• Atkins, LCHF, Keto, er zijn best veel namen een soortgelijke 'diëten' hiervoor, maar het principe is hetzelfde. Je eet meer vet en minder koolhydraten. Waarom? Omdat je lichaam energie haalt uit koolhydraten of vet. Koolhydraten worden omgezet in glucose en dat wordt gebruikt als energie. Maar als je daar te veel van eet, slaat je lichaam het op als vet. Als je daar weinig van eet, gaat je lichaam over op vetverbranding voor energie. Vet is essentieel voor je lichaam, koolhydraten niet.
    Dan heb je ook nog Paleo, wat ook wel het caveman (oerman) dieet genoemd wordt. Dit alles zijn echter niet echt diëten, maar eerder levenswijzen. Paleo richt zich er vooral op om geen bewerkte dingen te eten of dingen die ze vroeger ook niet hadden. Hieronder vallen dus veel koolhydraten.

    Nu ben ik niet hier om jullie te overtuigen dat koolhydraten slecht zijn, ik weet dat er mensen zijn met een heel andere mening dan de mijne, haha. Ik ben erg geïnteresseerd in voedsel en wat voor invloed het heeft op je lichaam, waardoor ik ook niet hou van het concept calories in/calories out (waar je alleen kcal telt die erin en eruit gaan en niet op je macro's let). Als je meer wilt weten over het concept van LCHF raad ik je aan om dit te lezen en voor de wetenschappertjes onder ons heb ik een bericht met linkjes naar verschillende onderzoeken.

    Zelf ben ik nog aan het uitvogelen wat het beste werkt, maar ik vind het werkelijk heel interessant allemaal. 8D Toch is het best moeilijk, want het westerse dieet is erg gebaseerd op koolhydraten en ik moet voor van alles allerlei alternatieven verzinnen. Het resulteert er wel in dat ik allerlei nieuwe dingen uitprobeer en veel meer groentes op een dag eet. In Nederland lijkt het concept nog erg jong, er is bijna niks verkrijgbaar wat echt low carb is en dat is wel lastig omdat ik van alles zelf moet maken en uitvogelen. Nu hoopte ik stiekem dat er wat meer mensen bekend mee zijn die ervaringen kunnen delen. ;3

    Disclaimer:
    Ik wil hierbij niemand aanzetten om dingen uit te proberen zonder eerst alles goed te lezen en te weten waaraan ze beginnen. Ik raad je aan om je eerst goed in te lezen voordat je eraan begint en te overleggen met je ouders als je nog thuis woont.

    [ bericht aangepast op 9 feb 2015 - 21:34 ]


    Your make-up is terrible

    Ik ken keto, ik weet dat het voor veel mensen goed werkt. Het schijnt een fijne aanpassing te zijn in de zin van dat ze nog steeds bacon etc. mogen eten. Ik ga er zelf ook naar kijken, ik ga de stickies van /fit/ en /loseit/ lezen, en dan beslissen wat voor mij het beste gaat werken. Ik geloof wel in het concept calories in/calories out (zie ook het twinkie-dieet) hoewel je hier natuurlijk niet per se gezonder van wordt, dat hangt dan af van wat je zelf eet. Nu ik op kamers zit kan ik mijn eetpatroon veel meer beïnvloeden, dus tijd voor wat aanpassingen!

    [ bericht aangepast op 9 feb 2015 - 19:24 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Vhagar schreef:
    Ik ken keto, ik weet dat het voor veel mensen goed werkt. Het schijnt een fijne aanpassing te zijn in de zin van dat ze nog steeds bacon etc. mogen eten. Ik ga er zelf ook naar kijken, ik ga de stickies van /fit/ en /loseit/ lezen, en dan beslissen wat voor mij het beste gaat werken. Ik geloof wel in het concept calories in/calories out (zie ook het [urlhttp://edition.cnn.com/2010/HEALTH/11/08/twinkie.diet.professor/]twinkie-dieet[/url]) hoewel je hier natuurlijk niet per se gezonder van wordt, dat hangt dan af van wat je zelf eet. Nu ik op kamers zit kan ik mijn eetpatroon veel meer beïnvloeden, dus tijd voor wat aanpassingen!


    Ik volg zelf ook keto, ja. ;3 Maar veel mensen kennen dat woord niet eens, dus gebruik ik vaak LCHF haha. Op Reddit is er een heel apart subforum voor keto wat erg interessant is om door te lezen.


    Your make-up is terrible

    Michonne schreef:
    (...)

