• Hallo daar lieve mensen.

    Wij zijn op dit moment bezig met rituelen rondom de dood bij CKV, en over een aantal weken moeten we hier een presentatie over geven. De presentatie moet, even in het kort gezegd, over bijzondere rituelen rondom de dood gaan. We moeten een land kiezen en de rituelen die de mensen daar gebruiken laten zien aan de klas. Een belangrijke toevoeging van de docent is; het moet geen presentatie zijn, maar een belevenis. Kortom, het moet speciaal en interactief zijn. Een groepje gaat bijvoorbeeld de klas een speciale dans om de kwade geesten te verdrijven leren. Zoiets moet het dus worden.
    Het is bijzonder moeilijk om bijzondere rituelen van andere geloven te vinden, en dan helemaal rituelen die je op een bepaalde manier samen met de klas uit kan voeren. Mijn lieve mede-schijvers, nu heb ik jullie hulp nodig. Hebben jullie ideeën voor 'leuke' rituelen die we met de klas uit kunnen voeren?

    Note: de presentatie mag max. 10 minuten duren.
    Note: Mexico, China en India zijn al gekozen.

    Alvast heel erg bedankt!

    Dit is wel interessant, ik zal nog eens over wat ideeën nadenken of navragen, want er zijn al best wat genoemd.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Sacramental schreef:
    Dit is wel interessant, ik zal nog eens over wat ideeën nadenken of navragen, want er zijn al best wat genoemd.


    Bedankt! En ja, er zijn er al een hoop genoemd, maar ik heb helaas nog niet veel bruikbaars gezien. Dus mocht je nog op wat komen, heel graag (:


    FoxAngel schreef:
    In Vietnam verbranden ze "heaven bank notes", en er zijn ook "hell bank notes". :') Dat is nepgeld die ze symbolisch naar de hemel sturen door ze in het vuur te gooien. Er zijn ook papieren "goudstaafjes", en papieren "zilver".
    Je kan deze nepgeld, -goud, -zilver krijgen in Aziatische winkels hier.

    Zelf heb ik dit ook meegemaakt, en vond het wel een leuk idee dat je symbolisch de persoon 'rijk' maakt in de hemel zonder daarbij te bidden of anderen vreemde handelingen te doen. En helemaal niet luguber, toch? :'D

    Als je nog vragen hebt, mag je het mij altijd vragen. Ik heb Vietnamese roots. Ik help graag!


    Wat je bedoeld is dat we dus met z'n allen die dingen zouden verbranden? Klinkt op zich wel leuk, maar ik weet niet of het vuur mag (:

    Misschien een Afrikaans Land? Meestal hebben ze bijzondere rituelen?


    ‘You must go on’. thrishanakru —> Gashina

    Edoras schreef:
    (...)
    Wat je bedoeld is dat we dus met z'n allen die dingen zouden verbranden? Klinkt op zich wel leuk, maar ik weet niet of het vuur mag (:

    Tot nu toe is alles wat ik vind onbruikbaar, of je moet water over elkaar heen willen gooien?


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Sacramental schreef:
    (...)
    Tot nu toe is alles wat ik vind onbruikbaar, of je moet water over elkaar heen willen gooien?


    Ehehehe, dat lijkt me geniaal :"D Word de conciërge niet heel blij van denk ik


    Artemis_ schreef:
    Misschien een Afrikaans Land? Meestal hebben ze bijzondere rituelen?


    Hmm-hmm ja dat is een idee. Alleen zijn er maar weinig landen met iets dat leuk is en tegelijkertijd ook bruikbaar klasmateriaal is.

    Sorry voor de bump, maar er zijn nog niet echt bruikbare ideeën langs gekomen. Iemand nog iets?

    Turing schreef:
    (...)
    Hmm-hmm ja dat is een idee. Alleen zijn er maar weinig landen met iets dat leuk is en tegelijkertijd ook bruikbaar klasmateriaal is.

    In dat geval, het is van het Jodendom, have fun:

    "De rituele reiniging en doodskleding
    Het lichaam wordt, het liefst vlak voor de begrafenis, door de leden van de begrafenisonderneming ritueel gereinigd, (zonder gezien te worden) in respectvolle stilte (tahara genoemd). Mannen worden alleen door mannen gewassen en vrouwen uitsluitend door vrouwen. Traditioneel vindt de reiniging plaats in een speciaal gebouwtje, het metaheerhuis, maar tegenwoordig kan de tahara ook in een ander gebouw van de joodse gemeente plaatsvinden.
          Bij deze reiniging blijft het lichaam in lakens gehuld, terwijl er kommen warm water over uitgegoten worden. De overledene wordt vervolgens gekleed in een eenvoudig witkatoenen doodsgewaad of - als het een man betreft – ook nog in zijn eigen gebedsmantel, waar de gebedskwasten vanaf gehaald zijn. Familieleden zijn in principe niet aanwezig bij de taharah, maar wanneer zij dit wensen wordt het hun toegestaan ook enkele handelingen te verrichten, zoals het aantrekken van een sok of het sluiten van de ogen, na het wassen."


    [ heaven knows ]

    Balboa schreef:
    (...)
    In dat geval, het is van het Jodendom, have fun:

    "De rituele reiniging en doodskleding
    Het lichaam wordt, het liefst vlak voor de begrafenis, door de leden van de begrafenisonderneming ritueel gereinigd, (zonder gezien te worden) in respectvolle stilte (tahara genoemd). Mannen worden alleen door mannen gewassen en vrouwen uitsluitend door vrouwen. Traditioneel vindt de reiniging plaats in een speciaal gebouwtje, het metaheerhuis, maar tegenwoordig kan de tahara ook in een ander gebouw van de joodse gemeente plaatsvinden.
          Bij deze reiniging blijft het lichaam in lakens gehuld, terwijl er kommen warm water over uitgegoten worden. De overledene wordt vervolgens gekleed in een eenvoudig witkatoenen doodsgewaad of - als het een man betreft – ook nog in zijn eigen gebedsmantel, waar de gebedskwasten vanaf gehaald zijn. Familieleden zijn in principe niet aanwezig bij de taharah, maar wanneer zij dit wensen wordt het hun toegestaan ook enkele handelingen te verrichten, zoals het aantrekken van een sok of het sluiten van de ogen, na het wassen."


    Wat voor idee had je hierbij dat mogelijk is om uit te voeren met de klas? (:

    Turing schreef:
    (...)
    Wat voor idee had je hierbij dat mogelijk is om uit te voeren met de klas? (:

    Geen, ik verstuurde het enkel omdat het je geniaal leek.


    [ heaven knows ]

    Oké, maar dat is dus ook niet echt handig... Iemand? Kom op, jullie hebben altijd geniale ideeën, waar zijn ze gebleven? ^^

    [ bericht aangepast op 8 feb 2015 - 11:43 ]

    No offence, maar heb je zelf geen ideeën met je groepje?


    [ heaven knows ]

    De dodenrituelen uit Sulawesi. Die blijken erg beroemd te zijn.
    Volgens mij gaat het eerst met het doden van dieren en wordt het afgesloten met een dodendans.
    Dan zou je knuffels kunnen vermoorden en daarna die dodendans doen ofzo? :')

    Je moet het maar eens gaan opzoeken anders x


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Turing schreef:
    (...)

    Wat je bedoeld is dat we dus met z'n allen die dingen zouden verbranden? Klinkt op zich wel leuk, maar ik weet niet of het vuur mag (:

    Dat bedoel ik inderdaad. Als het vuur niet zou mogen, misschien dat het met "nepvuur" mag? :'D Dat je dus doet alsof je het in vuur gooit. Is maar een idee, mochten er geen andere bruikbaarder ideeën binnenkomen. ^^
    Free bump


    Ik wil een tuin vol egels

    Mortrydd schreef:
    De dodenrituelen uit Sulawesi. Die blijken erg beroemd te zijn.
    Volgens mij gaat het eerst met het doden van dieren en wordt het afgesloten met een dodendans.
    Dan zou je knuffels kunnen vermoorden en daarna die dodendans doen ofzo? :')

    Je moet het maar eens gaan opzoeken anders x


    You are my hero, bedankt! We gaan hier even naar kijken.



    Balboa schreef:
    No offence, maar heb je zelf geen ideeën met je groepje?


    Zeker wel, maar die ideeën zijn vorig jaar al genomen en we willen bijzonder zijn :3