Overkill schreef:
Taalkundig vraagje:
Mag je, als je in de verleden tijd schrijft, het woord 'vanavond' gebruiken (In de keuken, die ook de eetkamer was, hing een ongebruikelijke stilte vanavond) of moet je per se 'die avond' gebruiken? Hoe langer ik erover nadenk hoe minder logisch alles nog klinkt.
Technisch gezien niet, want je schrijft in de verleden tijd. Het kan dus simpelweg niet echt "vanavond" zijn, want je schrijft op een moment dat de gebeurtenissen in je verhaal zogenaamd al voorbij zijn. Aan de andere kant valt er wel over te twisten, zoals zo vaak bij taal.
Persoonlijk gebruik ik ook vaak dingen zoals "vanavond" in verleden tijd, want "die avond" klinkt soms erg raar of ver weg. Dat is al helemaal zo als het verhaal niet uit een alwetend perspectief wordt verteld (dus in hij/zij vanuit iemand die het hele verhaal al kent) maar meer uit een perspectief dat erg dicht bij de personages blijft (waarin je lezers niet meer weten dan je hoofdpersoon en bijvoorbeeld ook gedachten van hem/haar worden beschreven). Wat het beste is, hangt sterk af van de context en je eigen opvatting hierover.
tl;dr: Advies van iemand die ruim drie jaar bèta is en taalwetenschap studeert: doe lekker wat je zelf wilt. :'D Er valt overal wel iets voor te zeggen.
Voor zover ik kan zien is er trouwens niets mis met je zinsbouw. :x
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan