Taytay schreef:
(...)
Als er een gen zou zijn voor homoseksualiteit dan moet het in het genotype dominant zijn (Aa) anders zou het nooit naar voren komen en zou de persoon in kwestie enkel drager zijn van homoseksualiteit. En als het in het genotype zit en het is dominant, dan zou de persoon wel homoseksueel móéten zijn, dus volgens mij kan het niet in je genen zitten...
Ik heb even gespiekt bij je leeftijd om te kijken hoe je niveau van biologie is, maar helaas zitten genen niet zo simpel of zwart-wit in elkaar als daar wordt uitgelegd. Deze gen
en voor seksualiteit zitten namelijk op meerdere delen van je chromosoom, wat betekent dat die allemaal geactiveerd moeten worden, willen ze überhaupt tot uiting komen. Daarbij heeft dit gen niet alleen de invloed van genotype, maar ook van het fenotype. Dus niet iedereen die er aanleg voor heeft, wordt ook daadwerkelijk homoseksueel of biseksueel (of aseksueel of andere vormen die er zijn). De één heeft namelijk een heel andere opvoeding en omgeving dan de ander, waardoor de een meer getriggerd wordt dan de ander.
Het is (waarschijnlijk) net zoiets als schizofrenie. Dat is namelijk ook al bewezen dat het deels erfelijk is, maar het ligt er ook aan of het gen (of genen, dat weet ik niet precies) daadwerkelijk getriggerd wordt of niet. Wanneer jij een "normale" opvoeding hebt en normale jeugd, is de kans kleiner dat je schizofrenie krijgt (wanneer je ook het gen hebt) dan wanneer je een "slechte" opvoeding en rommelige jeugd.
Ik heb normaal en slecht in haakjes geplaatst omdat je dat natuurlijk niet zo zwart-wit is.
Deep inside, I've never felt alive