Zoals men misschien wel weet, heb ik besloten naar een andere school te gaan, in de dichtstbij gelegen Vlaamse stad (en dan bedoel ik een grote stad en geen stad à la Ronse): Gent. Van een katholieke school van 355 man, ongeveer, ga ik naar een atheneum van 2000 man, ongeveer. De aanpassing is, laat ons zeggen, groot. In eerste instantie ging ik daar Moderne Talen - Wiskunde gaan doen, omdat je dat bij ons niet kan. Uiteindelijk heb ik me ingeschreven voor Economie - Wetenschappen, wat bij ons ook niet kan. Toch heb ik enkele dagen geleden besloten Moderne Talen - Wetenschappen te gaan doen. Wat, wonder boven wonder, bij ons wel kan. Ik heb er echter al maanden geleden voor gekozen weg te gaan en ik wil er niet op terugkrabbelen, maar het is moeilijk. Ik heb er een dubbel gevoel bij.
Langs de ene kant wil ik weg van overal waar ik met mijn zus vergeleken wordt of waar ik mezelf met mijn zus kan vergelijken: Mijn makkelijke zus, die zich aan alle situaties goed kan aanpassen en daarbovenop in haar vijfde jaar Latijn - Wiskunde - (Wetenschappen) er nog eens in slaagt meer dan 75% te halen (gemiddeld voor alle vakken meer dan een 7,5 staan, in Nederland) op een school die erom bekend staat een moeilijk niveau wiskunde en een moeilijk niveau Latijn te hebben. Maar wat ik achterlaat, is groot. Ik heb me er jaren niet thuisgevoeld en nu ik eindelijk een vriendengroep had die me niet lieten stikken, die elkaar niet lieten stikken, is het gedaan. Dan doemt de vraag op: Waarom laat je alles achter voor iets waarvan je niet weet wat het gaat geven? Waarom moet je dit helemaal alleen willen doen? Ik weet het niet, maar ik heb er heel gemixte gevoelens bij. Op mijn nieuwe school ken ik twee mensen, die ik al meer dan twee jaar niet meer heb gezien en die beiden in een lager jaar zitten dan ik. Nee, ik heb voor een school gekozen om van alle etiketten af te zijn, maar ik heb gemixte gevoelens. Ik weet het echt niet en ik slaap de laatste dagen best slecht - door de stress, ik weet het niet, maar ik moest dit even van mijn hart krijgen.
Een dikke knuffel voor iedereen die de moeite heeft genomen dit te lezen, bedankt daarvoor.
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried