• Hallo! Ik ben altijd best goed in wiskunde geweest, maar nu heb ik een statistiek-vak (wiskunde A dus, maar dan op universitair niveau) en ik blijk er moeite mee te hebben :').

    Wat ik het lastigste vind, is het invullen in de rekenmachine van die formules. Wij mogen geen grafische rekenmachine gebruiken, dus hebben we zo'n casio:



    Hoe dan ook, ik heb dus problemen om de volgende formule erin te zetten (is aanklikbaar voor groter formaat):



    Kan iemand me daarbij helpen? Op dit moment doe ik het volledig handmatig en in dit voorbeeld is dat nog wel te doen (het zijn maar vijf 'sommetjes'), maar ik moet deze zelfde opdracht doen voor X>10 en dan kost het echt belachelijk veel tijd als ik alles er stapje voor stapje in moet zetten...
    Als mijn vraag niet duidelijk is, moeten jullie het natuurlijk gewoon zeggen!

    [ bericht aangepast op 29 april 2015 - 15:04 ]


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Dus wat je nu hebt voor X<5 moet je ook doen van X>10 en je wilt weten hoe je dat makkelijker met je rekenmachine kan doen?
    Of begrijp ik het verkeerd?

    Ik meen me te herinneren de mogelijkheid 1 - P(X<9) geloof ik. Ik denk dat dat de enige optie is... Maar ik heb enkel Wiskunde A gehad op de middelbare en was niet altijd even goed :'D

    [ bericht aangepast op 29 april 2015 - 15:17 ]


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Wij hadden hier volgens mij een tabel voor achter in ons boek (introduction to the practice of Statistics, Moore, McCabe & Craig) Ik weet niet of je die hebt of mag gebruiken.... Anders weet ik ook niets anders dan het handmatig doen.


    I am an idiot, I move.

    Madrugada schreef:
    Dus wat je nu hebt voor X<5 moet je ook doen van X>10 en je wilt weten hoe je dat makkelijker met je rekenmachine kan doen?
    Of begrijp ik het verkeerd?

    Ik meen me te herinneren de mogelijkheid 1 - P(X<9) geloof ik. Ik denk dat dat de enige optie is... Maar ik heb enkel Wiskunde A gehad op de middelbare en was niet altijd even goed :'D


    Nee, wat jij zegt dat klopt inderdaad. Ik wil het makkelijker in mijn rekenmachine doen... Weet je ook toevallig hoe die mogelijkheid in de rekenmachine werkt? :')

    Fisher schreef:
    Wij hadden hier volgens mij een tabel voor achter in ons boek (introduction to the practice of Statistics, Moore, McCabe & Craig) Ik weet niet of je die hebt of mag gebruiken.... Anders weet ik ook niets anders dan het handmatig doen.


    Hmm, ik geloof niet dat wij zo'n tabel hebben dus dan wordt het toch handmatig :/


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Ehhmm... Dat weet ik dus niet meer. Wij mochten toen nog wel zo'n grafische rekenmachine gebruiken en het is al een jaar geleden dat ik wiskunde had :'D


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    *staat een krappe zes voor wiskunde*
    Voor dit soort sommen gebruik je op de GR toch binomcdf/normcdf? Ik zou niet weten of er een functie op de normale rekenmachine is die ook zoiets kan, maar ik vermoed dat je het handmatig zal blijven moeten doen...


    i put the fun in funeral

    Overkill schreef:
    *staat een krappe zes voor wiskunde*
    Voor dit soort sommen gebruik je op de GR toch binomcdf/normcdf? Ik zou niet weten of er een functie op de normale rekenmachine is die ook zoiets kan, maar ik vermoed dat je het handmatig zal blijven moeten doen...


    Aah verdorie haha. Het kost zoveel zinloze tijd en je maakt ook zo gemakkelijk een foutje bij het invoeren D:


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Ik heb nu ook statistiek, al het hele tweede semester, maar wij hebben nog geen enkele keer een rekenmachine gebruikt, haha. Het gaat bij ons allemaal om verschillende tests in SPSS op de computer. Zelfs als ik dat volledig begreep zou ik je dus helaas nog niet kunnen helpen. (krul)

    Maar het lijkt me toch raar dat er geen snellere manier is om dat te doen? Meestal verwachten ze niet dat je eeuwig bezig bent met het invoeren van één sommetje. Kun je niet een docent of iemand die dit vak ook volgt vragen of het gemakkelijker kan?


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Ik heb nu ook statistiek, al het hele tweede semester, maar wij hebben nog geen enkele keer een rekenmachine gebruikt, haha. Het gaat bij ons allemaal om verschillende tests in SPSS op de computer. Zelfs als ik dat volledig begreep zou ik je dus helaas nog niet kunnen helpen. (krul)

    Maar het lijkt me toch raar dat er geen snellere manier is om dat te doen? Meestal verwachten ze niet dat je eeuwig bezig bent met het invoeren van één sommetje. Kun je niet een docent of iemand die dit vak ook volgt vragen of het gemakkelijker kan?


    Ja, ik ga het denk ik ook volende week even bij werkcollege vragen. We hebben wel practica met Excel, misschien dat we dat meer moeten gebruiken ofzo... Ik weet het niet, ik vind het toch wel een beetje vaag allemaal haha!


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Kern schreef:
    (...)

    Ja, ik ga het denk ik ook volende week even bij werkcollege vragen. We hebben wel practica met Excel, misschien dat we dat meer moeten gebruiken ofzo... Ik weet het niet, ik vind het toch wel een beetje vaag allemaal haha!


    Volgens mij is dat een probleem dat veel voorkomt bij mensen die statistiek colleges volgen, haha. Succes! (:


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan