• Hee allemaal,

    Even een vraagje aan alle mensen die 18+ zijn en nog bezig zijn met hun middelbare school. (of VAVO)

    Zodra je 18 bent en je nog niet studeert heb je recht op een tegemoetkoming van de overheid. En hierbij komt ook nog een zorgtoeslag als het goed is.
    Vrij logisch allemaal, want ouders krijgen geen kinderbijslag meer zodra een kind 18 is geworden.
    Maar wie heeft er dan recht op deze tegemoetkoming/toeslagen? Ik of mijn ouders? Wettelijk is het voor mij bedoeld heb ik begrepen, maar er kan in het gezin nog wel op elkaar afgestemd worden van hoe en wat.

    Ik kwam er pas vrij laat achter dat ik recht bleek te hebben op een tegemoetkoming, en toen ik naar het DUO belde bleek hij allang te zijn ingegaan en maandelijks te worden overgemaakt naar de rekening van mijn ouders. Dit is zo gelopen zonder deftig overleg tussen mij en mijn ouders.
    Nu wilt mijn vader ook dat ik een DigiD aanmaak zodat hij ook de zorgtoeslag van mij kan krijgen.

    Ik vraag me eigenlijk af of dit een normale gang van zaken is? Ik ben nog gewoon thuiswonend, betaal verder ook geen kostgeld of iets dergelijks. Al zou ik maar al te graag uit huis willen. Dit is alleen financieel niet echt haalbaar. (ook niet als ik de tegemoetkoming zelf zou krijgen heb ik even grof uitgerekend) Ik kan (en wil) ook niet echt op support van mijn ouders rekenen wat dat betreft.

    Vrijwel alles moet ik zelf betalen in principe. Behalve beltegoed, (wat ik eigenlijk alleen nodig heb om medische redenen en dat eens in de 3 maanden of zo moet worden opgewaardeerd. Vrij bescheiden dus) en bepaalde spullen voor school... Eigenlijk vooral hele praktische dingen die moeten betalen zij. De rest betaal ik zelf zoals geld voor het OV, of als ik een keertje buitenshuis eet, paar dagen weg ga met vriendinnen. Enzovoorts.

    Is dit gewoon oké hoe het nu geregeld is? Ik twijfel heel erg namelijk, omdat ik van veel vrienden hoor dat het bij hun heel anders loopt en ze waren behoorlijk verontwaardigd toen ik hun mijn verhaal vertelde. Maar goed, dat is een hele beperkte groep en ik vroeg me af hoe het vrij algemeen gaat.

    Het is ook niet zozeer dat het mij om het geld gaat hoor overigens, ik werk 6 uur in de week dus in dat opzicht red ik het prima zo. Maar meer... Is het normaal dat ouders deze tegemoetkoming claimen (zonder een goed alternatief te bieden of überhaupt te overleggen of ik akkoord ga)?

    EDIT: Geld om mijn school te betalen (in mijn geval VAVO) wordt gewoon betaald door mijn oude middelbare school omdat ik ben uitbesteed. Ook schoolboeken worden bekostigd dus daaraan betalen zowel ik als mijn ouders niets. Alleen schriften etc. betalen (meestal) mijn ouders voor me.

    [ bericht aangepast op 28 juli 2015 - 20:19 ]


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Als jouw ouders je school betalen, is het logisch dat zij de tegemoetkoming krijgen, want jij betaald immers niks. Maar als jij je eigen zorgverzekering betaald, hoor jij toch wel de zorgtoeslag te krijgen. Maar als je ouders die betalen, hebben zij daar toch meer recht op. Je wilt liever dat zij dat betalen en ontvangen dan andersom.


    Your make-up is terrible

    Eh poeh. Zelf denk ik van niet, aangezien je dan 18 jaar bent en het JOUW geld is. Bovendien betekent het ook dat ze wel degelijk toestemming aan jou moeten vragen, omdat je 18 bent. Ze mogen niet zomaar dingen zonder jouw toestemming regelen.


    26 - 02 - '16

    Je ouders zijn nog financieel verantwoordelijk voor je tot je 21e, dus ze kunnen geloof ik inderdaad dat geld kunnen "claimen". Vooral als zij alles voor jou betalen, zoals je studie en je zorgkosten, je boeken voor school etc. etc. want de tegemoetkoming is voor deze dingen bestemd. Het vreemde eraan vind ik dus zelf, dat ze wel alles innen, maar niet alles wat je nodig hebt betalen. Daar zou ik dan ook wel een discussie over aangaan. Zij innen het geld dat voor jou bedoelt is, dus dan is het wel zo eerlijk als ze alles betalen. Vooral omdat jij dan ook kan sparen voor later. Dat lijkt mij nu vrij moeilijk, nu al je geld naar hen gaat of uitgegeven wordt aan redelijk standaard dingen? In ieder geval zou ik dat als argument aanvoeren, omdat je later ook wel voor jezelf moet kunnen zorgen.

