Amiable schreef:
Ik heb de doodstraf nooit begrepen. Iemand die dood, zelf dood maken? Bedoel.... kom op waarom zou een beul zo iemand dan wel mogen doden? Dan verdiend hij toch net zo goed de doodstraf om het doden... Als iemand mij het idee van de doodstraf uit kan leggen, kom maar op. Het is gewoon hypocriet. Je mag niet moorden maar dan wordt je uiteindelijk vermoord (toch?).
Daarbij laat een IS strijder zich toch niet gevangennemen, dan slaat ie de hand aan zichzelf of laat ie zich doodschieten. Die mensen willen te graag als martelaar sterven.
Het doel heiligt de middelen. Van die figuren als Al Qaida, Saddamm Hoessein, zware IS - strijders..., zien ze liever uitgeschakeld en totaal van het spelbord geveegd. Eén mens doden om het leven van vele anderen te redden. Ik denk dat het meer gaat om ze te kunnen uitschakelen voor de veiligheid dan echt van: jij bént gestraft!!!
Persoonlijk vind ik dat principe wel kunnen - in deze gevallen zijn er netwerken in het spel. En dat is gevaarlijk. Voor "normale" moordenaars vind ik het dan weer overbodig. Zolang die achter de tralies zitten en opgevolgd worden, vormen zij weinig gevaar. Al Qaida, daarentegen, moesten ze voor mij niet in leven hebben gelaten, zijn macht verspreiden houdt niet op.
Hangt er dus vanaf hoezeer je persoonlijk achter het doel heiligt de middelen idee staat natuurlijk: als ik zijn leven ontneem - red ik daarbij het leven van vele anderen. Ik denk dat dat een beetje het voornaamste idee achter de doodstraf is. Anderen vinden het dan weer niet kunnen.
[ bericht aangepast op 8 feb 2015 - 11:10 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.