Ik ben weer eens bezig met mijn hersenen te laten kraken zo op de late avond. Oeps. x)
In dit geval gaat het over het thema vriendschap.
Ik heb niet altijd het gevoel erg goed te zijn in vriendschappen. Vaak is een vriendschap namelijk na een paar jaar al over, zonder dat ik snap waarom. Waarschijnlijk dat die andere persoon en ik dan gewoon uit elkaar zijn gegroeid, want ik heb nog nooit een vriendschap verloren wegens een ruzie. Gelukkig. Er wordt gewoon op een gegeven moment niet meer gepraat. En vaak komt dat doordat ik te koppig ben nog meer moeite te doen om contact te maken, aangezien het eigenlijk best vaak van mijn kant af komt en ik dat weiger te doen als de andere persoon niet af en toe ook eens moeite wil nemen om contact met mij te leggen.
Anyhow, ik heb onlangs twee meiden ontmoet die ik níét alleen via social media kan spreken, maar ook gewoon mee af kan spreken in real zonder dat het qua reizen (geld)problemen oplevert. Maar nu heb ik niet bepaald het gevoel dat het echte vrienden zullen worden. Wanneer ik ze in het echt zie is alles heel gezellig en leuk, maar op whatsapp bijvoorbeeld wordt ik genegeerd. Ik ken beide meiden nog niet zo lang (ze kennen elkaar totaal niet, trouwens. Ze staan allebei los van elkaar) maar voor mijn gevoel is het nu al zo dat de vriendschap slechts van één kant komt.
In dit geval zit het me dwars doordat ik dacht wel een klik met ze te hebben, plus dat het zelfs gewoon makkelijk mogelijk is om af te spreken zonder eerst ontzettend lang voor benzine/treinkaartjes geld te hoeven sparen.
Maar in het algemeen ben ik voor mijn gevoel gewoon ook niet heel goed in het onderhouden van vriendschappen.
Ik weet dat een vriendschap van twee kanten komt. Dus het hoeft niet per se altijd aan mij te liggen als het niet werkt. Maar het zal vast niet nooit aan mij liggen.
Ik weet ook dat ik iemand ben die nogal veel bagage met zich meebrengt, en ik klaag me wat af. Zelf vind ik het ook strontirritant, maar het lucht me wel weer op als ik eenmaal mijn hart heb gelucht. Toch probeer ik ook interesse in de ander te tonen, maar voor mijn gevoel komt het gesprek vaak wel weer op mijn problemen en míjn bezigheden, zelfs als ik dat totaal niet wil en toch probeer tegen te houden.
Dusja, hoe onderhoudt/behoudt je een vriendschap? Contact maken met iemand is zo gedaan. Maar hoe hou je het contact levend? En het liefste ook zonder dat bijna al het contact van één kant komt. Want dan is het -naar mijn idee- gewoon geen goede vriendschap.
• It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •