• Gisteren bekeek ik het nieuws op mijn mobiel. Het beeld wat ik toen te zien kreeg zorgde voor een brok in mijn keel.

    Nieuwsbericht
    Foto's van een aan de Turkse kust aangespoeld jongetje hebben de asielcrisis vandaag een nieuw, luguber gezicht gegeven. De schokkende beelden, gemaakt aan het strand bij Bodrum, gaan de wereld over en maken het debat over vluchtelingen nog heviger.

    Vermoedelijk gaat het om een Syrisch jongetje van nog geen 2 jaar oud. Hij kwam vanochtend om het leven. Onder de minstens elf andere doden waren nog vijf kinderen en een vrouw. De boot waarin ze zaten, sloeg om.

    Felrood T-shirt, korte broek
    Het jongetje, gehuld in felrood T-shirt en een korte broek, lag met zijn gezicht naar beneden in de branding. (De foto staat onder aan dit stuk en kan schokkend overkomen.) Fotografen legden vast hoe een Turkse hulpverlener het roerloze lichaampje optilde en wegdroeg.

    De Turkse autoriteiten nemen aan dat de boot waarin het jongetje zat, vanaf de Turkse kust was vertrokken naar het Griekse eiland Kos. Het ging vanochtend om twee bootjes die zich bij elkaar in de buurt bevonden en waar in totaal 23 vluchtelingen in zaten. Ze zouden uit Syrië komen en op de vlucht zijn voor de terreurbeweging IS.

    Minstens 2500 doden
    Bij de overtocht die vluchtelingen vanuit Afrika en het Midden-Oosten maken over de Middellandse Zee om Europa te bereiken, zijn dit jaar tot nu toe ten minste 2500 doden gevallen. Dat cijfer komt van de UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties.
    bron: RTL Nieuws

    Ik denk dat inmiddels veel mensen de foto hebben gezien, maar aangezien de foto veel met mij heeft gedaan plaats ik hem onder een spoilerknop.



    Dit gaat toch te ver?
    Er zitten natuurlijk altijd twee kanten aan een verhaal. Hadden de ouders de overtocht met zulke jonge kinderen moeten maken? Hadden de ouders wel een andere keuze?

    Moeten wij als Europa meer doen voor vluchtelingen? Of kunnen wij de grote stroom vluchtelingen straks ook niet meer aan?

    Ik vraag me af welke mening jullie hier over vormen? Ik vind het namelijk erg lastig.

    [ bericht aangepast op 3 sep 2015 - 12:21 ]


    'Nobody said it was easy

    Toevallig zat ik vannochtend al te zoeken of hier al een topic over was, want het greep mij ook heel erg aan en hoewel ik me doorgaans snel over zulke zaken heen kan zitten blijft dat hele vluchtelingenprobleem echt wel aan me knagen en word ik echt misselijk van sommige reacties op Facebook en elders.

    Ik vind zeker dat wij iets voor vluchtelingen moeten doen en als ieder land in Europa (of verder dan Europa) dat zou doen, dan zouden er echt ontzettend veel mensen geholpen zijn. Ik zag op Facebook al verschillende oproepen tot gastgezinnen en vind dat eigenlijk wel heel erg mooi. Ik zou het zelf misschien ook wel willen doen, ook al woon ik klein en heb ik het verre van breed.

    [ bericht aangepast op 3 sep 2015 - 12:31 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Jotunheim schreef:
    Toevallig zat ik vannochtend al te zoeken of hier al een topic over was, want het greep mij ook heel erg aan en hoewel ik me doorgaans snel over zulke zaken heen kan zitten blijft dat hele vluchtelingenprobleem echt wel aan me knagen en word ik echt misselijk van sommige reacties op Facebook en elders.

    Ik vind zeker dat wij iets voor vluchtelingen moeten doen en als ieder land in Europa (of verder dan Europa) dat zou doen, dan zouden er echt ontzettend veel mensen geholpen zijn. Ik zag op Facebook al verschillende oproepen tot gastgezinnen en vind dat eigenlijk wel heel erg mooi. Ik zou het zelf misschien ook wel willen doen, ook al woon ik klein en heb ik het verre van breed.

    Ja, voor echte vluchtelingen zou ik ook wel een gastgezin willen zijn. Ik zet er echter wel eens vraagtekens bij.
    Mensen die op het station in Hongarije roepen: 'Where we want to go! Germany! Germany!' Dan ben je op veilige bodem, namelijk Hongarije, en dan willen ze alsnog perse naar Duitsland. Waar doe je het dan voor? Voor de veiligheid of voor de uitkering...
    Dat vind ik dus zo lastig.


    'Nobody said it was easy

    Amiable schreef:
    (...)
    Ja, voor echte vluchtelingen zou ik ook wel een gastgezin willen zijn. Ik zet er echter wel eens vraagtekens bij.
    Mensen die op het station in Hongarije roepen: 'Where we want to go! Germany! Germany!' Dan ben je op veilige bodem, namelijk Hongarije, en dan willen ze alsnog perse naar Duitsland. Waar doe je het dan voor? Voor de veiligheid of voor de uitkering...
    Dat vind ik dus zo lastig.


    Ja, dat is wel lastig. Alle vluchtelingen zijn immers niet over één kam te scheren. Velen zijn alles kwijt geraakt en hebben geen keuze, maar er zullen er genoeg zijn die er ook van denken te kunnen profiteren.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik zag de foto gisteren ook op het nieuws. Alhoewel ik de situatie al eerder echt verschrikkelijk vond heeft deze foto me toch echt wat dieper geraakt. Dat mensen zó radeloos zijn dat ze die overtocht riskeren, dat zegt wel wat.
    Maar ik snap ook heel goed dat sommige landen gewoon niet goed weten hoe ze die massa's mensen kunnen binnen laten. Ik vind zeker dat we wat moeten doen aan dit probleem en dat er mensen zijn die zich als gastgezin tot beschikking stellen vind ik echt ontroerend.


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Hier krijg ik echt een brok van in mijn keel. Ik kan hier echt niet tegen. Toen ik die foto voor de eerste keer zag, kon ik wel huilen.
    Ik vind dat we zoveel mogelijk moeten doen voor vluchtelingen. Ze vluchten namelijk niet voor niets; denk ik dan maar. Ik weet dat je een land niet helpt door zijn inwoners eruit te 'halen', maar in sommige gebieden kun je ze niet laten zitten.


    I don't understand that reference. - Castiel

    Als ik alleen woonde, zou ik zeker mensen opvangen. De houding van de meeste Europeanen tegenover vluchtelingen is echt beneden alle peil. Zoals dat huis in Duitsland dat werd afgebrand omdat er vluchtelingen zouden komen (ik ken er niet het hele verhaal,van, maar ik had iets gehoord van extreemrechtsen). Dat vind ik gewoon beschamend. Deze mensen maken een overtocht met een risico dat zijzelf of hun kinderen sterven en dat doen ze enkel en alleen omdat het alternatief nog veel erger is. Anders doe je zoiets niet. Mensensmokkelaars moeten dringend worden aangepakt.


    What would Emma do?

    Anzu schreef:
    Als ik alleen woonde, zou ik zeker mensen opvangen. De houding van de meeste Europeanen tegenover vluchtelingen is echt beneden alle peil. Zoals dat huis in Duitsland dat werd afgebrand omdat er vluchtelingen zouden komen (ik ken er niet het hele verhaal,van, maar ik had iets gehoord van extreemrechtsen). Dat vind ik gewoon beschamend. Deze mensen maken een overtocht met een risico dat zijzelf of hun kinderen sterven en dat doen ze enkel en alleen omdat het alternatief nog veel erger is. Anders doe je zoiets niet. Mensensmokkelaars moeten dringend worden aangepakt.

    Het is ook beschamend, maar ik begrijp het ook.
    Ik wil niet al te veel vooroordelen noemen, maar er zijn er echt wel een aantal.
    Gaan ze onze banen afpakken? Kost het ons niet teveel geld? Om nog maar niet te spreken over criminaliteit. Dat schiet door heel veel hoofden van heel veel verschillende mensen heen.
    Ik probeer te voorkomen om zo te denken, maar ik begrijp wel dat anderen zo denken. Mensen die al twintig jaar werkloos zijn. Mensen die dagelijks worden lastig gevallen door asielzoekers, omdat je langs een asielzoeker centrum fiets op weg naar je werk...
    Ik snap dat er mensen zijn die er niet positief tegenover staan.


    'Nobody said it was easy

    Die foto vind ik echt vreselijk.... echt het is zo'n onschuldig klein jochie!
    Maar mijn mening blijft echt dat ze moeten stoppen naar Europa te komen. Ja hun land is niet veilig, maar heel Syrië is ondertussen een leeg land. En Europa overstroomd gewoon, er zitten goede mensen tussen maar ook de grote boeven waardoor ons land ook niet veilig wordt. Daarbij kunnen wij al met moeite een baan vinden, is Hulp te duur en een huis?? Waarschijnlijk woon ik tot mijn 40ste nog thuis want het is niet te betalen.

    Ik ben geen racistische persoon, in het begin dacht ik er anders over. Maar dat was voordat ik de beelden zag van alle vluchtelingen in Europa, en dan zelf om je heen hoor dat bekende van je naar de voedselbank moeten.

    [ bericht aangepast op 3 sep 2015 - 12:58 ]


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Amiable schreef:
    (...)
    Het is ook beschamend, maar ik begrijp het ook.
    Ik wil niet al te veel vooroordelen noemen, maar er zijn er echt wel een aantal.
    Gaan ze onze banen afpakken? Kost het ons niet teveel geld? Om nog maar niet te spreken over criminaliteit. Dat schiet door heel veel hoofden van heel veel verschillende mensen heen.
    Ik probeer te voorkomen om zo te denken, maar ik begrijp wel dat anderen zo denken. Mensen die al twintig jaar werkloos zijn. Mensen die dagelijks worden lastig gevallen door asielzoekers, omdat je langs een asielzoeker centrum fiets op weg naar je werk...
    Ik snap dat er mensen zijn die er niet positief tegenover staan.


    Ik begrijp het ook wel, maar aan de andere kant denk ik dan ook weer... als jij twintig jaar werkloos bent dan wéét je hoe hard je een baan nodig hebt om in leven te blijven. Wij hebben nog een sociale zekerheid, maar die mensen hebben geen dak boven hun hoofd en gaan gewoon dood van de honger daar. Dat zal hier nooit gebeuren.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Voiles schreef:
    Die foto vind ik echt vreselijk.... echt het is zo'n onschuldig klein jochie!
    Maar mijn mening blijft echt dat ze moeten stoppen naar Europa te komen. Ja hun land is niet veilig, maar heel Syrië is ondertussen een leeg land. En Europa overstroomd gewoon, er zitten goede mensen tussen maar ook de grote boeven waardoor ons land ook niet veilig wordt. Daarbij kunnen wij al met moeite een baan vinden, is Hulp te duur en een huis?? Waarschijnlijk woon ik tot mijn 40ste nog thuis want het is niet te betalen.

    Ik ben geen racistische persoon, in het begin dacht ik er anders over. Maar dat was voordat ik de beelden zag van alle vluchtelingen in Europa, en dan zelf om je heen hoor dat bekende van je naar de voedselbank moeten.


    Wij hebben tenminste een voedselbank. I dunno. Misschien komt het omdat ik zelf in Afrika met armen heb gewerkt dat ik er anders tegenaan kijk, maar we hebben echt wel ruimte zat in Europa hoor en ook genoeg faciliciteiten om niet om te hoeven komen van de honger.


    Every villain is a hero in his own mind.

    We zijn allemaal mensen toch? Niemand verdient het om in een land te wonen waar ze geen eten kunnen vinden. Waar ze elke nacht BANG moeten slapen in hoop dat ze niet worden gebombardeerd. Deze mensen verdienen een warm huis, met een familie. Een plek om te slapen zonder angst dat hun ouders of kinderen dood gaan. Of het nou Moslim is, Jood, Christen of Atheist. Niemand verdient het om te verdrinken terwijl ze vechten om hun leven te redden.

    Vrataski schreef:
    Ik zag de foto gisteren ook op het nieuws. Alhoewel ik de situatie al eerder echt verschrikkelijk vond heeft deze foto me toch echt wat dieper geraakt. Dat mensen zó radeloos zijn dat ze die overtocht riskeren, dat zegt wel wat.
    Maar ik snap ook heel goed dat sommige landen gewoon niet goed weten hoe ze die massa's mensen kunnen binnen laten. Ik vind zeker dat we wat moeten doen aan dit probleem en dat er mensen zijn die zich als gastgezin tot beschikking stellen vind ik echt ontroerend.


    Hier ben ik het mee eens. Het is inderdaad moeilijk voor sommige landen om met deze massa's aan mensen om te gaan, maar het is wel nodig. Dit kan echt niet en we hebben geen enkele geldige reden om die mensen niet te helpen.


    The truth is out there.

    Jotunheim schreef:
    (...)

    Ik begrijp het ook wel, maar aan de andere kant denk ik dan ook weer... als jij twintig jaar werkloos bent dan wéét je hoe hard je een baan nodig hebt om in leven te blijven. Wij hebben nog een sociale zekerheid, maar die mensen hebben geen dak boven hun hoofd en gaan gewoon dood van de honger daar. Dat zal hier nooit gebeuren.

    En dat is helemaal waar.


    'Nobody said it was easy

    Was ik lekker aan het scrollen op m'n facebook, krijg ineens een lijk te zien. Maar tieten plaatsen ho maar. Hoe dan ook, het is een harde realiteit. Vind ik dat die mensen ook recht hebben op een verblijfplaats en veiligheid? Ja, uiteraard. Vind ik dat ze ook misschien naar niet-Europese landen kunnen vluchten? Ja, dat ook. Die mensen hebben hulp nodig, maar komen wel naar heel specifieke landen om het te vragen. Oost-Europa is ook een optie. Marokko, Turkije. Ik zeg het maar. Daarom ben ik wel voor de eerlijke verdeling van vluchtelingen, aangezien de verdeling nu ontzettend scheef is.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Eddard schreef:
    Was ik lekker aan het scrollen op m'n facebook, krijg ineens een lijk te zien. Maar tieten plaatsen ho maar. Hoe dan ook, het is een harde realiteit. Vind ik dat die mensen ook recht hebben op een verblijfplaats en veiligheid? Ja, uiteraard. Vind ik dat ze ook misschien naar niet-Europese landen kunnen vluchten? Ja, dat ook. Die mensen hebben hulp nodig, maar komen wel naar heel specifieke landen om het te vragen. Oost-Europa is ook een optie. Marokko, Turkije. Ik zeg het maar. Daarom ben ik wel voor de eerlijke verdeling van vluchtelingen, aangezien de verdeling nu ontzettend scheef is.

    Ja. Daar kan ik me ook helemaal in vinden. Er zijn genoeg andere landen buiten West-Europa, maar volgens mij zijn wij in hun ogen een soort paradijs. En dat is ook scheef.


    Every villain is a hero in his own mind.