    Bij mij zelf is het zo geregeld, dat mijn ouders eten, verzekeringen en mijn collegegeld betalen. Ik mag mijn stufi en zorgtoeslag houden voor alle andere dingen zoals boeken, kleding, eten buiten de dingen die we hier in huis hebben, uitjes etc. etc. Mijn moeder vraagt mij dikwijls of ik geen geld nodig heb of zo, maar ik sla haar aanbod altijd af, omdat ik gewoon genoeg heb en anders al een flinke spaarrekening heb opgebouwd om op terug te vallen. Ik denk dan ook goed na over mijn geldzaken, haha.


    Happy Birthday my Potter!

    Voor de middelbare school betalen ze niks, dus kan je het geld prima voor jezelf eisen. Als je VAVO doet en zij betalen dat, dan zou ik zeggen dat zij het meest recht hebben op de tegemoetkoming. Hetzelfde met de zorgverzekering, wie betaalt heeft er recht op. Of ja, zo is het bij ons thuis geregeld in elk geval. Ik krijg nu wel mijn uitwonende stufi zelf omdat ik nu huur betaal.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ik heb het afgelopen halfjaar ook een tegemoetkoming en zorgtoeslag gekregen, maar dat kreeg ik gewoon op mijn eigen rekening gestort (ik heb echter met mijn ouders afgesproken dat ik het in principe niet gebruik, maar op een spaarrekening zet). Voor de meeste van mijn klasgenoten die ook achttien waren, ging dat ook zo, dat ze het geld zelf kregen. In principe ben jij degene die hier recht op heeft, maar als je ouders het als vervanging van de kinderbijslag zien of bijvoorbeeld krap bij kas zitten of alles voor je zouden betalen, snap ik ook best dat zij graag willen dat een deel ervan bij hen blijft. Dit lijkt me echter wel iets waar ze met jou over zouden moeten overleggen.

    [ bericht aangepast op 28 juli 2015 - 20:42 ]


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Het is eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat het geld waar jij volgens het DUO recht op hebt op een andere rekening komt dan die van jouzelf. Ikzelf vind het dan ook stom dat je zelf je rekeningnummer kan invullen en dat de overheid niet controleert of het van jou is. Zo wordt er tegenwoordig op veel grotere schaal faude gepleegd, maar dat terzijde. Het is jouw geld volgens DUO, want het heet niet voor niets tegemoetkoming scholieren. Het is eigenlijk gewoon een soort voorloper van de studiefinanciering/-lening. Je ouders hebben daar in principe dus geen recht op. Of ze het nodig hebben, is een ander verhaal.

    Als je ouders met jou afspreken dat zij jouw tegemoetkoming krijgen, is er geen probleem. Ik heb ook wel eens geld aan mijn ouders geleend, maar zoals je ouders het nu hebben gedaan, is het niet eerlijk. Als jij een DigiD aanmaakt, moet je gewoon al je eigen gegevens invullen. Blijkbaar heb je die echter al, want anders kan je ook nooit via het DUO tegemoetkoming scholieren aanvragen en ontvangen.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik krijg ook een tegemoetkoming scholieren van de DUO, maar dit maak ik maandelijks aan mijn moeder over omdat zij betaald voor school en mijn verzekering. Mijn zorgtoeslag mag ik wel houden want dat is mijn zakgeld geworden. Die tegemoetkoming is niet heel dik, ik zou er dus ook niet van uit huis kunnen, maar wij regelen het zo omdat ik nog thuis woon en mijn moeder de schoolzaken betaald.
    Je moet trouwens sowieso je DigiD aanvragen, dit zal je bij veel meer nodig gaan hebben.


    The truth is out there.

    Heel erg bedankt voor alle reacties! Enorm fijn.

    Ik doe VAVO maar ik ben uitbesteed dus wordt alles bekostigd door mijn oude middelbare school. Ook schoolboeken en zo dus daar zijn mijn ouders niets aan kwijt.
    Mijn verzekering betalen zij wel trouwens.

    Het is inderdaad zo dat mijn ouders behoorlijk krap bij kas zitten, al twijfel ik heel erg aan de oorzaak daarvan. Zelf heb ik namelijk heel erg een vermoeden dat ze totaal niet met geld kunnen omgaan. Ze gaan bijvoorbeeld wél op vakantie en dat soort dingen en kunnen dan plots een heleboel andere dingen niet betalen. (zoals een nieuwe schooltas voor mij, de zwemlessen van mijn zusje, etc.)
    Ik vind het erg moeilijk om ze er op aan te spreken. Ik heb wel een poging gedaan maar werd toen nogal uitgelachen en werd er gezegd dat ''ik niet zo moeilijk moest doen''.
    Dus ja, ik weet het niet zo goed wat ik wil doen. Dat ik loyaal aan ze blijf en maar gewoon toezeg dat zij het geld gebruiken, of dat ik toch moeilijk ga doen erover. Want ja, ik maak me dus best wel zorgen over mijn studie en toekomst en zo, omdat veel niet meer wordt vergoed door de overheid. (En ik reken er absoluut niet op dat mijn ouders me hierin ooit nog tegemoet gaan komen, want ze zitten jarenlang krap bij kas) Ik ben ook echt een hopeloos geval in voor mezelf opkomen. Mijn relatie met mijn ouders is sowieso behoorlijk naar de knoppen dus er is weinig vertrouwen tussen beide partijen.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Dan zou ik afspreken dat één van de twee bedragen gewoon naar jou gaat. Als je een DidiD aanvraagt kan je dit gewoon zelf regelen en heb je daar verder geen toestemming van je ouders voor nodig, mochten ze moeilijk gaan doen.


