• Goed, ik weet eigenlijk niet goed hoe te beginnen aan zo'n topic, maar ik doe het dus toch, want anders blijf ik rond de pot draaien. Ik ga mezelf eerst even voorstellen: Ik ben veertien jaar, mijn naam is Leah en de meesten kennen me hier dus onder het op het moment inactieve account Eraser (de meesten zullen me wellicht kennen onder Grohl). Tja, hoe dan ook, zoals jullie weten, ben ik hier ongeveer een maand geleden weggegaan om even tot rust te kunnen komen. Ik heb hier, onder dit account, aan een paar RPGs meegedaan om toch nog iets te kunnen doen met het RPGen/schrijven dat ik zo graag doe, maar het chatten en discussies voeren op het forum heb ik dus maar gelaten voor wat het was.

    Hoe dan ook, na deze maand gaat het nog geen haar beter met me en ik weet niet tegen wie ik alles moet zeggen, dus zeg ik het maar tegen iedereen. Ik weet dat het internet geen problemen oplost, maar zo schrijf ik het tenminste eens van me af.

    Zoals sommigen wel weten, heb ik nogal wat problemen met school. Ik ben vorig jaar, na drie jaar Latijn gedaan te hebben, overgegaan naar de wetenschappen, maar dat ligt me dus totaal niet, maar dan echt totaal niet. Ik ga met een haatgevoel naar de lessen biologie en totaal gedemotiveerd naar chemie, fysica en aardrijkskunde. Destijds heb ik die richting gekozen om daar op school te blijven. Zoals sommigen onder jullie ook weten, wilde ik in december veranderen van school, maar mocht dat niet van mijn ouders. In juni of niet.

    Door die spanningen thuis over school en de spanningen met de richting en de klas op school zelf, voel ik me verschrikkelijk. Huilbuien, woedeuitbarstingen, de hele tijd zin hebben overal op de kloppen, schoppen en dingen kapot willen maken, wat overigens ook de reden is - en ik zou heel graag hebben dat jullie me nu niet als een ander mens gaan bekijken dat een dramaqueen is en enkel om aandacht vraagt - dat ik me in december vorig jaar ben beginnen snijden. Is het ene litteken weg, zet ik er een nieuw op. Ik ben niet verslaafd aan snijden, moest ik echt willen stoppen zou het me heus wel lukken, maar ik zie geen andere uitweg meer. Ik weet zeker dat er één is, maar ik zie ze niet en dat is de reden dat ik het doe, ik wil dat mensen zien dat ik niet overdrijf, dat ik echt pijn heb - en dan bedoel ik niet fysiek. Het is een kreet om hulp, terwijl ik dan weer alle hulp afsla. Soms weet ik echt niet meer wat met mezelf aan te vangen, dus ik geloof niet dat ik kan verwachten dat anderen weten wat met mij aan te vangen.
    Hoe dan ook, door het feit dat ik me zo vreselijk voel, ben ik ook verschrikkelijk prikkelbaar en vat praktisch alles op als een belediging. Als men acht jaar lang (dat is dan weer een ander verhaal, ik zet het beneden wel even onder een spoiler) alles gewoon slecht bedoeld heeft, is het nogal moeilijk uit je hoofd te zetten dat mensen veranderen en die het dus niet slecht met je voor hebben - of zelfs mensen die je doodgraag ziet. Ik ben echt ten einde raad.

    In het tweede leerjaar is alles begonnen bij mij - acht jaar geleden. Ik had een leerkracht en ik weet niet wat er met haar scheelde, maar die zette me voor de hele klas voor schut, pestte me, maakte me zwart, en ga zo maar door. Uit pure miserie begon ik te eten. Eten, eten, eten. In het vierde leerjaar, het jaar erna, werd ik gepest omdat ik "dik" was, maar ik had een fantastische vriendin, die me dan in het vijfde leerjaar liet vallen als een baksteen. Gepest, genegeerd, alles wat je je maar kunt bedenken. Dus in het zesde leerjaar verander ik van school, een voorbereidend jaar op het middelbaar, het was op dezelfde grond als het middelbaar waar ik nu al vier jaar zit. Leah was dik, Leah was lelijk en ik was dom (terwijl ik, even ter attentie, een IQ van 146 heb en op mijn tweede test 126. Tussen de 120 en de 150 ligt zo ongeveer het verschil van op enkele vragen iets net iets anders verwoorden). Dat heeft geresulteerd in dat ik op de grond lag ingesloten naast een voetbalgoal met heel mijn jaar rond me. En de leerkrachten hadden niets gezien. In het eerste middelbaar zat ik weer met de dochter van die leerkracht uit het tweede in klas. Pest, pest, pest, tezamen met haar vriendjes. Ik verspreek me (en ik zou ook niet blij zijn moest iemand zoiets zeggen, maar het was daadwerkelijk een verspreking), niemand gelooft me behalve mijn leerkracht: Pest, pest, pest. In het tweede ging alles wat rustiger, maar ik werd nog steeds gekleineerd door jan en alleman. In het derde ging het goed - eindelijk en nu zit ik weer me die leerlingen uit het tweede in klas en is weer alles wat ik zeg stom, kan ik niets goed doen en ben ik dom. Ik mocht van mijn ouders met kerstmis niet van school veranderen en dat heeft geresulteerd in wonden op mijn armen. Daar komt nog eens bij dat elk jaar, sinds het eerste, er een goede vriendin van mij veranderde van school. Soms heb ik echt het gevoel dat ik niets goeds kan doen, zelfs niet thuis. Mijn zus is altijd het gemakkelijkste kind geweest en ik het moeilijke. Dat heeft mijn moeder me letterlijk gezegd. Ik hou van haar, maar dat hoeft er niet telkens weer opnieuw ingewreven te worden.


    Bedankt om dit te lezen, echt waar. Bedankt.


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Ik vind de fout een beetje bij je ouders liggen. Als een studiekeuze je niet ligt, moet je veranderen, want je punten lijden er onder en de kans dat je moet herkansen wordt groter. Ook zeker omwille van het gepest. Ik wil je ouders niks verweten, maar als een kind niet gelukkig is op school moet je daar iets aan veranderen. Je schooltijd is de fundering van je leven. Je ontwikkelt daar en de omgeving is dus zekee belangrijk. Je niet laten doeb Leah. Jammer dat wetenschappen je niet ligt. Het is nochtans een moooe richting.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Ik weet dat we elkaar niet altijd even goed gelegen hebben, maar het is duidelijk dat dit een grote invloed heeft op je geestelijke gezondheid. Voel je alsjeblieft niet raar of ondankbaar, want dat is gewoon de reden waarom je hulp wilt, maar het tegelijkertijd ook afslaat. Door mijn eigen geestelijke problemen heb ik me nogal verdiept erin en het ziet ernaar uit dat je aan de ene kant erg bang bent om je uitlaatklep, het snijden dus, kwijt te raken als je er hulp voor krijgt, maar met de rest van de problemen, of gevoelens, blijft zitten. Het gevoel van onmacht zal waarschijnlijk zorgen voor een hoop woede die je van binnen voelt en opkropt, waardoor je je zo gewelddadig voelt.
    Ik heb zelf heel lang rondgetold in mijn eigen miserie, vooral omdat ik dacht dat mijn ouders niks zouden geloven. Daarna heb ik alles opgeschreven wat er gebeurd was in mijn leven waardoor ik zo geworden was en heb ik dat overhandigd aan mijn moeder. Ik had daarvoor heus wel met mijn ouders gepraat, maar dat had gewoon niet hetzelfde effect als alles opschrijven, zodat zij het ook precies zou weten. Ik weet dan ook niet tot hoeverre je ouders op de hoogte zijn van al deze gebeurtenissen, maar als ik jou was, zou ik ze álles vertellen. Laat niks weg, want dan heb je veel kans op onbegrip.
    Het is gewoon tijd voor een drastische verandering bij jou, want zo kan het echt niet langer doorgaan. Ik vind het dan ook echt heel erg rot om te horen dat het zover komt bij je en dat niemand doorheeft hoe slecht het echt met je gaat. Ik hoop dat je er snel wat aan weet te veranderen en jezelf begrijpt. Je bent een hartstikke slimme meid.


    Your make-up is terrible

    Avarosa schreef:
    Ik vind de fout een beetje bij je ouders liggen. Als een studiekeuze je niet ligt, moet je veranderen, want je punten lijden er onder en de kans dat je moet herkansen wordt groter. Ook zeker omwille van het gepest. Ik wil je ouders niks verweten, maar als een kind niet gelukkig is op school moet je daar iets aan veranderen. Je schooltijd is de fundering van je leven. Je ontwikkelt daar en de omgeving is dus zekee belangrijk. Je niet laten doeb Leah. Jammer dat wetenschappen je niet ligt. Het is nochtans een moooe richting.


    Alleen die laatste zin kan ik niet beamen, maar de rest ben ik het eens met Avarosa!


    Queer zijn is gewoon alles

    Avarosa schreef:
    Ik vind de fout een beetje bij je ouders liggen. Als een studiekeuze je niet ligt, moet je veranderen, want je punten lijden er onder en de kans dat je moet herkansen wordt groter. Ook zeker omwille van het gepest. Ik wil je ouders niks verweten, maar als een kind niet gelukkig is op school moet je daar iets aan veranderen. Je schooltijd is de fundering van je leven. Je ontwikkelt daar en de omgeving is dus zekee belangrijk. Je niet laten doeb Leah. Jammer dat wetenschappen je niet ligt. Het is nochtans een moooe richting.


    Zij zijn van mening dat als je ergens aan begint, je het moet afronden. Eerst had ik dus gevraagd om van richting te veranderen (en daarmee ook van school, want wij hebben enkel Latijn en wetenschappen), maar dat mocht niet omdat het veel te moeilijk zou zijn alles in te halen, dus toen vroeg ik om gewoon van school te veranderen en dan was hun excuus dat ik niet mocht omdat ik niet veranderde van richting. Zo blijf je natuurlijk wel bezig.
    Daarbij is het enige wetenschapsvak waar ik nog een beetje geïnteresseerd bij zit, fysica (en wiskunde) en dat zijn dan natuurlijk weer de exacte wetenschappen. Hoe verder het gaat van exacte wetenschap, hoe minder graag ik het doe.
    Super bedankt voor het reageren, trouwens, dat vind ik echt super lief.

    Michonne schreef:
    Ik weet dat we elkaar niet altijd even goed gelegen hebben, maar het is duidelijk dat dit een grote invloed heeft op je geestelijke gezondheid. Voel je alsjeblieft niet raar of ondankbaar, want dat is gewoon de reden waarom je hulp wilt, maar het tegelijkertijd ook afslaat. Door mijn eigen geestelijke problemen heb ik me nogal verdiept erin en het ziet ernaar uit dat je aan de ene kant erg bang bent om je uitlaatklep, het snijden dus, kwijt te raken als je er hulp voor krijgt, maar met de rest van de problemen, of gevoelens, blijft zitten. Het gevoel van onmacht zal waarschijnlijk zorgen voor een hoop woede die je van binnen voelt en opkropt, waardoor je je zo gewelddadig voelt.
    Ik heb zelf heel lang rondgetold in mijn eigen miserie, vooral omdat ik dacht dat mijn ouders niks zouden geloven. Daarna heb ik alles opgeschreven wat er gebeurd was in mijn leven waardoor ik zo geworden was en heb ik dat overhandigd aan mijn moeder. Ik had daarvoor heus wel met mijn ouders gepraat, maar dat had gewoon niet hetzelfde effect als alles opschrijven, zodat zij het ook precies zou weten. Ik weet dan ook niet tot hoeverre je ouders op de hoogte zijn van al deze gebeurtenissen, maar als ik jou was, zou ik ze álles vertellen. Laat niks weg, want dan heb je veel kans op onbegrip.
    Het is gewoon tijd voor een drastische verandering bij jou, want zo kan het echt niet langer doorgaan. Ik vind het dan ook echt heel erg rot om te horen dat het zover komt bij je en dat niemand doorheeft hoe slecht het echt met je gaat. Ik hoop dat je er snel wat aan weet te veranderen en jezelf begrijpt. Je bent een hartstikke slimme meid.


    Eerst en vooral: Je weet niet hoe dankbaar ik je ben dat je zo reageert, zelfs met de spanningen tussen ons soms, echt waar, bedankt.
    Ik heb je tekst een paar keer moeten doorlezen voor ik alles mee had, maar volgens mij heb je voor het overgrote gedeelte wel gelijk. Ik begrijp sowieso zelf niet alles wat er met me scheelt, maar bepaalde dingen nu wel beter, denk ik.
    Langs de andere kant ben ik bang dat ze toch gaan denken dat ik overdrijf, zelfs al schrijf ik het op, gezien ik normaal gezien nogal gooi met de superlatieven - en langs de andere kant ben ik bang dat ze gaan denken dat alles slecht met me gaat, zelfs al zijn er heus ook momenten waarop ik me gewoon voel zoals het hoort, het zijn juist de momenten waarop het niet zo is die het maken zoals het nu is. Die goede momenten wegen niet genoeg op om de andere zomaar te kunnen vergeten - ik geloof zelfs dat ik zelf niet meer weet wat er allemaal is gebeurd vroeger, maar ik ken wel het gevoel en ik zal het misschien inderdaad eens gewoon proberen op te schrijven. Bedankt! :3


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Wauw, wat een rottijd heb je gehad, zeg! Ik ben het eens met Avarosa over je ouders: ze zouden je gewoon van school of richting laten veranderen. "Afmaken wat je begint" is nogal een rotreden. Dat is misschien van toepassing op een verhaal op quizlet, maar niet op iets wat je kapotmaakt! Ik denk ook dat het niet oké is dat je ouders steeds zeggen dat je lastig bent. Want volgens mij ben je dat helemaal niet, en heb je gewoon heel veel pech gehad met je omstandigheden. Dit is absoluut niet jouw schuld! Ik begrijp best dat je het lastig vindt om om hulp te vragen, maar ik vind het al geweldig dat je zo open tegenover ons bent.
    Mocht je willen praten, dan kun je me altijd een berichtje sturen!


    Rest in Peace, Son of Gondor