• http://go.3fm.nl/festivals-pinkpop/nieuws-detail/7369/Limburgeringscursus-voor-Pinkpop

    Omdat ik dus een rasechte limburger ben, was ik wel nieuwsgierig wat ze hiervan hebben gemaakt. Ik heb me dus kapot gelachen omdat er teveel , verschillende dialecten in voorkomen.
    Want ik denk niet dat je met Sjottelslet ( Reuvers voor vaatdoekje) in landgraaf de mensen je zullen verstaan.

    Maar het is een goede poging!


    Om het topic nuttig te houden. Heeft jouw dialect (of streek) ook van die aparte woorden of uitdrukkingen?

    Veer zéén os !
    (letterlijk is dit we zien ons nog wel maar wordt ook gebruikt om hoiie/ goedendag te zeggen)


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    OMG IK ZEG ALTIJD WATBLIEF EN ENNE EN NIEMAND SNAPT ME DAN, behalve limburgers natuurlijk....ugh.=') Ik moet altijd helemaal uitleggen wat ik dan bedoel.;_;


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    OMG IK ZEG ALTIJD WATBLIEF EN ENNE EN NIEMAND SNAPT ME DAN, behalve limburgers natuurlijk....ugh.=') Ik moet altijd helemaal uitleggen wat ik dan bedoel.;_;


    ik ga nog geen uitleg geven dan. te lui veur xD


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    SamWinchester schreef:
    (...)

    ik ga nog geen uitleg geven dan. te lui veur xD


    Ja maar ik praat met mensen op whatsapp, dus ja dan moet ik wel anders loopt het dood.D=


    You were born original, don't die as a copy.

    ^Bij ons thuis kennen ze "wablief" wel hoor ;D

    Lijkt me best lachen, haha.
    Brabander hier, dus "Houdoe", "Da zuuk ik nie", "Ik ben zojuist aangereden", etc.


    Deep inside, I've never felt alive

    Mijn vader, komt uit provincie Groningen, zegt altijd "Bin dikke zat" als hij vol zit na het eten.


    26 - 02 - '16

    Drones schreef:
    ^Bij ons thuis kennen ze "wablief" wel hoor ;D

    Lijkt me best lachen, haha.
    Brabander hier, dus "Houdoe", "Da zuuk ik nie", "Ik ben zojuist aangereden", etc.


    ik heb al eens moeten horen dat ik uit brabant zou moeten komen xD


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Watblief (of hier eerder wablief) is volgens mij toch wel vrij standaard dialect. (Als in, toch wel vrij veel voorkomend). Ik denk dat er bij ons (Vlaams-Brabant, rond Leuven) echt typische zinnen of woorden zijn.


    Ex astris, sciencia

    Jap, haha. Hier zeggen ze tingels tegen netels (Oost-Vlaanderen), maar dat dialect spreek ik niet. Ik spreek iets tussen Oost-Vlaams en West-Vlaams, haha. Een palulle is een pannekoek en je hebt ook zo'n paar voetbaltermen als 'de bakarie' (back area) of - maar dat kan ook Oost-Vlaams zijn, 'den ofsiet' (offside).


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik ben opgegroeid in Rotterdam, maar studeer nu in Tilburg. De eerste keer dat een vriendin we whapte dat ze was "aangereden" schrok ik me kapot :'')


    The night is dark and full of terrors.

    Stormborn schreef:
    Ik ben opgegroeid in Rotterdam, maar studeer nu in Tilburg. De eerste keer dat een vriendin we whapte dat ze was "aangereden" schrok ik me kapot :'')


    Wat had ze dan? Ik kan enkel bedenken dat ze en ongeval heeft gehad met een auto of iets dergelijk - maar volgens mij heb ik 'm dan niet helemaal.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Nederlandse Limburg is toch nog anders dan de Belgische. Ik herken maar weinig ervan. Ik ben dus van de Belgische Limburg. :'P Maar misschien dat ze bij de grens van het Belgische en Nederlandse Limburg ongeveer hetzelfde praten, ik ben van Noord. :')


    Ik wil een tuin vol egels

    Grohl schreef:
    (...)

    Wat had ze dan? Ik kan enkel bedenken dat ze en ongeval heeft gehad met een auto of iets dergelijk - maar volgens mij heb ik 'm dan niet helemaal.

    Dat is Brabants voor wegrijden. "Ik rijd nu aan."/"Ik fiets nu aan." is heel gewoon in Noord-Brabant.


    Deep inside, I've never felt alive

    Op sjanternel - op stap gaan, iets gaan doen.:Y)

    [ bericht aangepast op 16 juni 2015 - 22:13 ]


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Ook Brabander hier, Sofie heeft al wat voorbeelden gegeven. ^^ Ik ken 'wablief' wel, maar toch ben ik het niet gewend om te gebruiken of horen. Was met Pinkpop wel wat anders, toen vlogen de wabliefs om mijn oren. :'D


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Drones schreef:
    (...)
    Dat is Brabants voor wegrijden. "Ik rijd nu aan."/"Ik fiets nu aan." is heel gewoon in Noord-Brabant.


    Ja ken ik ook, in limburg is dat in sommige delen ook


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."