Deze hele stelling zegt al heel veel op zich over onze bekrompen cultuur. ZIjn we niet allemaal mensen? Het labelen als allochtoon en autochtoon, het eigen land... Er bestaat niet zoiets als een eigen volk, een eigen land, dat is allemaal perceptie.'Imagened communities' zoals het word gezegd. Nationalisme is ingebeeld. Een eigen volk, een eigen land, dat is allemaal ingebeeld.
Hoe bekrompen zijn we niet dat we zo denken, dat die stelling nog maar bestaat. Zegt heel veel over de cultuur waarin wij leven.
Weet je tot wat nationalisme leiden kan? Zo nee, zou ik eens je geschiedenisboeken raadplegen.
Zo'n stellingen zijn gevaarlijk. Niet de stelling, het denken. Het is gevaarlijker dan je zou denken, om bij zo'n dingen niet kritsch even stil te staan. Bij dat labelen: allochtonen autochtonen. We zijn niets slimmer geworden sinds de oorlog. Zo gevaarlijk nationalisme. Lag aan de basis van de eerste, lag aan de basis van de tweede. Niet dat ik paranoïde maakt, maar het onthutst me gewoon hoe dom mensen kunnen zijn en daar zomaar zonder even over na te denken in mee drijven en maar over het feit blijven drammen hoe afschuwelijk het is geweest wat er met de Joden is gebeurd. De Duitsers hadden nog een reden om op Hitler te stemmen, anders gingen ze dood van de honger. Dat al wie rechts is maar even beter nadenkt waar ze mee bezig zijn als ze nationalistisch stemmen.
[ bericht aangepast op 31 okt 2014 - 17:45 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.