• Van te voren alvast mijn excuses voor eventuele spellingsfouten of onduidelijkheden. Ik ben vrijdag ochtend voor school wakker geworden en heb sinds toen niet meer geslapen.

    Ongeveer een jaar geleden, iets langer dan dat eigenlijk, kreeg mijn moeder een relatie met een man die we i.v.m. privacy even A gaan noemen. Hij was in het begin wel aardig, maar dat ging niet zo lang goed: Toen de relatie serieus begon te worden en hij dacht er mee weg te kunnen komen (en dat kon dus blijkbaar gewoon) werd hij heel anders. Opeens moest alles gaan zoals hij het wilde. Gebeurde iets ook maar een beetje anders, dan was het meteen drama in huis. Mama en A kregen steeds vaker ruzie en toen hij haar op een keer kankerhoer noemde ben ik voor haar opgekomen. (Mijn moeder had op dat moment kanker. Dat niet alleen, ze had het daarvoor al twee keer gehad en was een keer echt op het randje van de dood dus dat soort dingen zeg je gewoon niet!)
    Toegegeven, ik was niet echt redelijk: Ik schreeuwde een hoop en zei toen dat hij 'op moest flikkeren', maar wat wil je? Het was ontzettend laat (ik had de dag erna gewoon school maar het was al één uur ofzo geweest), er was al de hele avond ruzie (met ruzie heb ik al helemaal geen goede ervaringen... ah, the perks of having a single, desperate mother) en ik was toen nog jonger dan ik nu ben. Maar hij probeerde me te slaan en daar heb je (in mijn ogen) zelfs als ouder geen recht toe (hooguit tot een corrigerend tikje), dus al helemaal niet als een van de vele shady vriendjes van een moeder.
    Mijn moeder kwam toen weer voor mij op en nog geen week later kon hij echt oprotten (haar woorden, niet de mijne).
    Ongeveer twee maanden geleden voelde ik het gezeik alweer aankomen: A had mijn moeder een berichtje gestuurd, of ze koffie met hem wilde drinken om in ieder geval de ruzie uit te praten. Mama vroeg mij om advies en ik heb nooit geprobeerd mijn moeder van mijn woorden te beschermen (ironisch aangezien ik al mijn hele jeugd achter haar aanren om haar van alles en nog wat te beschermen, en ze schijnt het niet eens door te hebben), dus ik zei het hoe het er -volgens mij- op stond: "Een keer koffie drinken veranderd in een keer wat gaan eten, en een keer wat gaan eten veranderd in Drama 2.0". Ze gaf me gelijk, ze had me overigens al de dag nadat ze uit elkaar gingen beloofd dat ze niet naar hem terug zou gaan (zoals ze wel eens vaker doet bij de echt erge types) en ik dacht dat dat het einde was, maar zijn naam begon steeds vaker genoemd te worden en plots belde mijn moeder gistermiddag vanaf haar werk: Ze zou bij A gaan logeren, of ik wel of niet mee wilde.
    Ik zei in de eerste instantie natuurlijk nee, want ik was veel te kwaad, maar natuurlijk moest ik weer mee gaan van mezelf (al was het maar om ervoor te zorgen dat N, A's zoon, niet in zijn eentje tussen de ruzie zou zitten als die toevallig losbrak). Veel geslapen is er niet.

    De cyclus is dus gezellig opnieuw begonnen. Ik ben dit zo ontzettend zat, want mijn moeder loopt niet alleen maar haar eigen leven maar ook die van mij te verpesten: Ik ben het zat om iedere keer haar therapeut te moeten spelen als het weer eens mis gaat en ik ben het ook zat om iedere keer te moeten proberen ruzies te stoppen voor ze te ver gaan. Ze mag best haar eigen leven verpesten, maar dan moet ze stoppen met te doen alsof ze zo'n goede moeder is en mij gewoon met rust laten. Ze gedraagt zich alsof ze een vriendin van me is en het vanzelfsprekend is dat ik achter haar aan ren om haar problemen met mannen op te lossen. Ik heb geen vriendin nodig, ik heb een verantwoordelijke moeder nodig die zich niet op elke man die ze tegen komt stort.

    Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik kan met niemand praten: Bij ons op school is alles ontzettend slecht geregeld, dus ik weet niet eens wie buiten onze mentor de vertrouwenspersoon is. Genoemde mentor interesseert het toch geen reet: Je ziet gewoon aan hem dat hij alleen maar voor de klas staat omdat hij niks anders kon bedenken toen hij moest besluiten waar hij voor wilde gaan leren. Echt veel vrienden heb ik niet en al helemaal geen goede (daar heb ik gewoon geen tijd of energie voor: Mijn dagen zijn letterlijk opstaan, proberen niet in slaap te vallen op school, thuis komen, huiswerk maken, naar bed en proberen mezelf rustig te praten zodat ik misschien is een keer voor half 5 's ochtends in slaap val). Soms vind ik nog eens de tijd om tussendoor iets te schrijven en op vrijdag doe ik vrijwilligerswerk omdat mijn moeder dat van me wil. Ik kan gewoon bij niemand mijn ei kwijt en als er niet snel iets veranderd ga ik ontploffen, al weet ik nog niet of dat alleen maar figuurlijk is of dat ik echt iets serieus verkeerds ga doen (dat is namelijk al eens eerder gebeurd).


    De reden dat ik dit nu plaats is eigenlijk omdat ik gewoon advies nodig heb van iemand die met een frisse blik naar de situatie kan kijken, want ik zit er al jaren in en als er al een 'licht aan het eind van de tunnel' is, dan loop ik steeds rondjes op dezelfde plek en ga ik die niet bereiken.

    Alvast bedankt.


    I'm so scared of being alone, yet I constantly push people away and never let anyone in.

    Je moeder is hier gewoon slecht bezig, daar zal ik eerlijk over zijn. Ze stort zichzelf in de afgrond, zoals jij dat zegt, en ik zou zeggen dat ze mocht doen wat ze wil, maar ze heeft een kind! Ze moet accepteren dat ze zich niet gedragen alsof jij er niet bent of alsof jij alleen een vriendin bent. Het hele gebeuren met A klinkt voor mij als drama die ik sinds de middelbare school niet meer heb gehoord. En dan klinkt jij hier als de volwassene, en niet zij! Eerlijk gezegd baart zijn gedrag me ook zorgen. Als hij al bereid is je te slaan, dan zal hij dat vaker doen. Je moeder is gek dat ze zich steeds weer laat meelokken door deze man.

    Aangezien het erop lijkt dat je moeder wel naar je advies luistert: wees duidelijk over deze A. Zijn gedrag is absoluut fout, en ze zal ver van hem weg moeten rennen, in plaats van naar hem toe te gaan! Raad haar ook aan een therapeut voor haarzelf te zoeken, want psycholoog spelen is niet de taak van haar kind! Misschien is het een goed idee als jullie daar samen heengaan, want een therapeut zou jou waarschijnlijk ook gelijk geven. Vooral omdat je zo'n volwassen indruk maakt (ik zag op je profiel dat je 15 bent, en dat verbaasde ik me over: uit dit verhaal schatte ik dat je sowieso 18 was, dus zo kom je echt over!).


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Heb je hetzelfde als je tegen ons zegt, al tegen je moeder gezegd?


    Your make-up is terrible

    Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt toen ik elf was - moeder stortte zich in een of andere vage relatie met een of andere klootzak die vreemdging met z'n ex, ik mocht haar problemen oplossen en een luisterend oor bieden als het weer eens uit was en als alles weer eens terug goed ging, mocht ik aanhoren hoe ik hun liefdesleven had verpest en dat het allemaal mijn schuld was omdat ik hem zogezegd niet mocht. Nou moet ik zeggen dat er eigenlijk gewoon echt niet veel is dat je kunt doen, buiten afstand houden van die man en goed voor jezelf zorgen. Je hebt je moeder al gewaarschuwd en als ze advies nodig heeft van iemand, dan moet ze dat maar bij een vriendin of weet ik veel wie gaan zoeken, maar niet bij haar dochter. Ze weet jouw kijk op de zaak en het is haar keuze om zich opnieuw in een ongezonde relatie te storten. Dat is natuurlijk absoluut niet leuk voor jou, maar je kunt er nu eenmaal niet veel meer aan veranderen en dat is jouw taak ook helemaal niet. Je mag me altijd een berichtje sturen als je een luisterend oor nodig hebt verder - en hou je haaks, hè. <3

    [ bericht aangepast op 11 april 2015 - 16:23 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    BoromirOfGondor schreef:
    Je moeder is hier gewoon slecht bezig, daar zal ik eerlijk over zijn. Ze stort zichzelf in de afgrond, zoals jij dat zegt, en ik zou zeggen dat ze mocht doen wat ze wil, maar ze heeft een kind! Ze moet accepteren dat ze zich niet gedragen alsof jij er niet bent of alsof jij alleen een vriendin bent. Het hele gebeuren met A klinkt voor mij als drama die ik sinds de middelbare school niet meer heb gehoord. En dan klinkt jij hier als de volwassene, en niet zij! Eerlijk gezegd baart zijn gedrag me ook zorgen. Als hij al bereid is je te slaan, dan zal hij dat vaker doen. Je moeder is gek dat ze zich steeds weer laat meelokken door deze man.

