Hee, ik noem mezelf niet echt christelijk, maar heb er wel relatief veel kennis over en heb een tijd ook lange tijd verdiept in deze levensstijl. Voornamelijk die uit de pinksterhoek, wat ook protestants is, maar dat is wel weer anders dan bijvoorbeeld gereformeerd. (wat ook uit de protestantse hoek komt) Ik zal het zelf radicaler noemen, (al lijkt dat in eerste instantie niet zo als je kijkt naar de uiterlijke kenmerken van zo'n kerk) al denk ik dat je echt van persoon tot persoon moet kijken hoe iemand zijn geloof uit.
Dus ik kan je wel wat erover vertellen als je wilt...
Over de vragen die je nu stelt... Ja, als je christelijk bent dan baseer je je levensstijl op de bijbel, in principe haha. De Bijbel wordt gezien als het woord van God onder christenen. Tussen protestants en katholiek zit wel een verschil wat de bijbel betreft. In het katholicisme heb je geloof ik nog wel een aantal apocriefe boeken die in de bijbel zijn opgenomen en de protestantse bijbel heeft dat niet.
De bijbel bestaat uit twee delen. Het oude testament en het nieuwe testament. Het OT komt uit de Thora, dat zijn de joodse geschriften. Uit het OT is het NT voortgekomen volgens de christenen. Het NT bestaat voornamelijk uit brieven die in de beginperiode van het ontstaan van het christendom naar verschillende kerken zijn geschreven in die tijd.
De nadruk ligt in het christendom voornamelijk op het NT. Het NT is eigenlijk een soort vervulling van het OT, in het NT worden veel dingen herhaald die ook in het OT te lezen zijn, maar er is wel een groot merkbaar verschil.
Het NT draait eigenlijk om de komst van Jezus. In het NT testament wordt Jezus beschreven als de messias of een verlosser. Als je in hem gelooft en hem aanneemt als verlosser, wordt je ook gezien als vrij van zonden en kan je dus naar de hemel. Simpel gezegd. :')
Zelf merkte ik, dat het helemaal niet zo simpel is als het lijkt. De meningen van een christelijke levensstijl lopen daarom ook erg uiteen. Vooral binnen protestantse hoeken waardoor er ook best veel verschillende stromingen daarin binnenin die groep. En zélfs binnenin kerken zelf zijn er erg veel meningsverschillen. Het hangt dus erg van de persoon af hoe een christelijke levensstijl eruit ziet. Sommigen vinden bidden alleen voldoende, anderen willen elke week naar de kerk. Weer anderen betrekken (bijna) elke kwestie van hun leven met God...
Als iemand verbeteringen heeft of aanvullingen, noem ze gerust hoor. Ben er al een tijdje niet meer zo mee bezig dus het is weer een beetje weggezakt.
It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso