you fall

    LittleNinja schreef:
    Bedankt jongens, dit geeft me een hele bunch nieuwe ideeën + onvolledigheden die ik kan bijwerken!

    Ik vraag me echter wel af hoe jullie met flashforwards (voor de proloog) werken. Hebben jullie dan al jullie volledige verhaal geschreven (in klad?) en dan daar een scene uit gepakt? Of werken jullie naar dat moment toe?

    Met mijn laatste verhaal begon ik een idee midden in het verhaal te typen. En heb dat als proloog gebruikt, en in mijn verhaal daar naar toe gewerkt. Uiteindelijk paste het niet meer in het verhaal en heb ik het een droom gemaakt die de hoofdpersoon tijdens haar coma had. Toch weer een manier om iets wat niet past in je verhaal te verwerken.

    LittleNinja schreef:
    Bedankt jongens, dit geeft me een hele bunch nieuwe ideeën + onvolledigheden die ik kan bijwerken!

    Ik vraag me echter wel af hoe jullie met flashforwards (voor de proloog) werken. Hebben jullie dan al jullie volledige verhaal geschreven (in klad?) en dan daar een scene uit gepakt? Of werken jullie naar dat moment toe?


    Ik werk daar meestal naartoe, omdat ik altijd problemen heb met verder te beginnen dan het begin.


    16 - 09 - '17

    LittleNinja schreef:
    Bedankt jongens, dit geeft me een hele bunch nieuwe ideeën + onvolledigheden die ik kan bijwerken!

    Ik vraag me echter wel af hoe jullie met flashforwards (voor de proloog) werken. Hebben jullie dan al jullie volledige verhaal geschreven (in klad?) en dan daar een scene uit gepakt? Of werken jullie naar dat moment toe?


    Ik werk naar dat moment toe, maar als het uiteindelijk toch niet meer volledig past, schrijf ik het moment gewoon zoals het het best in het verhaal past en pas ik de proloog gewoon een beetje aan. Ik ga ervan uit dat mensen na x aantal hoofdstukken toch niet meer exact weten wat er oorspronkelijk in de flashforward stond :')


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Wel, ik ben er uiteindelijk toch voor gegaan en mijn nieuwe story staat actief.
    ough, voel me nogal opgewonden nu (;

    => Him and Him


    Jump, and you will find out how to unfold your wings as you fall