• De stelling van deze week luidt:
    Een avondklok voor kinderen onder de 12 is een goed idee.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Oneens. Ik zie echt niet in waarom dat een goed idee zou zijn, eigenlijk. Ouders horen erop te letten dat hun kinderen op tijd thuis zijn en niet in hun eentje in het donker rondzwerven, en als hen dat niet lukt, zal een avondklok ook niet helpen. Bovendien zou dit zaken alleen maar erg lastig maken als een kind een keer (met ouders of andere begeleiding) laat over straat moet om wat voor reden dan ook.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Oneens. Ik denk dat de verantwoordelijkheid bij de ouders/verzorgers ligt. Zij moeten op de kinderen letten.
    Daarnaast geeft een avondklok mij toch een idee van een dictatuur.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Oneens, deze verantwoordelijkheid vind ik echt bij de ouders/verzorgers liggen. Het zou ook wel raar zijn, vaak worden avondklokken in tijden van oorlog of als er onrust is, vast gesteld (maar dan mocht niemand meer over straat na een bepaalde tijd) en het is geen oorlog en er is ook niet echte onrust. Dus om voor de veiligheid van kinderen onder de twaalf een avondklok in te stellen omdat ze dan 'veiliger' zouden zijn vind ik onzin.


    Draco dormiens nunquam titillandus

    Gayle schreef:
    Oneens. Ik denk dat de verantwoordelijkheid bij de ouders/verzorgers ligt. Zij moeten op de kinderen letten.
    Daarnaast geeft een avondklok mij toch een idee van een dictatuur.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ik snap de stelling wel, dat het niet goed is, dat kinderen onder de 12 's avonds rondzwerven, maar om dit in te voeren, vind ik nu niet zo'n heel goed idee.
    1. Dit is geen groot maatschappelijk probleem, de extra mankrachten die men in zou moeten zetten, om dit te controleren, en te realiseren, is enorm kostelijk en overbodig. Investeringen gaan beter naar andere zaken.
    2. Ik vind dat deze wet te veel in zou grijpen in de vrijheid van mensen. Ja, ze moeten 's avonds niet meer buiten rond lopen, maar ik denk dat de meesten onder ons vroeger wel eens naar een feestje of gelegenheid, zijn geweest, of een reis of uitstapje hebben gemaakt, en daardoor tot 's avonds laat nog hebben buiten gespeeld. Of gewoon in het algemeen, neem nu op een mooie zomeravond... Dan moet je dit ook bij wet verboden maken, en dat vind ik persoonlijk een brug te ver. Die vrijheid mag niet afgenomen worden. Ouders weten zelf wel trouwens waar/hoe laat wel en niet kan.

    In bepaalde, onveilige buurten, kan misschien wel een politie worden ingezet, om een oogje in het zeil te houden, dat kan dan weer wel, maar een avondklok vind ik geen goede maatregel.

    [ bericht aangepast op 1 nov 2015 - 10:04 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Nog even en je mag onder de 12 helemaal niet meer naar buiten omdat bijv kinderlokkers gewoon overdag te werk gaan :') Oneens dus. Het lijkt me dat er andere oplossingen voor moeten zijn. Het op tijd thuis komen vind ik ook de verantwoording van de ouder.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Gayle schreef:
    Oneens. Ik denk dat de verantwoordelijkheid bij de ouders/verzorgers ligt. Zij moeten op de kinderen letten.
    Daarnaast geeft een avondklok mij toch een idee van een dictatuur.


    "Don't tell me the moon is shining; show me the glint of light on broken glass." -Anton Chekhov

    oneens kinderen van elf kunnen echt wel voor zichzelf zorgen en desnoods ga je niet alleen naar buiten.

    Square schreef:
    Oneens. Ik zie echt niet in waarom dat een goed idee zou zijn, eigenlijk. Ouders horen erop te letten dat hun kinderen op tijd thuis zijn en niet in hun eentje in het donker rondzwerven, en als hen dat niet lukt, zal een avondklok ook niet helpen. Bovendien zou dit zaken alleen maar erg lastig maken als een kind een keer (met ouders of andere begeleiding) laat over straat moet om wat voor reden dan ook.


    Queer zijn is gewoon alles

    Iedereen zegt oneens, maar ik ben er ergens wel mee eens. Om de simpele reden dat ouders ook niet alles kunnen zien/doen. Het zijn op de eerste plaats ouders, maar dit betekend niet dat ze hun eigen dingen hebben en erg druk kunnen zijn. Ze laten het over aan de leerkrachten, oppassers, etc om tevens op de kinderen te letten.
    Kinderen moeten ook het besef hebben dat het niet goed is tot zo laat over straat te zwerven en ouders kunnen dat wel zeggen en erop letten, maar soms hoe goed ouders hun kinderen opvoeden, loopt dit niet altijd goed af. Vertel mij niet dat jij altijd naar je ouders hebt geluisterd en direct gedaan heeft wat ze zeiden, want elk kind heeft wel zo'n idee van 'het zijn mijn ouders maar, ik wil eigenlijk wat anders doen.' Al is het maar dat je eigenlijk moest slapen, maar toch tot middernacht in een boek ging lezen.


    "If you're going through hell, keep going." † Winston Churchill.

    Aan de ene kant eens, aan de andere kant oneens. De verantwoordelijkheid ligt inderdaad bij de ouders/verzorgers, maar er zijn ook ouders die te 'chill' zijn om het zo te zeggen. Tenslotte zijn de kinderen van tegenwoordig vrij volwassen (ze hebben ook bijna allemaal een mobiele telefoon). Maar een avondklok instellen lijkt naar mijn mening teveel afnemen van vrijheid.


    Sometimes you miss the memories, not the person.

    Square schreef:
    Oneens. Ik zie echt niet in waarom dat een goed idee zou zijn, eigenlijk. Ouders horen erop te letten dat hun kinderen op tijd thuis zijn en niet in hun eentje in het donker rondzwerven, en als hen dat niet lukt, zal een avondklok ook niet helpen. Bovendien zou dit zaken alleen maar erg lastig maken als een kind een keer (met ouders of andere begeleiding) laat over straat moet om wat voor reden dan ook.


    16 - 09 - '17

    Hoe wil je dat gaan controleren? In Nederland zijn ID's pas verplicht vanaf je 14de, dan moeten ze dat ook nog eens lager gaan maken en moeten kinderen constant een ID kaart bij zich hebben. Dat gaat hem niet worden, tenzij ze geld willen verdienen aan kids die hun ID kwijt raken.


    Your make-up is terrible

    In sommige Aziatische steden hebben ze ook een avondalarm dat hen eraan herinnert dat ze niet tot laat over straat mogen zwerven en dat ziet eruit dat het enigszins werkt ook. Ik mag het natuurlijk daar niet op baseren, maar ik vind het geen slecht idee. Hoe wil je die kinderen checken als ze over straten zwerven? Ouders moeten de verantwoordelijkheid nemen, maar kinderen moeten ook enige knowledge hebben dat ze niet met slechte mensen om moeten gaan, niet tot laat op straat mogen zijn, etc. Ze moeten ook weten dat er tot de dingen die zij besluiten te doen, er ook gevolgen op bestaan. En als ik echt heel eerlijk ben, snap ik de meeste dingen hier niet..


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Needles schreef:
    Hoe wil je dat gaan controleren? In Nederland zijn ID's pas verplicht vanaf je 14de, dan moeten ze dat ook nog eens lager gaan maken en moeten kinderen constant een ID kaart bij zich hebben. Dat gaat hem niet worden, tenzij ze geld willen verdienen aan kids die hun ID kwijt raken.


    Treat People With Kindness