Morgen moet ik een beschouwing schrijven voor Nederlands, maar ik heb helaas een tijdje terug de uitleg gemist (wat is een beschouwing, hoe ziet het eruit, hoe is het opgebouwd, ect,ect) omdat ik in Eindhoven was voor een meeloopdag. Nu ben ik gisteren dus aan de slag gegaan met oefenen, informatie verzamelen, e.d (we hebben in de klas ook al geoefend in groepjes, maar ik had niet veel in te brengen, dus daar heb ik ook niet veel aan gehad), maar nu twijfel ik heel erg of het wel goed is zoals ik het nu allemaal heb neergezet. Sowieso moet je minimaal 700 woorden en ik zit nu op 530....ik vroeg me dus af of er hier mensen zijn die mijn beschouwing willen nakijken en eventueel aanvullingen, tips, e.d hebben?
Het koningshuis, geldtrekker of geldmaker?
Koning Willem Alexander glimlacht het volk toe vanaf de beeldschermen in de woonkamers van miljoenen Nederlanders. Frank is een van deze Nederlanders die naar de tv kijkt, hij is arbeidsongeschikt en leeft van een WIA uitkering, waarmee hij elke maand precies uit komt. Geld om te sparen houd hij niet over. Als zijn wasmachine of zijn auto kapot gaat kan hij de reparatie niet betalen, evenmin als de aanschaf van een nieuwe. Frank twijfelt of het koningshuis in deze economisch zware tijden nog bestaansrecht heeft.
Het koningshuis bestaat al sinds 1815 en sindsdien zette koningen en koninginnen zich in voor ons land. De eerste die dit deed was koning Willem I. Hoewel de koningen en koninginnen veel geld binnen brengen voor Nederland, zijn de kosten in vergelijking met de inkomsten in deze barre tijden, te hoog volgens de publieke opinie. Een republiek kost echter ook veel geld en in verkiezings campagnes worden vaak miljoenen gepompt. Hieruit komt de stelling: ‘Moet de monarchie worden afgeschaft?’ voort. Deze beschouwing zal opgezet worden volgens een voor-nadelenstructuur.
Een eerste voordeel is van het koningshuis is dat sommige bedrijven in Nederland ‘koninklijk’ voor hun naam mogen zetten. Dit heeft het effect van een keurmerk, waardoor er meer handel word aangetrokken dan het geval zou zijn zonder het koningshuis. Dit keurmerk geeft aan dat een bedrijf heel erg goed is. Denk hierbij aan de koninklijke marine, de koninklijke Nederlandse munt en de koninklijke bibliotheek. Deze bedrijven maken door het keurmerk effect meer winst, dan wanneer het koningshuis niet bestond.
Ten tweede verdient de Koning(in) veel geld voor Nederland. Zij benadert bijvoorbeeld buitenlandse bedrijven en spoort ze aan handel te drijven met Nederlandse bedrijven. Ook maakt zij reclame voor de Nederlandse bedrijven door te vertellen wat voor een goed werk zij leveren. Dit resulteert er vaak in dat de Nederlandse bedrijven extra opdrachten uit het buitenland krijgen. Hierdoor heeft Nederland dus hogere inkomsten dan dat zij zonder koningshuis zou hebben.
Een eerste nadeel van het koningshuis is dat het koningshuis een aantal belastingen niet hoeft te betalen en de Nederlandse kas dus flink wat geld misloopt. Daarnaast krijg het koningshuis uitkeringen en maakt het gebruik van het belastinggeld voor privé doeleinden zoals vakanties, een boot, ect. Hier gaan vaak miljoenen euro’s aan op. Het koningshuis word dus niet gelijk behandeld in vergelijking met de rest van de Nederlanders. Dit is in strijd met het eerste artikel van onze grondwet, waar in staat dat alle Nederlanders gelijk behandeld dienen te worden.
Ten tweede is het onzeker of de koning zijn nakomelingen hun best zullen doen voor Nederland. Ondanks dat koning wel zijn best doet voor Nederland, is dat geen garantie dat toekomstige generaties zich ook voor ons land zullen inzetten. In dat geval zal het koningshuis ons alleen maar geld kosten en geen geld opleveren. Een goed voorbeeld hiervan is koning Willem III, die niet veel goeds voorhad met Nederland.
Het koningshuis heeft dus zowel voor als nadelen. Het trekt met hun goede naam handelspartners aan, maar het is niet zeker dat zij dit in de toekomst zal blijven doen. Volgens Frank zal de tijd maar moeten uitwijzen wat de beste oplossing is.
[ bericht aangepast op 8 dec 2014 - 10:49 ]
You were born original, don't die as a copy.