    Aangezien het erop lijkt dat je moeder wel naar je advies luistert: wees duidelijk over deze A. Zijn gedrag is absoluut fout, en ze zal ver van hem weg moeten rennen, in plaats van naar hem toe te gaan! Raad haar ook aan een therapeut voor haarzelf te zoeken, want psycholoog spelen is niet de taak van haar kind! Misschien is het een goed idee als jullie daar samen heengaan, want een therapeut zou jou waarschijnlijk ook gelijk geven. Vooral omdat je zo'n volwassen indruk maakt (ik zag op je profiel dat je 15 bent, en dat verbaasde ik me over: uit dit verhaal schatte ik dat je sowieso 18 was, dus zo kom je echt over!).


    Op zich luistert mijn moeder wel naar mijn advies, ja, maar niet als het op mannen aankomt. Ik heb haar al eens gezegd hoe ik er over denk maar dat maakt haar blijkbaar niet uit.

    Een psycholoog zit er niet in, we zitten al in de schulden dus daar hebben we het geld echt niet voor. Geloof me, ik heb hier al over nagedacht.

    Toch bedankt voor de tips.


    I'm so scared of being alone, yet I constantly push people away and never let anyone in.

    Assassin schreef:
    Heb je hetzelfde als je tegen ons zegt, al tegen je moeder gezegd?


    Niet in zoveel woorden. Denk ook niet dat dat een goed idee is, daar komt alleen maar geschreeuw van en daar komt niemand ook maar een stap verder mee.


    I'm so scared of being alone, yet I constantly push people away and never let anyone in.

    Neighbourhood schreef:
    Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt toen ik elf was - moeder stortte zich in een of andere vage relatie met een of andere klootzak die vreemdging met z'n ex, ik mocht haar problemen oplossen en een luisterend oor bieden als het weer eens uit was en als alles weer eens terug goed ging, mocht ik aanhoren hoe ik hun liefdesleven had verpest en dat het allemaal mijn schuld was omdat ik hem zogezegd niet mocht. Nou moet ik zeggen dat er eigenlijk gewoon echt niet veel is dat je kunt doen, buiten afstand houden van die man en goed voor jezelf zorgen. Je hebt je moeder al gewaarschuwd en als ze advies nodig heeft van iemand, dan moet ze dat maar bij een vriendin of weet ik veel wie gaan zoeken, maar niet bij haar dochter. Ze weet jouw kijk op de zaak en het is haar keuze om zich opnieuw in een ongezonde relatie te storten. Dat is natuurlijk absoluut niet leuk voor jou, maar je kunt er nu eenmaal niet veel meer aan veranderen en dat is jouw taak ook helemaal niet. Je mag me altijd een berichtje sturen als je een luisterend oor nodig hebt verder - en hou je haaks, hè. <3


    He, wat vervelend dat je ook zoiets als dit hebt meegemaakt, dit soort onzin wens ik echt niemand toe.


    I'm so scared of being alone, yet I constantly push people away and never let anyone in.

    Ik zal straks als ik klaar ben met schoonmaken een wat langer berichtje sturen, maar jeetje wat een gedoe zeg.
    Ik heb eigenlijk in een vergelijkbare situatie gezeten, don't worry, ik zal je niet met de details vervelen ghehe. Als je wil praten mag je altijd een berichtje schrijven, ik luister graag en zal mijn best doen advies te geven.
    Voor nu heel veel sterkte <3


    In my life I had so many setbacks, but oh darling, recovery is so much better.

    Aisslin schreef:
    Ik zal straks als ik klaar ben met schoonmaken een wat langer berichtje sturen, maar jeetje wat een gedoe zeg.
    Ik heb eigenlijk in een vergelijkbare situatie gezeten, don't worry, ik zal je niet met de details vervelen ghehe. Als je wil praten mag je altijd een berichtje schrijven, ik luister graag en zal mijn best doen advies te geven.
    Voor nu heel veel sterkte <3


    thanks


    I'm so scared of being alone, yet I constantly push people away and never let anyone in.