• Een van de weinige onderdelen van de Nederlandse taal die er bij mij nooit goed in gezeten heeft, is werkwoordspelling. Wanneer doe je nu een t, een d of een dt. Ik deed het meestal op de gok, zoals veel mensen. Er zullen echter altijd zinnen blijven waarbij je het verkeerd doet als je de regels niet goed kent. Je denkt dan bijvoorbeeld dat een d mooier staat, omdat dat meestal zo is, maar in dat geval moet het toch echt met een t. En iemand die de regels wel precies kent, denkt dan 'auw', zoals mijn docent dat zo mooi zegt.

    Nu heb ik op school weer Nederlands en is ons precies uitgelegd wat de regels zijn omtrent werkwoordspelling.

    Rara wat voor cijfer ik heb gehaald voor de toets?

    Een 10. Het is dus mogelijk, mensen!!


    Iemand die uitleg wilt over werkwoordspelling? haha

    [ bericht aangepast op 29 maart 2015 - 15:24 ]

    Wauw! Heel mooi cijfer, Emma. (: Mag je zeker trots op zijn!


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik gebruik altijd een woord zonder t om te weten welke tijd het is. Zoals koken. Als ik dan in de zin gekookt zeg, weet ik van ah het een het voltooid deelwoord, want bij gebruikt hoor je dat bijvoorbeeld niet.
    Dan zet ik het altijd in de bijvoegelijk naamwoord vorm om te weten of het een t of een d is. Gebruikte voorwerpen, gekoelde maaltijden, noem maar op.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Dotan schreef:
    Wauw! Heel mooi cijfer, Emma. (: Mag je zeker trots op zijn!


    16 - 09 - '17

    Dotan schreef:
    Wauw! Heel mooi cijfer, Emma. (: Mag je zeker trots op zijn!

    + Ik heb dinsdag een toets met werkwoordspelling. Ik schat meestal. Ik ben er zo slecht in.


    Seasons will change, but I shall remain

    Netjes!


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    Serenata schreef:
    (...)
    + Ik heb dinsdag een toets met werkwoordspelling. Ik schat meestal. Ik ben er zo slecht in.


    Veel succes jij, dan. (:


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Avandra schreef:
    Ik gebruik altijd een woord zonder t om te weten welke tijd het is. Zoals koken. Als ik dan in de zin gekookt zeg, weet ik van ah het een het voltooid deelwoord, want bij gebruikt hoor je dat bijvoorbeeld niet.
    Dan zet ik het altijd in de bijvoegelijk naamwoord vorm om te weten of het een t of een d is. Gebruikte voorwerpen, gekoelde maaltijden, noem maar op.

    Dat is een oplossing ja, maar voor sommige (met name buitenlandse) mensen klinken al die woorden goed, ook als ze dat niet zijn.

    Je weet dat het een voltooid deelwoord is doordat er een hulpwerkwoord zoals 'is' 'hebt' 'wordt' 'ben' in de zin staat.
    Ik ben naar de bioscoop geweest.
    Ben is het hulpwerkwoord, geweest het voltooid deelwoord. In dit geval is het voltooid deelwoord met een T, omdat de 's' in het kofSchip zit'. Maar bij vele andere voltooid deelwoorden zit de laatste letter van het infinitief (het hele werkwoord min 'en') niet in het kofschip, dus wordt het een d. (gebeuren - en = gebeur, r zit niet in het kofschip, dus gebeurd)
    -> waar gebeurt een persoonsvorm is (het gebeurt daar in het weiland), is het nooit met een d. Want de persoonsvorm is stam + t.

    [ bericht aangepast op 29 maart 2015 - 15:34 ]

    Serenata schreef:
    (...)
    + Ik heb dinsdag een toets met werkwoordspelling. Ik schat meestal. Ik ben er zo slecht in.

    Moet ik een poging wagen je de regels uit te leggen?

    Werkwoordspelling.

    Dat is gewoon een ramp haha. Ik doe het altijd op gevoel, en dan doe ik het vaak nog goed ook :')

    Gefeliciteerd met je 10!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Krull schreef:
    (...)
    Dat is een oplossing ja, maar voor sommige (met name buitenlandse) mensen klinken al die woorden goed, ook als ze dat niet zijn.

    Je weet dat het een voltooid deelwoord is doordat er een hulpwerkwoord zoals 'is' 'hebt' 'wordt' 'ben' in de zin staat.
    Ik ben naar de bioscoop geweest.
    Ben is het hulpwerkwoord, geweest het voltooid deelwoord. In dit geval is het voltooid deelwoord met een T, omdat de 's' in het kofSchip zit'. Maar bij vele andere voltooid deelwoorden zit de laatste letter van het infinitief (het hele werkwoord min 'en') niet in het kofschip, dus wordt het een d. (gebeuren - en = gebeur, r zit niet in het kofschip, dus gebeurd)
    -> waar gebeurt een persoonsvorm is (het gebeurt daar in het weiland), is het nooit met een d. Want de persoonsvorm is stam + t.
    Het is ook omdat heel veel mensen nog dt schrijven ook al staat er ergens een is in de zin. Vandaar dat dit ook een simpel trucje is vind ik. Nuja in de rapte typ ik soms ook nog vaak eens een foutje. Zeker op mn gsm want die autocorrect altijd wnr het niet nodig is.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Derks schreef:
    Werkwoordspelling.

    Dat is gewoon een ramp haha. Ik doe het altijd op gevoel, en dan doe ik het vaak nog goed ook :')

    Gefeliciteerd met je 10!

    Wil je weten hoe het precies moet?

    Goed gedaan! Een heel mooi cijfer, daar mag je trots op zijn. c:
    Ik hoef geen uitleg over de werkwoordspelling, aangezien ik Nederlands studeer. Dat zit wel goed dus. :Y)


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Dumbledore schreef:
    Goed gedaan! Een heel mooi cijfer, daar mag je trots op zijn. c:
    Ik hoef geen uitleg over de werkwoordspelling, aangezien ik Nederlands studeer. Dat zit wel goed dus. :Y)

    Ben ik ook :Y)

    Oke, nee, dan hoef ik je geen uitleg te geven. Dan kom ik wel naar jou toe als ik nog eens een vraag heb, haha!

    Krull schreef:
    (...)
    Wil je weten hoe het precies moet?


    Graaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag

    dan heb ik nog meer kennis om de Nederlands leraar te verbeteren

    Ik verbeter hem al zo'n 3x per les, bijvoorbeeld wanneer hij op het bord "waneer" of "mond-op-mondbeameding" schrijft.
    Of in een voorbeeld "enigste" geeft, terwijl dat geen woord is :') En hij legt ook helemaal niet duidelijk uit, dus als jij mij werkwoordspelling kan uitleggen; graag!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Krull schreef:
    (...)
    Ben ik ook :Y)

    Oke, nee, dan hoef ik je geen uitleg te geven. Dan kom ik wel naar jou toe als ik nog eens een vraag heb, haha!


    Haha dat is goed! c:


    Big girls cry when their hearts are breaking