    Your make-up is terrible

    Hooverphonic schreef:
    Heel erg bedankt voor alle reacties! Enorm fijn.

    Ik doe VAVO maar ik ben uitbesteed dus wordt alles bekostigd door mijn oude middelbare school. Ook schoolboeken en zo dus daar zijn mijn ouders niets aan kwijt.
    Mijn verzekering betalen zij wel trouwens.

    Het is inderdaad zo dat mijn ouders behoorlijk krap bij kas zitten, al twijfel ik heel erg aan de oorzaak daarvan. Zelf heb ik namelijk heel erg een vermoeden dat ze totaal niet met geld kunnen omgaan. Ze gaan bijvoorbeeld wél op vakantie en dat soort dingen en kunnen dan plots een heleboel andere dingen niet betalen. (zoals een nieuwe schooltas voor mij, de zwemlessen van mijn zusje, etc.)
    Ik vind het erg moeilijk om ze er op aan te spreken. Ik heb wel een poging gedaan maar werd toen nogal uitgelachen en werd er gezegd dat ''ik niet zo moeilijk moest doen''.
    Dus ja, ik weet het niet zo goed wat ik wil doen. Dat ik loyaal aan ze blijf en maar gewoon toezeg dat zij het geld gebruiken, of dat ik toch moeilijk ga doen erover. Want ja, ik maak me dus best wel zorgen over mijn studie en toekomst en zo, omdat veel niet meer wordt vergoed door de overheid. (En ik reken er absoluut niet op dat mijn ouders me hierin ooit nog tegemoet gaan komen, want ze zitten jarenlang krap bij kas) Ik ben ook echt een hopeloos geval in voor mezelf opkomen. Mijn relatie met mijn ouders is sowieso behoorlijk naar de knoppen dus er is weinig vertrouwen tussen beide partijen.


    Onze familie heeft al sinds de scheiding van mijn ouders een financieel adviseur, de meeste mensen hebben zo iemand. Die is er vooral voor de hypotheek etc. Maar toen ik achttien werd ben ik met hem en mijn moeder om de tafel gaan zitten waarbij ik een aantal dingen heb getekend zodat ik daar nu recht op heb. Ook heeft hij geholpen met een plan. Dit geld wat mijn moeder krijgt van mijn tegemoedkoming scholieren gaat eigenlijk dubben voor mijn kinderbijslag die is te komen vervallen. Ik maak dit aan haar over omdat ik thuis woon en zij die kindertoeslag gebruikte voor vaste lasten. Mijn moeder is gestopt met zak- en kleedgeld en in plaats daarvan kan ik heb geld van de zorgtoeslag houden. Want hoewel je nog op de VAVO zit en je school dat betaald zijn er wel andere vaste lasten. Ik zou als ik jouw was met je ouders om tafel gaan zitten en vragen waar dat geld nou precies naar toe gaat. En dan duidelijke regels maken.


    The truth is out there.

    Btw je kan bellen naar het juridisch loket over dit soort dingen is je inkomen lager dan 25000 euro op jaarbasis (of zoiets) en zij geven je ook gratis advies ;o


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik denk dat je je antwoord al merendeels hebt, maar aangezien je het in de beginpost had over 'een beperkte groep' denk ik dat een extra mening geen kwaad kan.

    In wezen is het niet helemaal netjes dat de overheid het geld stort op de rekening van je ouders. Dat hoor jij gewoon te krijgen, dat is dus niet bepaald de normale gang van zaken. Maar als jouw ouders - of ze met geld om kunnen gaan of niet - alles betalen wat jij echt nodig hebt voor school en je zorgverzekering regelen - vanuit hun rekening - is het niet meer dan normaal dat zij daar de vergoeding voor ontvangen. Als dat niet zo was zou het voor jou gratis geld zijn, terwijl die centen een specifiek doel horen te dienen. Je krijgt ze immers van de overheid om uit te geven aan zorgverzekering en schoolspullen.

    Toch zou ik er even met je ouders over praten, zeker als jij je er niet gemakkelijk bij voelt dat zij direct over al het geld beschikken. Je bent immers meerderjarig en je kunt ook afspreken dat jij via DUO en een DigiD (die sowieso wel handig is zodra je 18 bent) regelt dat het geld op jouw rekening wordt gestort en jij het vervolgens overboekt naar je ouders. Op die manier heb je er zelf iets meer controle over en heb je dat allemaal op orde voor als je mogelijk toch zelf de boel gaat bekostigen.


    For those I love, I will sacrifice