    Ik volg zelf ook keto, ja. ;3 Maar veel mensen kennen dat woord niet eens, dus gebruik ik vaak LCHF haha. Op Reddit is er een heel apart subforum voor keto wat erg interessant is om door te lezen.

    Dat url, haha. Dan ga ik ook de stickie van /keto lezen. :Y) Wat is de voornaamste aanpassing die je dan maakt? Geen brood en pasta meer, geloof ik?


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ik denk dat dit wel eens interessant kan zijn ;p
    Natuurlijk zit ik nu nog met t probleem van thuis te wonen, wat betekent dat ik meteen de hele familie ervan moet overtuigen natuurlijk, maar volgens mij ga ik me er wat meer in verdiepen.
    Is dat keto een soort low-carb dieet dan?


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Vhagar schreef:
    (...)
    Dat url, haha. Dan ga ik ook de stickie van /keto lezen. :Y) Wat is de voornaamste aanpassing die je dan maakt? Geen brood en pasta meer, geloof ik?


    Inderdaad, maar ook geen aardappels en chocola meer, haha. Veel meer (groene) groente en vlees eten, maar dan vooral kip en kalkoen, zulk soort vlees. ;3

    Tigerlily schreef:
    Ik denk dat dit wel eens interessant kan zijn ;p
    Natuurlijk zit ik nu nog met t probleem van thuis te wonen, wat betekent dat ik meteen de hele familie ervan moet overtuigen natuurlijk, maar volgens mij ga ik me er wat meer in verdiepen.
    Is dat keto een soort low-carb dieet dan?


    Yep, keto staat eigenlijk voor ketosis (of ketose, in het Nederlands), een staat waarin je lichaam raakt als je weinig koolhydraten eet en je lichaam overgaat op vetverbranding (niet te verwarren met ketoacidosis, wat schadelijk is bij diabetespatiënten).

    Wikipedia zegt:
    Ketose is een metabool proces dat gekenmerkt wordt door een verhoogde concentratie ketonen in het bloed, veroorzaakt door afbraak van vetzuurketens (ketogenese). Men spreekt dan van een ketogene toestand en niet van een ziekte: ketose is onderdeel van de fysiologische biochemie van organismen.
    Ketogenese vindt plaats als de afbraak van lichaamssuikers onvoldoende energie kan leveren aan het lichaam. Zodra er zich weinig koolhydraten (=suikers, zoals glucose) in het bloed bevinden wordt er van een koolhydraatverbranding na een inductie-fase overgegaan tot vetverbranding met verbruik van vetzuren en ketonen. Dit kan zijn bij een lage glycogeenvoorraad in de lever, bijvoorbeeld bij een langdurige of intensieve inspanning, bij een koolhydraatarm dieet of bij vasten.


    Your make-up is terrible

    Zo ben ik dus letterlijk twintig kilo kwijtgeraakt tijdens de periode dat ik diabetes type 1 kreeg en die nog niet ontdekt was. Je lichaam produceert dan namelijk geen insuline meer, waardoor de omzetting van suiker naar vet niet kan gebeuren en je gewoon alles weer uitplast. Het is enorm effectief, moet ik zeggen, alleen moet je er wel voor zorgen dat je genoeg water drinkt om je lichaam te reinigen, aangezien je je erg ziek kunt voelen door de ketonen. Maar het werkt dus, en niet zo'n beetje ook, alleen is het dus niet bepaald de meest gezonde methode om af te vallen.

    [ bericht aangepast op 9 feb 2015 - 20:01 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Bedankt voor de uitleg! Ik ga er eerst wel eens goed over nadenken! (;


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Friendzone schreef:
    Zo ben ik dus letterlijk twintig kilo kwijtgeraakt tijdens de periode dat ik diabetes type 1 kreeg en die nog niet ontdekt was. Je lichaam produceert dan namelijk geen insuline meer, waardoor de omzetting van suiker naar vet niet kan gebeuren en je gewoon alles weer uitplast. Het is enorm effectief, moet ik zeggen, alleen moet je er wel voor zorgen dat je genoeg water drinkt om je lichaam te reinigen, aangezien je je erg ziek kunt voelen door de ketonen. Maar het werkt dus, en niet zo'n beetje ook, alleen is het dus niet bepaald de meest gezonde methode om af te vallen.


    Ziek voelen door de ketonen komt vooral in de eerste dagen voor, daarna niet meer. Maar je moet sowieso altijd genoeg water drinken, niet alleen hierbij.
    Waar haal je het eigenlijk vandaan dat het niet de meest gezonde methode is om af te vallen? Ik voel me juist veel energieker en beter erdoor. Nu hoop ik dat het ook een positief effect op mijn huid en haar gaat hebben, zoals sommigen beweren.


