• Hey mensen,

    Ik heb dit echt nog nooit eerder gedaan, maar ik heb jullie hulp nodig.
    Ik zit in m'n examenperiode en ik knijp em echt. Mensen zeggen wel 'ah je kan het wel' en stuff, maar ik heb weinig vertrouwen in mezelf.
    Ik moet leren maar ik laat me constant afleiden, en ik ben echt ontzettend bang dat ik ga zakken, hoewel ik er best oké voor sta.
    Mijn ouders willen perse zien dat ik m'n best doe, maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik goed bezig moet. Ik ben echt bang dat ik het er gewoon niet in krijg enzo dus ik laat me constant afleiden.
    En dan heb ik ook nog een zusje van 12 die ontzettend irritant is en precies in de pubertijd zit, en daarnaast ook in de 1e klas dus ook ontzettend veel aandacht vraagt. En ik wil eigenlijk niet mijn ouders tot last zijn met mijn gezeur want ik heb het idee dat ze me toch niet begrijpen en kunnen helpen. Ik moet het uiteindelijk toch zelf doen.

    Dus hierbij mijn vraag, iemand die examentips heeft voor mij om deze periode door te komen?
    Of tips om goed te leren?


    “I like nonsense, it wakes up the brain cells. Fantasy is a necessary ingredient in living.” Dr. Seuss

    In deze finals survival guide staan een paar goed tips. Maar neem genoeg pauze. Ik spreek uit ervaring, hehe. Zorg dat je je niet straft voor afleiden, dat je bijvoorbeeld langer gaat leren, dat gaat dan toch niet lukken. Als je merkt dat je afgeleid raakt, neem een korte pauze, weg van je huiswerk en begin dan weer fris. Probeer te achterhalen wat precies je afleidt. Je kunt verschillende apps downloaden waarbij je sites kunt blokken of je kunt je bureau leeg maken. Zorg dat je ook aan je ouders en zusje duidelijk maakt dat als je leert, dat je dan niet gestoord wilt worden.
    Verder wens ik je heel veel succes. Leer niet te veel achter elkaar, maar neem regelmatig een paar pauzes.

    En alleen jij kunt jezelf vertrouwen toespreken. Ik weet niet hoe je ouders daarin staan. Misschien kun je het er ook over hebben met je ouders. Ik ben nu op een punt dat mijn moeder weet dat ik onzeker ben over mijn leren, en daar helpt ze me dan bij door me te zeggen dat ik goed bezig ben etc, dat helpt toch wel om dat te horen van iemand anders.

    [ bericht aangepast op 14 april 2015 - 19:53 ]


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    First of all, probeer jezelf voor te houden dat examens gewoon proefwerken zijn. Ze zijn niet moeilijker dan een proefwerk dat je op school krijgt. Het lijkt moeilijker, omdat je meer stof op één moment moet kennen (die je overigens al eens hebt gehad) én iedereen een heel groot punt van die examens maakt. Als je jezelf kunt voorhouden dat je heus niet meteen faalt als een examen voor jouw gevoel niet zo lekker loopt, kun je al een boel stress los proberen te laten. (:

    Tips om te leren zijn vooral oefenen. Oefen de examens die je op internet kunt vinden, ga opdrachten uit je boeken herhalen en maak samenvattingen van de vakken waarbij dit mogelijk is. En zoals Patholoog inderdaad zegt, vergeet geen pauze te nemen! Je kan je echt niet concentreren als je geen energie meer hebt.
    En het gedoe met je zusje... Ik ga altijd bij mijn oma logeren tijdens toetsperiodes, zodat ik geen last heb van mijn jongere zusje en haar muziek. Ik weet niet of er een mogelijkheid bestaat om voor een korte periode bij iemand anders te gaan slapen?

    Heel veel succes met je examens! ^^

    [ bericht aangepast op 14 april 2015 - 19:57 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Ik ga die survival guide sws even bekijken.

    Heel erg bedankt beide! :')

    [ bericht aangepast op 14 april 2015 - 19:57 ]


    “I like nonsense, it wakes up the brain cells. Fantasy is a necessary ingredient in living.” Dr. Seuss

    Ik heb ook examen aankomen. De enige tip die ik heb is op tijd en rustig beginnen met leren. Ikzelf ben nu bezig met opdrachten maken voor een paar vakken. Sommige vakken leer ik nu alleen op school (ik heb toch nog maar deze week les en daarna niet meer). Ik ben nu ook heel erg gestrest. Succes met je examen ^^


    Seasons will change, but I shall remain