    Your make-up is terrible

    Michonne schreef:
    (...)

    Ziek voelen door de ketonen komt vooral in de eerste dagen voor, daarna niet meer. Maar je moet sowieso altijd genoeg water drinken, niet alleen hierbij.
    Waar haal je het eigenlijk vandaan dat het niet de meest gezonde methode is om af te vallen? Ik voel me juist veel energieker en beter erdoor. Nu hoop ik dat het ook een positief effect op mijn huid en haar gaat hebben, zoals sommigen beweren.

    Ik voelde me vooral ontzettend slap en ik had constant honger, aangezien ik dus zeg maar helemaal géén suiker meer binnen kreeg, maar echt nul gram per dag. Bovendien reageerde ik enorm slecht op de ketonen, aangezien ik me wekenlang elke dag ontzettend ziek voelde en er zelfs van moest overgeven. Ik had echt het gevoel dat ik aan het verzuren was of zo en ik kreeg last van mijn zicht op het eind, toen ik gehospitaliseerd werd. Natuurlijk komt dat ook doordat ik er echt lang last van heb gehad, maar volgens mijn diabetoloog was het nog voor wat andere redenen behoorlijk ongezond om zulke diëten te volgen. Ik zeg nu gewoon wat hij me verteld heeft, hoor, het kan ook gewoon zijn dat ik nu eenmaal gevoeliger was voor die ketonen in mijn lichaam dan jij of dat het nog een andere bijwerking van mijn diabetes was.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Friendzone schreef:
    (...)
    Ik voelde me vooral ontzettend slap en ik had constant honger, aangezien ik dus zeg maar helemaal géén suiker meer binnen kreeg, maar echt nul gram per dag. Bovendien reageerde ik enorm slecht op de ketonen, aangezien ik me wekenlang elke dag ontzettend ziek voelde en er zelfs van moest overgeven. Ik had echt het gevoel dat ik aan het verzuren was of zo en ik kreeg last van mijn zicht op het eind, toen ik gehospitaliseerd werd. Natuurlijk komt dat ook doordat ik er echt lang last van heb gehad, maar volgens mijn diabetoloog was het nog voor wat andere redenen behoorlijk ongezond om zulke diëten te volgen. Ik zeg nu gewoon wat hij me verteld heeft, hoor, het kan ook gewoon zijn dat ik nu eenmaal gevoeliger was voor die ketonen in mijn lichaam dan jij of dat het nog een andere bijwerking van mijn diabetes was.


    Weet je zeker dat het geen ketoacidosis was, iets dat voor diabetespatiënten niet goed is?


    Your make-up is terrible

    Michonne schreef:
    (...)

    Weet je zeker dat het geen ketoacidosis was, iets dat voor diabetespatiënten niet goed is?

    Dat heb ik inderdaad gehad dus, maar hij heeft het met mij ook specifiek over koolhydraatarme diëten gehad en dat het effect dat die op je hebben ook niet goed zijn, en hij vergeleek daarbij ook ketoacidosis. Maar ik heb z'n advies ook wel met een korreltje zout genomen, aangezien hij behoorlijk anti-Atkins is. Maar mij werd dus altijd geleerd dat die dingen slecht voor je lichaam zijn. ;3


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Whoa that was a shitload of info. 't Is jammer da'k te weinig heb geslapen om dit fatsoenlijk op te kunnen slaan, maar ik vind het wel interessant, dat artikel.
    Ik ben tegenwoordig eerst maar eens bezig met 'fatsoenlijk' eten en ja, dat houdt in mijn geval in dat ik het westerse dieet flink overhoop gooi. Meer groente en minder troep.


    No growth of the heart is ever a waste

    Tokugawa schreef:
    Whoa that was a shitload of info. 't Is jammer da'k te weinig heb geslapen om dit fatsoenlijk op te kunnen slaan, maar ik vind het wel interessant, dat artikel.
    Ik ben tegenwoordig eerst maar eens bezig met 'fatsoenlijk' eten en ja, dat houdt in mijn geval in dat ik het westerse dieet flink overhoop gooi. Meer groente en minder troep.


    Dat is wat ik ook doe, maar met zo min mogelijk koolhydraten, haha. 8D
    Behoorlijk schokkend als je erachter komt wat voor je troep je eigenlijk allemaal binnenkrijgt.


    Your make-up is terrible